Hopp til innhold
Salaren

Vintersolverv 2014

Recommended Posts

I disse mørke regnfulle og trasige tider er det spesielt viktig å finne de ting som virkelig har verdi for en enkel sjel. Og siden det i morgen den 21 Desember klokka 2303 er vintersolverv så er ivertfall dette for meg vinterens største begivenhet og skal feires med et beger som inneholder varmende innhold. Ærede medlemmer av forumet oppfordres herved til å gjøre det samme.

Med de beste ønsker om bukkende stenger og et godt kommende fiskeår.

Det bli spennende å se hva naturen har å tilby oss i 2015 og det blir også spennende å se hva menneskeheten har å tilby naturen fremover.

God Jul

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja, nå går det lynkvikt mot nye fiskedager. Og snøen som akkurat nå laver ned, vitner om at det ikke blir dakapo siste sommer da brønnboringsutstyr var like selvsagt som stenger på fisketuren. Har så smått begynt å snuse på kjøp av fiskedager, varmer litt opp, liksom.

Og det er kvalitetssikret gjennom tyvtitting at også denne jula får jeg akkurat det jeg ønsker meg. Så da.

Om bare kort tid er dagene flere timer lengre, og da kan en lunte litt i fjæra hvis temperaturene er milde.

God jul herfra, også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk i like måte Salaren.

ja her er det vinterstemning, litt snø og -12 på morgenen:). Ordentlig julestemning:). Det er en fin tradisjon å feire vintersolverv, det går atter mot lysere tider. Vi hever glasset imorgen med litt ganevarmemde eliksir:).

God jul

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med en så mørk og fuktig høst/forvinter er det godt at solsnu forhåpentligvis skjer i sol og lys. Neste år er friluftslivets år. Det får vi håpe blir mer enn ord. 

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Ja i morgen snur sola igjen. Noen blir skuffet når de registrerer at sola fortsatt går mot høyre, den har jo slett ikke snudd.

En måned av mørketida er tilbakelagt i nord og lyset vender langsomt tilbake. Om en drøy måned ser vi atter solskiva over Malangsfjellene i sør. Herlige tider i vente.

I nord trenger vi vanligvis ikke rare grunnene for å heve glassene verken med varm eller kald drikke, men her hiver vi oss lett på oppfordringa fra Salaren. Vintersolverv er verdt å feire.

Planlegger en tur i skogen etter juletre i morgen, og det blir nok i selskap av gode venner og noen lerker på lomma. Kanskje en toddy i termosen? Kaldt og klart vintervær her, men litt for lite sne.

God jul til alle gode fiskevenner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja i morgen snur sola igjen. Noen blir skuffet når de registrerer at sola fortsatt går mot høyre, den har jo slett ikke snudd.

En måned av mørketida er tilbakelagt i nord og lyset vender langsomt tilbake. Om en drøy måned ser vi atter solskiva over Malangsfjellene i sør. Herlige tider i vente.

I nord trenger vi vanligvis ikke rare grunnene for å heve glassene verken med varm eller kald drikke, men her hiver vi oss lett på oppfordringa fra Salaren. Vintersolverv er verdt å feire.

Planlegger en tur i skogen etter juletre i morgen, og det blir nok i selskap av gode venner og noen lerker på lomma. Kanskje en toddy i termosen? Kaldt og klart vintervær her, men litt for lite sne.

God jul til alle gode fiskevenner.

Ja det må være litt plagsomt dette med å være foruten lys.  For en ukes tid siden var vi også foruten lys grunnet strømbrudd.  Både kona og jeg famlet oss fram i stummende mørke på leting etter fyrstikker eller annet lys.  Omsider fant vi nå fram noen lysstubber og fikk tent disse som ga litt lys men slettes ikke lys nok til å kunne foreta seg noe fornuftig.  Kona fikk en lysende ide om at hun kunne finne fram hodelampa hun benytter når hun leter etter noe på loftet og at denne kunne hun benytte for å gi nødvendig arbeidslys til sitt håndarbeide.  Hun satt nå der med denne lampa tent og når hun henvendte seg til meg i samtale fikk jeg liksom mer følelsen av å være utsatt for god gammeldags Russisk avhørsteknikk.  Hvordan i alle dager klarer dere å stå ut med slik tortur dagelig i et par måneder???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det må være litt plagsomt dette med å være foruten lys.  For en ukes tid siden var vi også foruten lys grunnet strømbrudd.  Både kona og jeg famlet oss fram i stummende mørke på leting etter fyrstikker eller annet lys.  Omsider fant vi nå fram noen lysstubber og fikk tent disse som ga litt lys men slettes ikke lys nok til å kunne foreta seg noe fornuftig.  Kona fikk en lysende ide om at hun kunne finne fram hodelampa hun benytter når hun leter etter noe på loftet og at denne kunne hun benytte for å gi nødvendig arbeidslys til sitt håndarbeide.  Hun satt nå der med denne lampa tent og når hun henvendte seg til meg i samtale fikk jeg liksom mer følelsen av å være utsatt for god gammeldags Russisk avhørsteknikk.  Hvordan i alle dager klarer dere å stå ut med slik tortur dagelig i et par måneder???

Frua prøvde vel kanskje å signalisere at hun kunne tenke seg litt "hud" men tok vel fort avgårde tenker jeg da hun forstod at denslags føltes som tortur for deg..:-)

Men for all del, tro nå ikke at jeg er uenig, dem må da sannelig ikke tro at å få seg litt kos er så enkelt som at bare det blir mørkt. Nei dem får nå gjøre seg fortjent til det dem og..

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At det går mot lysere tider er helt deilig. Jeg er for min del, som sikkert mange andre på forumet glad i å gå på ski, og hva er vel bedre enn tiden som kommer nå?! Og etter det blir det føre for sykling og fluesnører på åpent vann. Isfiske i sjøen har aldri ligget for meg, jeg så et par brave fluefiskere i strandkanten i dag og all ære til dem, men om vinteren foretrekker jeg det jeg kaller vinteraktiviteter. Altså ski.

Sommerens fiske er allerede planlagt, og det er bare å glede seg til forberedelsene skal starte. Alltid gøy å gå på Nordisk og hamstre "nødvendigheter" før man reiser til vakre vestlandet. 

I mellomtiden; god jul!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Ja det må være litt plagsomt dette med å være foruten lys.

Hvordan i alle dager klarer dere å stå ut med slik tortur dagelig i et par måneder???

Som du vet er alle nordmenn født med ski på beina. Det du kanskje ikke vet er at nordlendinger er født med lykt på hodet, og startsnora til snefreseren i handa.

I positivt samkvem med kona kan hodelykta avdekke nye uoppdagede ødemarker. Se mulighetene og grip dagen/natten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg