Hopp til innhold
svensvik

Er dette seriøs forvaltning?

Recommended Posts

Jeg greier ikke å forstå dette. Får det ikke inn i reptilhjernen, engang.

Ingen lever lenger av laksefiske i sjøen, for noen ytterst få er det en attåtnæring. I all hovedsak er dette fiske som ikke tjener noe formål utover moro med garnfiske og oppfylling av frysere. Poltiske partier programfester å fase ut en næring som pelsdyrnæringen, men en "næring" som i all hovedsak ikke er en næring bare fortsetter og fortsetter på nærmest tanketomt grunnlag og på et etter hvert svært begrenset antall fisk.

Dette på nivå med "kultur," som garnfiske i elver og faststående redskap ellers.

FY!

http://www.tronderbladet.no/laks/article10380582.ece

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja dette er sykt og veldig merkelig... Det totale innsiget med villaks til de norske elvene har vel minsket med ca 50% over de siste 30 årene. Likevel er dette fisket fremdeles tillatt, idioti... Jeg husker feks at sesongen 2012 var god i Driva, da var det en ensom garnfiskere som fisket over 5 tonn ute i fjorden, hva er det for noe tull!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er bare oss med reptilhjerner som ikke skjønner dette:).

I elvene så går det på cm-mål, hunnfisk ditt,datt, elveforvaltere og fylkesmenn skifter menig like fort som underbukse i sesongen, gjør panikktiltak uten at de har filla peiling på hva de driver med!

I sjøen kan det tas ubegrenset av garnfiskere, oppdrettsnæringen spyr ut lakselus...

Greit å ta sin skjerv for fellesskapet, men jeg synes norsk lakseforvaltning har gått seg vill i tåka!

Når laksen er borte så er vi nok best i verden på å analysere hvorfor det gikk galt, er et noe vi er mestere i så er det og være etterpåkloke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er et noe vi er mestere i så er det og være etterpåkloke!

Og ikke glem at Norge er enerådende verdensmester i EU tilpasning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Jeg greier ikke å forstå dette. Får det ikke inn i reptilhjernen, engang.

Ingen lever lenger av laksefiske i sjøen, for noen ytterst få er det en attåtnæring. I all hovedsak er dette fiske som ikke tjener noe formål utover moro med garnfiske og oppfylling av frysere. Poltiske partier programfester å fase ut en næring som pelsdyrnæringen, men en "næring" som i all hovedsak ikke er en næring bare fortsetter og fortsetter på nærmest tanketomt grunnlag og på et etter hvert svært begrenset antall fisk.

Dette på nivå med "kultur," som garnfiske i elver og faststående redskap ellers.

FY!

http://www.tronderbladet.no/laks/article10380582.ece

Var det ikke nettopp jeg leste i ei finnmarksavis at Fefo oppmuntret til økt rekruttering til laksefiske i sjøen blant ungdommen. Og så jeg som trodde at uvesenet ville lide en stille (men velkommen) død, sammen med den eldre generasjonen.

Når det gjelder inntekter av dette fisket, har jeg hørt at flere opererer med rundt kr.100.000 i merinntekt av laksefisket, og da gjerne som tillegg til ei mindre gårdsdrift. Fefo og andre myndigheter bør heller ta kostnaden med å betale ut disse sjøfiskerne med et tilsvarende beløp, for å få de til å stanse fisket. Vi trenger å øke tallene for innsiget av laks til kysten.

Likevel, som et tankekors; hvis sjøfiskerne står for 40 % av fanget laks, står altså vi elvefiskerne for 60 % av uttaket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gi dem erstatning etter oppført inntekt av laksefisket de fem siste årene. Da blir det ikke fullt så dyrt for samfunnet. Kunne man forby drivgarnfiske må man vel også kunne forby dette. I det minste sterkt redusere det. Man vil sikkert argumentere med tradisjoner, men det finnes bra og dårlige tradisjoner. Den verste er omskjæring, hvor denne havner på skalaen får bli opp til hver enkelt å finne ut av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg