Hopp til innhold
Freddem

13 foter, 32-38 gram

Recommended Posts

Hallais

Har lyst på en ny, (eller pent brukt), stang, rundt 13 fot, som kaster klumper fra ca 32-38 gram, også synkesnører.

Har sett lit på

Loop Opti 13'2 #9

Loop Gass 12'6 #9

G Loomis stinger glx 12'6 #9/10

Har prøvd Lts x1 13'6 #9/10 men syntes den var noe slaskete faktisk.

Er takknemlig for andre forslag, erfaringer med ovennevnte stenger etc...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

#8/9 mener du? Trives ikke den med 30-32 gram?

Har siste par årene brukt 11,6 meters SA klumper i klasse 8/9 og de veier faktisk 34-36 gram og går grusomt godt. Bruker da F, F/S3, I/S1 og S1/S2. Stanga løfter veldig godt. Har faktisk 2 stk av den 13 foteren og akkurat denne stanga der er blant mine mest verdifulle stenger og er ei stang jeg ganske enkelt trives svært godt med.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt to av de tre stengene du nevner (ikke Loomis). For meg er GA 12.6 fot en bedre stang enn Opti 13.2, kanskje fordi jeg jeg bruker Opti'en lite. Den faller liksom mellom to stoler for meg, det har liksom gått i 14 fot og litt til, og 12.6 eller litt mindre. (Er på stadighet i ferd nedover i stanglengder, så kanskje endrer dette seg?).

Har byttet ut GA 12.6 med den nye som kom på markedet denne våren/sommeren. Dette er (for meg) den helt perfekte stanga, og det er egentlig en skamplett - helt klart et mørkt kapittel - på/i denne norske historien at ikke flere får gleden av å kaste med denne stangen. Så, hvis du fortsatt henger ved denne stangserien etter en runde i forumet, tipser jeg om nyutgaven.

Er i disse julegavetider i ferd med å planlegge seremonien rundt innkjøp av den nyeste GA 11.6 fot kl 8. Ser fram til å kaste kanskje det meste av neste sesong med disse to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, ja, har hørt mye godt om GASS 12'6 #9. Men prisen på den nye ligger vel rundt 9000-10000? Det er lit i overkant spenstig altså... :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke prøvd NRXen nei, redd for at den blir litt for pinglete. Har allerede 13 foter som jeg kaster ca 29-30 gram med. Er ute etter en i samme lengde som i hvert fall klarer 35-36 gram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke prøvd NRXen nei, redd for at den blir litt for pinglete. Har allerede 13 foter som jeg kaster ca 29-30 gram med. Er ute etter en i samme lengde som i hvert fall klarer 35-36 gram.

LTS Slingshot 13 fot må ha klumper på 38-40 gram. Da går den stanga der veldig godt. Vurder den du.

Opplyser om at den er oppgitt til 13 fot og 2 tommer(13'2") men sammenlignet med LPXe 13 så er den akkurat like lang. Men den har litt lengre kork på fremre håndtak. Klumpene jeg bruker på LPXe 13 føles akkurat litt for lette for Slingshot 13 så hvis du ennå ønsker klumpvekter over 36 gram så kan dette godt være stanga du er ute etter.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

NRX pinglete?

Min NRX 14' som iflg Loomis skal ha 36 gram funker i min verden best med klumper på 40+, feks GL Scandi 42 gram er super.

Blitt en favorittstang når jeg skjønte at den måtte laddes rett;)

Har ikke prøvd NRX 13' men prøv med 35 + gr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Japp, ikke store forskjellen i lengde, klart lettere å finne stenger som takler den klumpvekten blandt de lit lengre. Så lit på 13' across, den virker sabla tøff, anbefalt kastvekt 39-42 gram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Japp, ikke store forskjellen i lengde, klart lettere å finne stenger som takler den klumpvekten blandt de lit lengre. Så lit på 13' across, den virker sabla tøff, anbefalt kastvekt 39-42 gram.

Om du ser etter en tøff 13 " med punch og litt heavy klumper er nok 13- Across valget!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er også i markedet etter lignende stang, spesielt etter å ha les Øystein Aas artikkel i siste FiN.

Hadde først tenkt på en 12-13 fot i klasse 7.

Men #7 i elver med skikkelig storlaks er jo bare tull?

Har NRX 14' som funker fy til allround fiske.

Har også en Zpey switch 11' i klasse 8, men kunne tenkt meg en en kraftig ren tohånds i 12-13 fot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av stenger i denne konkurransen bør du definitivt også vurdere GLX Stinger 13'. Z-Axis 13'6" bør også testes om du kan. De er begge "gamle", men på stangfronten har det ikke skjedd nok til at disse er utdatert. Tvert imot, du får dem sikkert billig av noen som skal oppgradere til "årets farger"....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

CTS affinity SK 13' 8/9 er utrolig bra!

Takk for tipset, har sett lit på cts stengene, virker bra, affinity dh plus ser også ut som et alternativ. vet at det er flere konkurrensekastere som bruker cts stenger. Hvor kjøper du disse som ferdige stenger? Er ikke interessert i bare blanks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er sikkert mange som bygger stenger på CTS emner.  R.B.Meiser er en av dem men må nok be spesielt om en så kraftig kort stang som du ønsker.

Av riktig kraftig to-hånds 12'6" er Loomis i klasse 9/10 nevnt, Le-Cie 12'6" 9/10 kan være et alternativ, i grunnen mer eller mindre en Loomis kopi. Across stanga er vel feil og kalle 9/10 liksom mer 11/12 på en 13foter.  Ellers så nærmer en seg fort 14' stenger når en går for de ønskede snørevekter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tipset, har sett lit på cts stengene, virker bra, affinity dh plus ser også ut som et alternativ. vet at det er flere konkurrensekastere som bruker cts stenger. Hvor kjøper du disse som ferdige stenger? Er ikke interessert i bare blanks.

Send PM så kan jeg sette deg i kontakt med en som fikser ferdig stang. Lurer på om du også kan bestille ferdig fra CTS.

13' fotern min tar fra 34-38 gram...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg