Hopp til innhold
SteinarFiske

SKYTELINE! Hva bruker DU?

Recommended Posts

Hei! Dette er mine valg etter 20 års fiske med ulike skyteliner (startet med HT-lina av typen tykk flettet og norskprodusert!); til tungt tohåndsfiske #11-12 og klumpvekter på 44-48g bruker jeg fortsatt Rio Slickshooter 50lbs, som har vært med meg i mange år. Den er pålitelig, slitesterk og har relativt lite minne, samtidig er prisen helt ok. Guidelines Compline med samme bruddstyrke er også god, men floker seg ørlite granne mere. Tynnere skyteliner enn dette synes jeg gir dårligere strekk, selv om det kanskje ikke er veldig viktig ved tungt tohåndsfiske. Coatede skyteliner utgår i denne klassen da de rett og slett bremser mere og gir kortere kast.I #10-11 fisker jeg mest med LTS 40 lbs skyteline. Denne gir enda et hakk lengre kast grunnet tynnere diameter, men er da også litt vanskeligere å håndtere. Til det lettere tohåndsfiske i #8-9 synes jeg coatede liner kommer mere til sin rett, da det fiskes "finere og overslag/presentasjon blir mye viktigere. Her har jeg prøvd mye, og den jeg er mest fornøyd med er GL TSL 0.71mm. Denne gir akkurat passe friksjon brukt på en 12-foter, og har ei så lita løkke at du nesten glemmer at du ikke fisker med et WF-snøre. Om jeg en sjelden gang trenger noen meter ekstra har jeg også RIO Slickshooter 35lbs på en spole.. Er det noen som har noen erfaringer med de nye hybridlinene til Rio?

Vh Paul

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Eneste mulighet for overrulling er da å satse på ”pang i snella” med håp om at dette gir godt strekk og pen presentasjon av flua. 

Så sant Nobody. Men tilbake på det der med "panget" i snella eller den litt smekre lyden når skytelina treffer klinga på utkastet. Dette er jo en smekker lyd når man hører det på film men må ærlig innrømme at jeg ikke helt får dreisen på dette her enda jeg stadig øver i smug. Føler liksom jeg ikke er en av gutta når jeg ikke får dette til og har dermed fått en i følge andre, lei tendens til å fiske for meg selv. Jeg har mao. komplekser for at jeg ikke helt mestrer "panget" og spør nå om fasiten for å få dette til på hvert eneste kast slik at også jeg kan menge meg i det gode selskap i lakseelvenes gapahuker. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så sant Nobody. Men tilbake på det der med "panget" i snella eller den litt smekre lyden når skytelina treffer klinga på utkastet. Dette er jo en smekker lyd når man hører det på film men må ærlig innrømme at jeg ikke helt får dreisen på dette her enda jeg stadig øver i smug. Føler liksom jeg ikke er en av gutta når jeg ikke får dette til og har dermed fått en i følge andre, lei tendens til å fiske for meg selv. Jeg har mao. komplekser for at jeg ikke helt mestrer "panget" og spør nå om fasiten for å få dette til på hvert eneste kast slik at også jeg kan menge meg i det gode selskap i lakseelvenes gapahuker. 

Kort fortalt er det er bare å kaste kraftigere enn du behøver samt ha litt for lite skyteline ute fra snella.  Da får du skikkelige ”pang” med tilhørende strikk-effekt hvor flue, fortom og snørespiss kommer farende noen meter tilbake og danner ei nydelig ruke.  Dette kommer forøvrig tydelig fram på noen skrytefilmer som du finner på ”røret”.  :biggrin:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det så få som foretrekker coated skyteline? Jeg synes dette er mye mer behagelig å holde på med! Eller gjør man alt for den ekstra meteren? ;)

Tviler på at denne tråden sier særlig om hvor mange velger hva.

Jeg tror at fluefiske appellere fordi et av særdragene er anarkisme, eller individualistisk for å bruke et mer akseptert ord. Dvs at innenfor dette er det helt fritt fram for troens frelse. I tillegg kommer noen gitte faktorer som kanskje en hopper for lett over, som selvlært/utdannet, lynne, muskulatur, reaksjonsevne og generell helsetilstand, bare for å skrive to-tre-fire i full fart.

Med et slikt utgangspunkt lager kroppen seg nær sagt instinktivt det som fungerer best, og dette danner et hvert grundige vaner. Det finnes ingen tvil om at den beste flua er den en fisker mest med.

Har prøvekjøpt et utall skyteliner, både mono og coated. Det er et par mono skyteliner som fungerer best for meg, og jeg har normalt ingen problem med overrullingen og strekk av lange kast og 12 fots fortøm. Når jeg setter på noe annet, kjenner jeg at det er "noe" som "streiker" med en gang, Det er liksom noe som ikke stemmer og fungerer. Skulle jeg få dette annet til å fungere, ville det kreve mye rumpesitting, hodekløing og avlæring.

Men jeg bruker også wf-liner på de korteste stengene. Går helt fint akkurat det, merkelig nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har til nå kun fisket med coata liner, mest fordi de ruller bedre over ved kortemoderate kastelengder og er lettere å "kontrollere" i de elvene jeg fisker. Selv med 20-25% vinkling behøves ikke lengre kast enn 25m.

De få gangene jeg har prøvd monoliner har vært fylt av bannskap over tynne, glatte liner jeg ikke har kontroll på. Men har tenkt å prøve igjen med Amnesia etter SØ etter å fått litt mer info om hvordan disse brukes best :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

LTS, Rio Slickshooter + noen andre er det jeg bruker normalt.

Kjøpte billig GL TSL i sommer og fant ut at den funka veldig bra til GL sitt skagit snøre.

Bremser farten på snøret og gir bedre strekk, Skagit snøret kaster jo hur som helst långt uansett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skjønner argumentene mot monofil skyteline med at de er stive, glatte og vanskelig å håndtere. Men se på denne videoen nedenfor. Ser ut som han bruker GL Compline som er en flat/oval monofil skyteline. Den ser da riktig så håndterlig ut. Jeg er også overrasket over hvor lite "krøll" det er på den, altså lite minne i linen. Jeg har ikke så mye erfaring med disse monofile linene annen enn Sunset Amnesia som jeg nettopp syns er for stiv og har for mye minne. Linen han bruker på videoen virker på meg helt annerledes med at den ser  mykere ut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skjønner argumentene mot monofil skyteline med at de er stive, glatte og vanskelig å håndtere.

Smak og behag og hva den enkelte oppfatter best for seg selv og sitt fiske, er alltid en solid grunn og kanskje også det aller beste argumentet og som ikke kan oversees.

En kan heller ikke overse alle disse dårlige mono skytelinene som har vært på markedet og som delvis fortsatt finnes i butikker. Hvis en ikke alt for drevet fisker roter seg borti disse, er det lett å forstå at overgangen til noe annet er rask. I alle fall hvis en ikke med glede gjør alle forberedelser som kreves for at slike skal fungere på en noenlunde grei måte..Selv vil jeg ikke ha det slik, da jeg fisker ofte (3-4 kvelder per uke) i stedet for sammenhengende i en uke eller to eller mer. Selv om mange liker fx Amnesia, er den lite aktuell for meg grunnet disse forberedelsene foran fiskeøkten. Av fluefiskeredskap er det vel skyteliner jeg har prøvekjøpt mest av, i all verdens farger. Mye bålmat.

Det er etter hvert blitt noen år siden at mono skyteliner ble noe annet enn en lengde mono, det ble påbegynt en spesialisering. Typene som synes å ha lyktes best, er disse som er litt tykke, ørlite stive, synker litt og har en oval/flat profil. Både Compline og Lts's gule er slik utformet, sikkert flere også. Forutsatt at en strekker dem en gang, altså når en åpner pakken og før de surres på snella, vil de normalt ikke være særlig mer besværlig enn coatede liner. Hvis en syns innledningsvis at de går for lett i ringene, kan en hale skytelina i vannet i stedet for i kveiler. Etter hvert venner kroppen seg til hvordan dette best fungerer under kastingen, og overrullingen kommer oftest greit på plass.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stort sett så er alle glatte skyteliner greie å ha med å gjøre ved kortere kast.

Men det er når du skal kaste langt problemene med disse linene gjerne oppstår,det er min erfaring.

Det er da flokene og knutene kommer og som da resulterer i minne som du aldri blir kvitt og som da genererer enda mer floker.

Jeg har prøvd masser av skyteliner opp igjennom de 35 årene som jeg har drevet med fluefiske.

Den beste jeg har funnet til nå er den 2instincts sin skyteline.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samme her, den er fantastisk.

De beste! Disse som produserer LTS og Compline så vidt jeg vet... Kopier er aldri like bra:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kor stor er eigentleg forskjellen på compline, LTS og Ken Sawada utan om farge og namn på spolen. Kunne heller ikkje kjenne  forskjell på Rio sin slickshooter og innfiska Amnesia. Mulig det er forskjell rett av spolen. Men begge blir visstnok bare betre med tida. Same kan ein vel seia om ein del fluesnører som er temmelig like i profil og materiale dei er laga av...

Endret av flygefisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kunne heller ikkje kjenne  forskjell på Rio sin slickshooter og innfiska Amnesia. Mulig det er forskjell rett av spolen. Men begge blir visstnok bare betre med tida.  

Rio Slickshooter er oval mens Amnesia er rund. Og akkurat det tviler jeg på forandrer seg etterhvert som linene fiskes inn. Men støtter deg i at de blir bedre når man bruker dem litt og de trekker jo og vann som man vet. Dette merkes spesielt når man fisker i vedvarende regnvær og skytelina aldri blir tørr på snella. Da er den god. Det viktigste man dog gjør med Amnesia er å strekke den skikkelig og den kan strekkes mye og man merker og at den forblir omtrent der den er når man strekker omtrent som å strekke en tynn ståltråd eller skyteledning, dvs den har lite strikkeffekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Viss han eg prøvde oppsettet til hadde kontroll, prøvde eg slickshooter utan å kjenne forskjell. Om det med oval line har mykje å seia for kastinga, ville vel haspellinene også utnytta dette?

Kva veit eg? Eg kjenner jo trass alt ikkje forskjell på rund og oval line!!!

Btw. Hadde vore tøft å køyrt ein blindtest på skyteliner. Lurer på om nokre hadde endra meining då?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Viss han eg prøvde oppsettet til hadde kontroll, prøvde eg slickshooter utan å kjenne forskjell. Om det med oval line har mykje å seia for kastinga, ville vel haspellinene også utnytta dette?

Kva veit eg? Eg kjenner jo trass alt ikkje forskjell på rund og oval line!!!

Btw. Hadde vore tøft å køyrt ein blindtest på skyteliner. Lurer på om nokre hadde endra meining då?

Om de er ovale eller ikke er fullstendig uintressant for meg bare de er gode å kaste med men jeg ville bare komme med litt fakta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fakta har eg ingen problem med. Som alltid framstår du som ein fornuftig mann. Begynte bare å lure eit øyeblikk om at slickshooteren skulle vera revolusjonerande god FORDI den var OVAL:-).

Så lenge klumpen får sveve fritt og langt utan bråstopp i ringane, kan eg leve med det meste.

Coata line på korte klumper gav for rask overrulling. Men verda har vel gått vidare her også sidan 2008?

Men så lenge Amnesiaen er god nok, ser eg ikkje behov for noko anna til meir enn dobbel pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ken Sawada flat beam super 50LB og 35L

Min favoritt også.Gunstig prismessig,fant den på en nettbutikk for kr.399.- for 100 meters spole.Det blir 3 stk skyteliner det.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

LTS sin gule har vært min favoritt siden den kom på markedet, og er det ennå.

Tror ikke jeg har fått kank på de noensinne. Dyre i innkjøp men levelengden er jo "uendelig"

Men jeg har etterhvert skjønt at det ikke alltid er en fordel med superglatte skyteliner.

Føler at jeg er kommet til et stadium i tohåndskastingen hvor det kan være ok med litt motstand fra skytelina, så jeg kommer til å teste ut coatede skytliner i 2015.

Spesielt til intermediate og flyt, pluss som nevnt tidligere, til Skagit snører, hvor det er gunstig å bremse farten på snøret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har gått igjennom alle svarene og tenkte jeg skulle forsøke å lage noe statistikk over hvilken skyteline som foretrekkes av flest. Det er kanskje lite hensiktsmessig med så lite data, men artig allikevel.

6. stk - LTS "Gul Flat"

3. stk - Ken Sawada Flat Beam

3. stk - RIO Slickshooter

3. stk - Diverse Coated skyteline

2. stk - 2Instincts Shootingline

2. stk - GL Compline

2. stk - Sunset Amnesia

2. stk - Varivas

2. stk - GL TSL

1. stk - SA Coated shootingline

Oppsummert foretrekker 20 stk. mono skyteline mot 6 stk. som foretrekker diverse Coatede skyteliner. Når vi se linene enkeltvis er det LTS "Gule flate" skyteline som er mest populær. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som jeg har sagt tidligere har jeg sverget til Sawada en del år, testet slickshooter - ok den også. I winter fant jeg noe jeg skal teste. 0,60 mono "shockleader". Virker stiv og lett og håndtere. Bekymrer meg litt for minnet. Spole med 4 oz. (5-600m) 130 kroner. 867d8afe184ce819ee25d9f87cb7f0d4.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ideen fikk jeg av en meget dyktig fluekaster og fiskekompis som har brukt mono lenge men av et annet merke og når jeg testa var det veldig bra. Så begynte å lete på ebay og fant denne. Skyteline er forbruksvare og man bruker fort 1000-1500 kroner når man skal bytte på noen sneller... Blir spennende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg