Hopp til innhold
SteinarFiske

SKYTELINE! Hva bruker DU?

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe inn noen nye skyteliner til tohåndsfiske etter laks. Finner ingen skikkelig tråd om skyteliner, så derfor så håper jeg å få i gang god diskusjon her.

I tillegg har det jo kommet noen nye skyteliner på markedet som det vil være fint å få litt innspill på.

Monofil eller coated?

Mono kjerne eller braid?

Oval eller rund?

GL Compline/GL Shooter/Rio Slickshooter eller Sunset Amnesia?

Trapert eller rett? Med eller uten handling section?

GL TSL eller Rio ConnectCore?

Hva med hybriden Rio GripShooter?

Stor eller liten løkke mot klump?

Fyr i vei! Hva bruker DU og hvorfor??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kjøpte og testet denne i år. For meg, i min kasting og i mitt fiske, fungerte den som nest best.

Fyr i vei! Hva bruker DU og hvorfor??

Ser ut som at du har hoppet over LTS's gule "flate" mono skyteline. Har testet (mange) andre, senest siste sesong. Fra neste år blir det på nytt bare denne gule på alle sneller med klump.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er gammeldags og syntes skyteliner med coating er å foretrekke. SA 0.032 og 0.038 syntes jeg stiller i en klasse for seg. Fordelen er at de har såpass motstand at flua vender skikkelig over og at de er myke selv om det er kaldt i vær og vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser ut som at du har hoppet over LTS's gule "flate" mono skyteline. Har testet (mange) andre, senest siste sesong. Fra neste år blir det på nytt bare denne gule på alle sneller med klump.

Denne du mener Svensvik? 

http://www.lts-flyfishing.no/index.php/snorer-3/x1-shootingline-2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne du mener

Ja, det er vel det, nytt navn. Strekk den meter for meter med utstrakte armer og kjappe, harde drag etter at du (eventuelt?) før første gangen med kasting. For dyr, men varer (minst) tre år hvis det ikke oppstår uhell. Kan være lurt å kappe første meteren neste år, hvis en kjenner hakk. Her er den gunstigste prisen (og beste servicen) jeg har funnet http://www.storoien-fluefiske.no/

EDIT: En coated line gir uansett beste overrullingen.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har de siste to sesongene brukt Varivas 47 lb og LTS 40 lb og 35 lb. Varivas leveres på 100 m spoler og blir derfor ganske så økonomisk i bruk. Jeg liker begge veldig godt, men måtte jeg velge ville valget bli LTS. Det er en intermediate line og den gir den lille motstanden i stangringene som gjør den behagelig i bruk og snøre og fortom strekker seg. Dessuten er den ganske så problemfri i bruk. Lett å rette ut om uhellet skulle være ute, og den er slitesterk.

Men, skyteliner er og blir forbruksvare!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har selv brukt Sunset Amnesia, men jeg syns denne er veldig stiv og har for mye minne. Hvordan er LTS og GL Compline i forhold? Ellers har jeg bare brukt vanlig SA coated skyteline og det har fungert nokså greit selv om det ikke går så jævlig som en mono skyteline gjør..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvilken tykkelse har disse?

Den er oval, tykkelse gis (derfor) ikke opp. Bare bruddstyrke. Kjøpte den i sommer siden det var bare skryt å høre om den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den er oval, tykkelse gis (derfor) ikke opp. Bare bruddstyrke. Kjøpte den i sommer siden det var bare skryt å høre om den.

Hmm?   –regner da med at jeg ikke har gått glipp av noe.  :unsure:

Selv om jeg med hestelengder foretrekker skyteliner med coating  så har jeg selvfølgelig også prøvd et utall av slike glatte plastliner med ulik profil som rund, flat og oval samt flettede skyteliner av ulik art.  Felles for plastskyteliner er at de er best om de får bli skikkelig våte (plast trekker vann).  Legg snellespolen i vann et døgn før du drar på fisketur og pass på og hold skytelina våt.  På denne måten slipper du strekking og mas for å beholde skytelina fri for krøller.  Uansett så var den gamle hvite 0,60 og 0,70mm sena fra Biltema suverent best.  Sikkert bare å lete opp ei sene som er så myk som mulig  Stren hi-viz gul er god (om du finner den)

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruger Varivas 47lbs på 5 sæson. Utrolig robust og let at håndtere. Også ved temp. Under 5c ved tidligt fiskeri i Skotland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Går i Rio Slickshooter her 25,  35, 44 og 50 Ibs alt etter hva stang/klump som andvendes. Men har og noen stenger rigget med Amnesia og spesielt den 30Ibs begynte jeg å like skikkelig godt nå i år men den må fiskes litt med for å bli grei og helst strekkes orntlig med ettpar skikkelige tunge lakser for å bli perfekt :-)

Har ellers en slik blå coated runningline av Fenwick på 35Ibs som jeg liker veldig godt å bruke på LTS Speedline synkelinene mine. Synes det blir lettere å styre synkeklumper med noe som er synlig samt tykt og så liker jeg at vannstrømmen tar tak i runninglina for å få naturlig bukt under innfiskingen.

Men nå ser jeg flere her bruker denne Varivas lina. Denne må jeg jo prøve jeg og for å slippe mulige komplekser og spør høflig hvor man kan få kjøpt en 30 meters bit billig for test..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oppskrift for perfekt Amnesia:

1. Legg spolen til snella evt. trekk ut skyltelina og la denne ligg i vatn over natta i det tidsrom du har tenkt å starte fisket ditt.

2. Ved første fisketur. Finn ei strand, eit jorde eller anna open plass. Bind fortommen i eit fast punkt og dra ut all skytelina.

3. Dra det du er god for, og hold det stramt ei stund. Deretter slepper du presset og legger du lina ned laust på marka.

4. Fisk så regelmessig med den komboen så Amnesiaen holdes vasstrukken. Då fisker den perfekt. Laksen sørger for strekk i lina med jamne mellomrom!

Mao. Amnesia passer best for dei som fiske så ofte som man burde i laksesesongen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte og testet denne i år. For meg, i min kasting og i mitt fiske, fungerte den som nest best.

LTS's gule "flate" mono skyteline. Har testet (mange) andre, senest siste sesong. Fra neste år blir det på nytt bare denne gule på alle sneller med klump.

Jeg holder LTS sin gule "flate" mono som en god nr 2 nå.. :happy: 

Brukte denne i mange år som nr 1 line, men skiftet til 2Instinct lina på et oppsett da denne kom for en 3 sesonger siden. 2Instinct lina står nå på 3 av 4 oppsett (LTS på det siste). 

Det er i all hovedsak slitestyrke som jeg føler 2Instinct lina er suveren på, LTS lina gir nok ekstra lengde men den har lettere for å få skader (spesielt når du går i forbygninger og ulendt tereng der du ikke alltid får rennende vann rundt deg)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men 2instinct-lina er vel ikke en mono-skyteline? Ut i fra produktbeskrivelsen virket det til å være braid med en klar coating. Hvordan er denne coatingen? PVC eller er den veldig hard?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det så få som foretrekker coated skyteline? Jeg synes dette er mye mer behagelig å holde på med! Eller gjør man alt for den ekstra meteren? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det så få som foretrekker coated skyteline? Jeg synes dette er mye mer behagelig å holde på med! Eller gjør man alt for den ekstra meteren? ;)

Selv opplever jeg noen av mine klumper som så godt skytende at med vanlig glat mono så strekker ikke fortommen på utkastet. Da må man enten holde litt igjen rett før greiene lander eller bruke en litt tregere runningline f.eks. coated. Jeg bruker her Fenwick sin gamle blå 35Ibs som er meget god, Riptide 40Ibs samt en fra Scierra 35Ibs  med ferdig smeltet løkke.

Ellers er jeg enig, coatede runningliner er bedre å trekke og så føler man kanskje og at man fisker litt mere på "klassisk" vis når man tross alt har et snøre i henda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er denne balansen mellom fortom +flue vs skyteline mange tydelig ikke har helt forståelsen av.  Har du for stor motstand i flue+ fortom i forhold til friksjonen i skytelina vil ikke fortom og flue rulle over.  For å bedre på dette kan du evt sette på mindre flue eller korte ned fortomslengde eventuelt gjøre begge deler for å få balanse.  Annet alternativ er å øke friksjonen på skytelina.  Dette kan gjøres ved å sette på tykkere skyteline, skyteline med større friksjon eller bremse skytelina mellom fingrene.  Liker du fremdeles at bakre enden på klumpen tar igjen fortom og flue slik at alt lander i haug kan du bare fortsette med enda tynnere og glattere skyteline.  Eneste mulighet for overrulling er da å satse på ”pang i snella” med håp om at dette gir godt strekk og pen presentasjon av flua. 

For å få noen ekstra meter i kastet kan det med fordel anbefales og ikke vade fullt så dypt, ellers så kan man fiske fra motsatt bredd.

Jeg glemte å nevne at motsatt gjelder om fortom flue ruller over for tidlig, da må enten det settes på større flue eller lengre fortom, alternativt begge deler eller at settes på skyteline med mindre friksjon.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg