Hopp til innhold
bondalspesial

Forslag til fluestang på mellom 13 og 14 fot?

Recommended Posts

Eg treng ei stang som er relativt rask, men med aksjon som går ganske djupt ned. Kjapp 3/4 aksjon eller 1/2 aksjon passar bra. Stanga må passe til klump på 30 gr. på ca. 10 meter og ikkje koste over 5000,- Eg vil kjøpe nytt slik at eg har garantiordning på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Av stenger i middelklassen kan det være verdt å vurdere Redington eller TFO, men sjekk garantiordningen til de enkelte merkene.

Av premium-merker som Scott, T&T, Sage etc. vil du kunne få en ny stangdel til rundt 7-800kr uten garanti. Da er det gjerne ikke så ikke dumt å kjøpe et pent brukt eksemlar av disse uten garanti for 2500-3000kr. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Redington rs3 13'3 #7 går som en drøm med 30 grams flyteklump.

1/2-3/4 aksjon.

stanga er ikke av nyeste dato så denne kan man sikkert få tak i billig.

jeg fikk tak i en ubrukt stang her på forumet nesten gratis : )

Mvh kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ligger en ny Sage Method 14' på Finn Torget nå til 5900.

30% rabatt.

Har ikke prøvd,men de som har peiling hevder at den er hakket kvassere enn Sage One som fikk sekser i AoF sin test.

Synd jeg allerede har en kvass 14', hvis ikke hadde jeg slått til :cool:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har testet en LXI 12,9 klasse 8/9 med en Guideline compact klump på 32 gram og det fungerte meget bra.

Har selv en 13,9 klasse 9/10 som jeg er meget godt fornøyd med,disse stengene er meget lette å gå med og responderer meget bra.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøvde hele Guideline serien på en demo i vår, og Lxi stakk seg fram !

Nye Reaction (FRS?) synes jeg virket stive, men som alltid med toppstenger er det ikke nok med noen prøvekast, de vokser etterhvert som du lærer de å kjenne.

Lxi vile jeg satset på om budsjettett er 5000

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var jeg deg ville jeg kastet meg over en Sage Z-axis i passende lengde/klasse, om det dukker opp noe slikt på brukt-torget. Makan til stenger har i alle fall ikke jeg hatt. Marginalt tyngre enn det nyeste nye, men for tohåndsstenger har ikke det noe å si etter min mening. Aksjonen er viktigere, og den er etter min mening bare nydelig. Loomis Stinger GLX 13' #8/9 er også bra, men servicen til Loomis her i landet er dessverre ikke-eksisterende....

Men, i dette prissegmentet er det stort sett smaken som bestemmer. Det aller meste er veldig bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage TCX 12,6#7 eller 14#9 er fantastiske stenger også. Begge ligger på Ebay for en grei penge. Har begge selv og 12,6 foteren med Rio Scandi Short multitip på 485 grain er noe av det artigste jeg fisker med. 14 foteren går som en drøm med GL sine Scandi liner på 36-37 gram og tar også trippel d med synkegrad i/2/4 uten problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan også anbefale Sage TCX 14 fot ,dette er den beste 14 foteren jeg har hatt og den kommer jeg nok aldri til å kvitte meg med.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article592950.ece

Har også en Sage TCX 15 fot som også er en kjempestang.

Endret av guru33
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan også anbefale Sage TCX 14 fot ,dette er den beste 14 foteren jeg har hatt og den kommer jeg nok aldri til å kvitte meg med.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article592950.ece

Har også en Sage TCX 15 fot som også er en kjempestang.

Høyrest ut som ei bra stang det, men den er 9/10, og eg treng noko som kastar 10 meter klump på 30 gram langt. Eg gidd ikkje å kjøpe meg fleire klumpar no, og eg har ei kortare stang som kastar 30 gr. greitt som eldstejenta kan få prøve seg med... .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage Z-axis 12'9 #8 er en bra stang, jeg bruker klumper på ca 29 gram, 10-11 meter.

Lts X1 12'6 #8/9 er også bra.

(Ser at begge er under 13 fot :smile: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg