Hopp til innhold
ViktorS

Gode nakker til tørrfluer?

Recommended Posts

Har lært meg litt binding nå, og skal kjøpe meg noen nakker til hackle på tørrfluene som skal lages i vinter!:) men er usikker på hvilke nakker jeg skal velge.. Er jo forskjellige typer, og forskjellig grader... Og blir forvirret. Hvor burde disse bestilles fra?

Er også ute etter noe polygarn i forskjellige farger.

Noen tips til meg?

Endret av ViktorS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kjøpte en slik pakke som dette her for noen år tilbake, har fungert utmerket for meg på de få tørrfluene jeg lager av og til.

http://www.ebay.com/itm/Whiting-Farms-Introductory-Hackle-Pack-4x-Half-Rooster-Capes-4475-/281461129395?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41886400b3

Søk: Whiting Farms Introductory Hackle Pack

for utvalg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tipset!:) litt dyr frakt, også kommer jo toll og greier i tillegg, så var ikke så rimelige når alt kommer til alt..

Noe bra i norge å anbefale? Trenger grizzly,brun, svart, sånn ca..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nordisk fiskeutstyr (www.nfisk.no) og Grandes fluefiske (www.grandesfluefiske.no) kan anbefales. Stikker av og til innom skitt fiske, men der handler jeg ikke på nett :) Alle de nevnte har godt utvalg av whiting eller tilsvarende kvalitet. Jeg holder meg til whiting. Det kan sikkert virke stivt med 600 for en nakke, men jeg husker da vi holdt på med kinesernakker hvor de gode faktisk var ræva sammenlignet med hva som finnes i dag. Og mengden fjær på whitingnakker gjør at de faktisk er billigere pr flue med en overlegen kvalitet som også gjør det utrolig mye lettere å binde pene fluer.

Du får kombipakke fra witing med en halv brun og en halv grizzly i samme pakka. Det er et utmerket startpunkt.

I tillegg til ebay har jeg god erfaring med www.lakelandflytying.com i england. Godt utvalg whiting og rimelig shipping, men du må regne inn moms og gebyr når du ser etter om det lønner seg (de trekker av engelsk VAT). Som regel gjør det det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte meg en pakke med 4 halve nakker, svart/grizzly/brun/lys dun (tror jeg det var). Ca 600,- fra usa. Kommer kanskje litt toll på toppen...

Har også bestilt meg (fra norge):

Polygarn, ekorndubbing-dispenser, deer-hair, hvit foam, noe tråd, cdc. Har litt fjær og tinsel liggende hjemme fra før. Så nå er det bare å vente på stæsjet, så får jeg startet med noen enkle fluer strax:) blir vel typ, e-12, klinkhammer, nohackles(cdc), prøve meg på streaking caddis, og noen parachute-saker.

Gleder meg!:) fin vinter-hobby:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg