Hopp til innhold
Salaren

Høyeste og lengste lokasjon på laksevandring i Norge

Recommended Posts

Ja tittelen sier vel sitt. Kom til å delta i en prat om dette med laksevandring i Norge og hvilke vassdrag  den vandrer lengst i og hvilket vassdrag den vandrer flest høydemeter over havet før den møter sitt endelige stoppested.

I Tanavassdraget påstås det at den vandrer 560km fra munning til den møter sin stopp og i Gaulas sideelv Bua så skal den vistnok passere over 600moh. 

Finner lite om dette når man google på nettet for de norske vassdrag men noen artikler fra Yukon forteller om Stillehavslaksens vandringer på 1840 miles som blir over 3400km metrisk regnet.

Hadde vært kjekt å fått litt mere nøyaktig fakta her da det trolig finnes brukere her på forumet som sitter inne med detaljerte opplysninger om dette tema. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Orkla har 880 km som lengste lakseførende strekning. Vet ikke om den er lengst.

:) :)

Trur du mener 88 km ??

880 er Orkanger - Oslo og tilbake igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Reisa er ca 8 mil lakseførende, og Repparfjordelva kommer jo fra langt innover Sennalandet, men der er det vel ikke så voldsom høyde over havet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Orkla har 880 km som lengste lakseførende strekning. Vet ikke om den er lengst.

:) :)

Ja Orklalaksen kan til tider vandre ”vandre” så langt og lenger, men gytevandring er det nok ikke.  Jeg har ved noen anledninger hatt med meg laks fra Fannrem til Vestfold, for så å fraktes til Porsgrunn for ”bearbeiding”, deretter tilbake til Vestfold og så til slutt en siste reise tilbake til Fannrem som del av reisenista.  Ofte har jeg hatt med meg den siste biten av røkelaks på reisenista påfølgende juni måned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja Orklalaksen kan til tider vandre ”vandre” så langt og lenger, men gytevandring er det nok ikke.  Jeg har ved noen anledninger hatt med meg laks fra Fannrem til Vestfold, for så å fraktes til Porsgrunn for ”bearbeiding”, deretter tilbake til Vestfold og så til slutt en siste reise tilbake til Fannrem som del av reisenista.  Ofte har jeg hatt med meg den siste biten av røkelaks på reisenista påfølgende juni måned.

Imponerende at Orklalaksen sågar krysser opptil mange vannskiller med det du skildrer der. Og da er vel Orklalaksen uslåelig når det gjelder flest høydemeter over havet såvel, for ikke å snakke om høyeste hastighet oppgitt i Km/t under vandringen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men spøk til side, så langt jeg kan se så finner jeg kun Bua og Driva hvor laks overstiger 600 og kanskje 700 høydemeter men finner ikke noe mere nøyaktigere tall enn dette. Og når det gjelder lengde så sliter jeg med å finne fakta på nett men at den går lengre enn Orklas 88km er vel udiskutabelt eller..?

Noen bedre..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg