Hopp til innhold
SteinarFiske

Nextcast liner

Recommended Posts

Noen som har prøvd eller bruker disse? Jeg tenker først og fremst på SalarFinder linene SF40 og SF45.

Jeg var tenkt på å kjøpe inn noen Guideline PowerTaper TD synkeliner til en nyinnkjøpt Sage TCX 15' #10.

I min lokale fluebutikk ble jeg anbefalt på det sterkeste å vurdere Nextcast SalarFinder i stede for GL TD.

Er de virkelig så mye bedre?

Ser også i en synkeline test i AoF, at begge Salarfinder linene har fått terningkast 6 som de eneste i testen.  

Klumpene er designet for at de skal brukes med spiss. Da blir det jo en fin pris til slutt også.

Fint om noen kan dele av sine erfaringer her.

Steinar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg forstår ikke noe av denne testen med terningkast 6 på Nextcast . Har selv prøv Nextcast 45 på min 14 fot sage, mulig at jeg fikk feil vekt på klumpen 590 grain men jeg bruker denne vekten og mer på andre klumper som er i bruk. Blue zulu laksefisker i 50 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjønner, men han jeg pratet med sa at linen var designet for å brukes med spiss og at spissene på 10' veide x antall gram (husker ikke eksakt), og at dette måtte tas med i beregningen for hva slags gram vekt man valgte på belly.

Har du kastet klumpen uten spiss kanskje Blue Zulu? Og at den da har blitt for lett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På SF skal du ikke regne med tuppenes vekt. Altså hvis du skal ha 45 gram må du kjøpe den Bellyen som veier nærmest det. Veldig gode liner!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde håpet du ville kommentere denne Marius. Jeg leste jo på bloggen din at du kjøpte disse linene inn, men har ikke sett at du har skrevet noe mer etter å ha fått testet de skikkelig.

Kan godt hende det er jeg som har misforstått mtp hvilke liner han i butikken refererte til når han sa at man måtte regne med spissens vekt.

Ut ifra det du sier så velger man vekt på bellyen på samme måte som man gjør ved valg av skagit line?

Marius, du som er godt kjent med Guideline PowerTaper Td linene. Hvordan vil du bedømme SF linene opp mot disse?

Er de verdt de ekstra hundrelappene? Ble det noen revolusjon for en "midt på treet" kaster?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøvde Nextcast med forskjellige synkespisser med vekt fra 5 til 12 gram ---vil heller bruke SA. Skagit klump den klarer å vende synke spisser uten nevneverdig problemer--- det klarte ikke Nextcast---blue zulu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei folkens.

Ang Nextcast Salarfinder så er det IKKE meningen å bruke andre fronter enn nextcast sine egne fronter. De er laget for å bruke 10' fronter. Alle Salarfindere er laget for å bruke disse i front, funger dårligere uten. Å bruke fronter på 12 gram er ikke noe linene er designet for. Det passer kanskje bedre på en skagit klump.

Frontene til Nextcast veier 5,5 gram.

Mvh Tommy Aarkvisla

Nextcast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for oppklaringen Tommy.

Kan du bekrefte det som MariusN skriver at man ikke skal ta frontenes vekt med i beregningen for hvilken vekt man belger på bellyen?

Ta stangeksepelet nevnt tidligere. Jeg har av flere blitt anbefalt en klump på rundt 45g til denne stangen.

Hvis vi tar SF45:13 som eksempel så vil jeg nok velge 720/46.7g hvis det er slik at fronten ikke skal medregnes. Vil heller gå 2g tyngre enn 3g lettere til SF45:13 650/42.1g.

Dersom frontene mot formodning allikevel skal med i regnestykket blir forskjellen signifikant.

Da vil jeg med sikkerhet velge SF45:13 650/42.1g. hvor jeg vil få en totalvekt inkludert front på 47.6g i stede for en totalvekt på 52.2g med 720/46.7g bellyen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei folkens.

Stemmer at fronten IKKE skal beregnes med for å finne riktig vekt.

Hvis vi tar SF45' som utgangspunkt så er 530grain/ #8/9, 590grain/ #9/10, 650grain/ #10/11 og 720grain/ #11/12.

Vekt og lengde er jo en smaksak, men vi har prøvd "å treffe" så mange som mulig med de vektene vi har valgt.

Taperingene er viktig når vekt og lengde blir bestemt.

Mvh Tommy Aarkvisla

Nextcast

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har prøvd SF45 i F2 og 13 ihv 38 og 45 gram. Ikke tvil om at dette er ekstremt bra snører og at Tommy og gjengen har truffet veldig godt. Ikke at jeg er noen kasteguru men disse gav meg flere meter ekstra sammenlignet med andre.

Fiskemessig har jeg brukt dem for lite til å "kjenne" dem enda. Forskjellige produsenter synker forskjellig og her er jeg fortsatt tryggest på tD til GL men det er en smakssak og jeg er sikker på at dette kan endre seg dersom jeg fisker mer med SF snørene.

Jeg liker veldig godt de utskiftbare tuppene. Gjør en og samme klump veldig fleksibel. Å sammenligne dem med skagit klumper blir helt feil spør du meg og missforstår konseptet totalt. Jeg kommer til å bruke disse mye mer til sommeren.

Når det gjelder TCX'en ville jeg satset på det som veier 45 gram, den stanga der tåler det uten problemer. SA sine klumper er kortere og kanskje derfor du synes 38-42 er ok? Jeg fiska 2 sesonger med den stanga samt 14 fotern og de tåler vekt godt! Men en smakssak:)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er nok ikke noe problemer med 45 gr på stanga for den er veldig tolerant på snørevekter.

Men for min del har det ikke vært nødvendig å bruke så tunge liner for å kaste langt med den stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei! Er det noen som har info om synkehastighet i sek/m for spissene på disse klumpene? Bare for å kunne sammenligne med GL 3d.. Jeg finner ikke noe om dette på nettsidene til Nextcast. Og hvem selger disse linene i Norge, foruten Nordisk?

Vh Paul

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min erfaring fra praktisk fiske i sommer er at SF synk 13 går omtrent som GL 3D I24, mens SF synk 35 er et sted i mellom GL 3D 135 og 246 (litt avhengig av tupp og strømforhold) Kastemessig synes jeg NC SF er overlegene GL, men det mangler enda en tyngre synkeline som ryktene skal ha det til kommer i 2015. :)

Tror det bare er nordisk og Bergen aktiv som selger NC i Norge?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Kent! Takk for svar. Det var nøyaktig hva jeg var ute etter, men når du sammenlikner SF 13 med GL 3d I/2/4, har du da brukt synk 4 spiss på SF snøret? Hvordan opplever du kasteegenskapene når snøret blir så pass langt i forhold til at det er synkende i hele lengden? Jeg er selv vant til å kappe rene synkesnører til 12,5-13 meter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk Guru33 og MariusN for anbefalinger på linevekt til TCX'n. Jeg har noen flere spørsmål til innleggene deres men jeg flytter den diskusjonen til en egen tråd.

Veldig interessant det du skriver her Kent. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg SF45:13 650 med ST10 fronter/tupper på S4-S6 og S8 som et allround synkeline- oppsett til å starte med. Ut i fra det du skriver så ser det ut til at jeg burde vurdere SF45:35 650 i stede. Jeg får inntrykket av, med bakgrunn i det du skriver, at Nextcast sin klassifisering av synkehastighet m/sek er lavere enn hva Guideline opererer med. Du skriver jo at det er litt avhengig av tupp og strømforhold men jeg trodde i utgangspunktet at NC SF45:13 650 med en ST10-S6 front/tupp 14m/42,1g ville tilsvare Guideline PT TD 10/11 13,5m/44g. Slik du beskriver det virker det som at du mener at frontene/tuppene noe ikke har noen større betydning for synkehastigheten og at derimot er bellyen som er utslagsgivende for din oppfatning av hvordan NC klumpene synker. Stemmer dette?

Endret av SteinarFiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har i år brukt Salarfinder 45 på 590 pluss spiss til CND iSpey 8/9/10 og det fungerer utrolig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Jeg inbiller meg at grunnen til at mange (inkludert meg selv) bruker en totalt sett vektmessig tyngre Nextcast line enn tilsvarende Guideline feks, er forskjellen i lengde. Nextcast oppsettet er vel ca 13-13,5 meter med spiss, det gjør at stanga fint håndterer noen ekstra gram. De fleste kapper synkeklumpene til Guideline kortere enn dette. Forøvrig funker det veldig bra med 10 fots spisser fra RIO også, må ikke bruke Nextcast spissene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ryggknekkern:

jeg har vel stort sett brukt synk seks tupp fra Rio og 8-tupp fra NC. Det er nettopp lengden og vektfordeling (mer masse mot stangtuppen) som gjør at NC er såpass enkelt håndtere. Du må ikke la deg skremme av 13-14-ish meter klumper, 99% sikker på at du blir positivt overrasket over hvor lett det er å håndtere og hvor langt det kaster. Både 13 og 35 er kanonliner (min personlige subjektive mening :))!

Tvert imot, hovedproblemet mitt med GL 3D #11-12 til 16 foter er at klumpen blir for kort til å spenne stanga godt ved vinkla speykast. Spes GL 357 er søppel!!

Endret av Kent

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SteinarFiske:

Synkegradene på NC og GL er definert på forskjellige måter mener jeg å huske. NC er vel inch/sec, dvs synk 3 NC synker 3 inch/sec, mens GL opererer med sec/meter uten at tallene på 3D linene betyr noe. Litt på tynn is her, men Tommy og Geir har nok detaljene! :)

I rask strøm, evt oppkok, er min påstand at hva slags synkegrad du har i tuppen (siste 10-15 fot av klumpen) underordnet siden den hydrodynamiske motstanden blir så mye større over delene av klumpen med høyere tverrsnitt og lavere massetetthet (eksempelvis en synk 1 og 3 del med 8 tupp). Jeg tenker at dette er generelt og ikke har noe med NC som sådan å gjøre. I slakere strøm derimot, kommer manipulasjonsmulighetene med utskiftbare tupper til sin fulle rett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne testen av liner som er publisert i AOF er den tilgjengelig for oss som ikke har kjøpt magasinet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg