Hopp til innhold

Recommended Posts

Heisann.

Kjøpte meg LTS Across 13" tidligere i sommer, men klarer ikke helt å finne ut hvilken vekt på klumpen som passer best.

Prøvde først med 8/9# klump fra SA Ultimate Scandi ( F/H/S3 ) på 34 gram. Den ble alt for lett.
Prøvde også en 10/11# RIO F/S3 klump på 39 gram som jeg også følte var for lett.

Hvilken klumpvekt passer stanga best ? 

Må ellers si at stengene deres er fantastiske. Har LTS Slingshot 15" og LTS Across 13"

Trenger ei stang til en hånds fiske i elv også.. Anbefalinger ? 10" #8 eller #7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har fått anbefalt 42 gram klumpvekt til LTS Across 13'

Bruker selv Nextcast SalarFinder 45 590 grains pluss 10 fot spiss (tilsammen ca 44 gram) på LTs Across 13'. Fungerer meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis Across 13' er noenlunde samme greia som Slingshot 13' så skjønner jeg godt at man prater 40 tallet vedr. vekter. Her en slik Slingshot 13' fant og ut at vanlige 36-38 rams Scandiklumper var i letteste laget. En Rio Skagit Iflight på 600 grain og en 15 fots T14 løste imidlertid problemet med at klumpen føltes for lett:-). Men du verden som det fyker ut og så langt da gitt, men pent lander det ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

42gram +- er det de fleste havner på på denne stanga for å få maksimal utnyttelse av potensialet som ligger i bunndelen.
Til enhånds fiske i elv så er jo 10 foterene meget godt egnet til dette der du også har behov for å spenne stanga godt på spey/vannkast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

42gram +- er det de fleste havner på på denne stanga for å få maksimal utnyttelse av potensialet som ligger i bunndelen.

Til enhånds fiske i elv så er jo 10 foterene meget godt egnet til dette der du også har behov for å spenne stanga godt på spey/vannkast.

Er blitt glad i de LTS stengene jeg har kjøpt.

Har LTS noen gode alternativ for 1 hånds stenger ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er blitt glad i de LTS stengene jeg har kjøpt.

Har LTS noen gode alternativ for 1 hånds stenger ?

Ja LTS har stenger til de fleste situasjoner fra lett fiske i ferskvann til sjø og elvefiske

les og se video om våre serier på følgende linker

Explosive -> http://lts-flyfishing.com/index.php/stenger-3/explosive-2

Zalt -> http://lts-flyfishing.com/index.php/stenger-3/x1-zalt-2

Ephemera -> http://lts-flyfishing.com/index.php/stenger-3/ephemera-2

Det er også spennende nyheter på vei til neste år så følg gjerne med på vår uformelle facebook gruppe https://www.facebook.com/groups/LTSflyfishing/?ref=ts&fref=ts

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har spørsmål angående LTS Explosive 10' #7/8.

Nå har jeg en klumpvekt på 18-19g, men føles ut som det er et par gram for lite? Hva anbefaler dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Har prøvd ut mye forskjellige vekter til Explosive 10' kl 7/8 denne sommeren, og den tåler mye vekt.

Men den vekta eg trivest best med er 21 gram. Da fungerer stanga ekstremt bra til både overhands og speykasting.

Veldig god stang :)

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at det anbefales en vekt på 42gr til 13" Across, men lengden er jo også viktig. Hvilken lengde anbefaler leverandøren med 42 grams vekt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

går veldig bra med en 12,5-13 meters klump på 42 gram, men om du tar utgangspunkt i LTS klumpene foretrekker eg 11/12 klumpene som i utgangspunktet er 13 meter og 48 gram og kappe dei ned til 42 gram da blir den en plass mellom 11 og 11,5 meter, om eg ikkje tar heilt feil.

Håper det var et ok svar!

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

går veldig bra med en 12,5-13 meters klump på 42 gram, men om du tar utgangspunkt i LTS klumpene foretrekker eg 11/12 klumpene som i utgangspunktet er 13 meter og 48 gram og kappe dei ned til 42 gram da blir den en plass mellom 11 og 11,5 meter, om eg ikkje tar heilt feil.

Håper det var et ok svar!

Mvh

Lasse

Klassisk klumptilpasning mao. Det enkle og greie er oftest det beste, det fungerer. :smile:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som kan anbefale et WF-snøre til denne stangen? Har et ganske bredt bruksområde til stangen, og har hittil bare hatt skyteklump. Og kunne tenkte meg et WF-snøre for overhodekast. Har sett litt på 4cast-sink tip fra guideline, men vet ikke om det passer stangen. Noen som har noen innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som kan anbefale et WF-snøre til denne stangen? Har et ganske bredt bruksområde til stangen, og har hittil bare hatt skyteklump. Og kunne tenkte meg et WF-snøre for overhodekast. Har sett litt på 4cast-sink tip fra guideline, men vet ikke om det passer stangen. Noen som har noen innspill?

Denne stanga skal vistnok iflge. LTS være en videreføring av X1. Og slik jeg kjenner X1 enhåndstenger så går de forykende godt med nettopp 4-Cast og Scierra HMT.

X1 enhånds var klassifisert med enkelt tall og ikke med 5/6, 6/7 eller 7/8. Og slik jeg opplever X1 så trives jeg definitivt best med å bruke nevnte snører en AFTMA klasse over stangens klassifisering så siden din stang er merket 7/8 så burde en WF8 gå greit. Dette er dype stenger og dype stenger takler god variasjon i linevekt. Men jeg kjenner ikke stangen, bare så det er sagt. Jeg refererer kun til mine egne preferanser vedr. X1 og da LTS selv sier stengene er nært beslektet så er det rimelig å anta at man ikke trår veldig feil vedr. liner. Noe annet ville overasket meg veldig.

Kastetakt, hastighet og stil spiller jo også veldig inn her men har du en noenlunde rolig, trygg og fast kastestil så er det tryggest å legge seg på det tyngre alternativet, ivertfall til praktisk skarpt fiske under varierende situasjoner for ikke å glemme fluevekter.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann.

Bruker denne stanga ganske mye, både til overhode og spey kasting, med klump og med WF liner.

På wf har eg hovudsakleg brukt GL Bullit i klasse 8, dette synest eg vart et veldig bra oppsett til stanga :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei og takk for svar. Har sett litt på GL Bullet selv, men vil ikke #9 nesten være bedre mtp hode-vekten er 20 gram vs. 17gram på #8. Lurer bare pga at jeg har 21gram på skyteklumpen min, og det virker som er det beste? Ser at det var du, Lasse, som anbefalte meg 21gram på skyteklumpen over her, og det var bedre enn 18gram som jeg hadde tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ifjord så var jeg på ei lita messe i Vestfold. Der fikk jeg prøve across 13 to forskjellige rigger en med klumpvekt på 39 gr og en med 42 gr og jeg må si at jeg trivdes best med den på 39gr. Følte at den var mest crispy og lettkastet. 42 gr blei mer saggete og tungfiska, men nå er ikke jeg noe kastefantom heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Robin

Synest stanga er best med 42 gram eg, men da med en 11/12 klump som i utgangspunktet er over 13 meter og 48 gram og kappa ned.

Om man vil ha lengre klumper så er eg enig i at 39 g fungerer godt!

Men her er jo det og mye skjønn, ka den enkelte liker og litt med kasteteknikk

Mvh

Lasse Løkkebø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Jeg har kjøpt ei Eplosive 14,6 #10.

Det første jeg lurer på, er det flere fordeler med samme stanga i 13,6? Hører mange bruker den.

Det andre jeg lurer på, hvilken klumpvekt anbefales det til denne stanga? (14,6 #10) Er ute etter litt variert snøre. Noe intermediateliknende, noe synk - slik at jeg har til de forskjellige forholdene i elva.

Jeg skal kjøpe alt snøre nytt (Ny snelle også, inget snøre på)
Noen som evt. vet av noen link der man kan få kjøpt alt snøre komplett? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. 

Først og fremst, gratulerer med ei veldig god stang. 

Eg bruker 14,6 somregel der eg må kaste litt lengre, kanskje vade litt dypt også under synkesnøre fiske. 

dette er ei stang som du vil trivest med under de fleste forhold tipper eg. 

13,6' bruker eg som mi allround stang. I halv store vestlandsperler, Hehe. 

Snørevekter eg bruker på mi 14,6, er 42 gram. 

av snører bruker eg mye LTS 3S kl 10/11 int/s2/4 og 1/3/5 til denne stanga, du får den og ned i synk 2/4/6. 

LTS Custom serien er det en god  intermidiet klump. Også en veldig god f/s1 klump som eg bruker mye!

Mvh

Lasse Løkkebø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg