Hopp til innhold
Fiskermainn

Gode WF liner til lett tohånds kl 8/9

Recommended Posts

Kan noen anbefale god wf line til 12,6 fot slate mastery axp? Optimale klumpvekter for stanga skal visstnok være 34-36 gram. Liker wf liner bedre en klumper, men d finnes kanskje ikke i slike vekter? Noen som har superpeil på slikt her sikkert...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Du trenger nok mindre vekt på et WF snøre, spesielt om du mest kaster over hodet? sjekk Rio Outbound, jeg tror at de finnes opp til i hvert fall #12 (enhåndsklasset).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte meg tidligere i sommer ei Carron speyline til min 13-foter. Denne er i intermediate. Har fra tidligere en Next Cast i flyt. Begge disse linene er ren skjær nytelse å kaste med om du liker litt medium lange speyliner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte meg tidligere i sommer ei Carron speyline til min 13-foter. Denne er i intermediate. Har fra tidligere en Next Cast i flyt. Begge disse linene er ren skjær nytelse å kaste med om du liker litt medium lange speyliner.

Spennende. Må jeg spørre hva slags 13 foter du kaster med her..? Og i samme rennet, nærmere spec. på den Carronlina du nevner der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liker godt lange liner på kortere tohånds også.

Mitt tips er Airflo Delta Spey.

En meget behagelig line.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spennende. Må jeg spørre hva slags 13 foter du kaster med her..? Og i samme rennet, nærmere spec. på den Carronlina du nevner der.

Bruker en GL Lpxe #8/9 men det funker også greit på min gamle Ironfeather 12,6´ i samme vektklasse. Litt mer kresen på timinga på denne stanga. 

Her har du spec. på lina:

http://www.carron.uk.com/section.php/13/1/weight-8-9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker ofte en Rio Switch line på min Redington Prospector 11'9 #8. Bruker en 7/8 line. Denne veier vel rett over 30 gram mener jeg å huske. Lina er 30 m med ca 17 m klump del. Bruker i tillegg en #8 Wulff ambush triangle taper line som er mye lettere og helt fin til overhåndskast men vel for lett for stanga til speykast. Litt for kort/lett klumpdel er min erfaring. Sikkert greit å gå opp et par klasser, i hvert fall på min stang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

lure fælt på hvorfor hver gang noen sier de liker wf bedre enn klumper til tohandsfiske ? bare av ren nyskjerrighet  :smile:  
en godt balansert klump med riktig skyteline gir jo uendelig mere muligheter enn en wf line og gir bedre kasteegeneskaper som regel også. bare lurer på om du virkelig har prøvd en godt sammensatt klump oppsett til stanga di å gidd det en sjanse først  :smile: 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For meg er det en følelse, og opplevelsen av at vannet tar mer tak i en hel line enn ei tynn skyteline... Mending og sette fart på flua osv...., synes det virker mere "fishe" på denne måten... Og er vel heller ik særlig begeistra for denne "knuten" mellom klump og line heller....bedre med "hel ved". Make sense?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For meg er det en følelse, og opplevelsen av at vannet tar mer tak i en hel line enn ei tynn skyteline... Mending og sette fart på flua osv...., synes det virker mere "fishe" på denne måten... Og er vel heller ik særlig begeistra for denne "knuten" mellom klump og line heller....bedre med "hel ved". Make sense?

I små elver ser jeg godt hva du mener her. Til smygfiske hvor korte forsiktige og presise kast(indianerfiske) kreves er det greit å slippe overgangsløkkene. Men du kan og sy klumpen permanent til runninglinen så slipper du dette. Og bruker du coated runningline med kjernetråd så lager man greit en overgang som blir veldig glatt og fin. Gjør dette mye til EH stengene mine og det fungerer veldig greit.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jajo, make sense til en viss grad :biggrin:  Men snakker vi smygfiske og små elver velger jeg som regel og bruke enhands og lettere utstyr. men også da foretrekker jeg et klumpsystem som gir uendelig mere muligheter og lettere kasting også. 
Her varierer jeg alt fra flyt, skagit, og synkeklumper. Enkelte synkeklumper har jeg kappet til 5meter for skikkelige indianerfiske, da snakker vi null plass til å gjennomføre et fluekast, med såpass kort klump trenger man ikke anna enn å legge klumpen i en ball vedsidenav deg å dænge det ut. mye brukt i mindre elver  :smile: 
For å få bedre kontakt med klumpen, spessielt enhands kan du også velge skyteliner med coating og tapperingseksjon inn mot klumpen ( mere likt wf snører) men samtidig uendelig mye bedre. (likt tsl lina til guideline) 
Eneste gangene jeg bruker wf liner er til type presentasjonsfiske med tørrfluer og finfiske etter laks, men da er jeg som regel nede på #5 stenger  :biggrin: 
så jajo, jeg forstår vell egentlig ikke greia med wf liner til tohandsen. Men såklart har du prøvd godt sammensatt klumpsystem og fått laget deg perfekte løkkekoblinger og ikke liker det så får du prøve wf  :smile: 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men såklart har du prøvd godt sammensatt klumpsystem og fått laget deg perfekte løkkekoblinger og ikke liker det så får du prøve wf  :smile: 

Alt til sitt bruk, tenker jeg. Uansett hvor en jobber med å få til gode løkker, blir dette aldri like slett/glatt som en hel line. Utover et mindre vell av ulike klumper (vekter, lengder, taperinger mm) har jeg noen helt få WF-liner til lett to-hånds og switch. Noen fisketimer blir det på disse når caddiser og riffling er på agendaen. Da vil jeg hale og også hale inn det meste av lina før nytt kast.

Men å erstatte klumpene med hele liner for å bruke disse hele sesongen (i stedet for ulike klumper), er en tanke jeg ikke har tenkt meg.

Ellers har jeg liggende en Vision Distance(?) i kl 12 som ikke blir brukt. Brukte den noen få ganger på kl 9-stang, litt slik for moro skyld og for å finne ut.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

forstår godt behovet for heliner til riffling og caddis. Men da bruker jeg utelukkende enhands. kan ikke se for meg å denge med tohands da selv ikke i altaelva  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

forstår godt behovet for heliner til riffling og caddis. Men da bruker jeg utelukkende enhands. kan ikke se for meg å denge med tohands da selv ikke i altaelva  :)

Tohånds til riffling og caddis er ikke så uvanlig. Selv bruker jeg en øremerket switch (som anbefales sterkt av slike som er eksperter på denne fiskevarianten). Har også testet en 12 fots tohånds, ogt trivdes godt med det.

Ikke alle to-håndskastere prioriterer tid til å lære seg å kaste skikkelig med enhånds. (Jeg er en slik).

Men det hjelper sikkert ikke trådstarteren som er ute etter gode wf-liner til to-hånds stenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ser den. Men jeg er borti veldig mange stadig vekk som rett og slett fisker med feiloppsett og da tenker at wf liner må være bedre. Så derfor av natur iogmed at jeg daglig hele sommeren er borti fiskere som ønsker wf liner nesten, ja tru det eller ei. Men som får en bra sammensatt klump og er krute fornøyd :) Så ingenting galt i wf liner til spessielt fiske om du har et behov du skal dekke såklart  :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har det hendt når du fisker med klump og skyteline at du skulle ønske vannet tar mer tak i skytelina slik at det setter mer fart på flua?

Jeg har ikke vært plaget med dette i hvert fall. Går jo også an å velge dim. på skytelina slik at den er omtrent det samme som hva du ville fått på en mer vanlig helline? Bare et forslag.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg