Hopp til innhold
ViktorS

enhåndsstang til SØ og Laks

Recommended Posts

Hvordan er det å stå å veive ved en 11 fots klasse 8 en hel dag, ei helg helg... Er det ikke heavy?

Fordelen ligger vel i at du kan switche mellom enhånds og tohånds. Synes denne løsningen er flott på strekker hvor jeg må kaste med feil hånd. Da kommer tohåndsgrepet frem hos meg. Elendig til å kaste enhånds med venstre. Tohånds går omtrent like bra okke som.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Når det gjelder det 'VictorS' så må jeg si jeg ikke har problemer med det i det hele tatt og jeg bruker butt'n nesten kun under kjøring av fisk . Etter utforming av svaret ditt får jeg bare svare da at jeg kanskje åt mere grøt enn deg når jeg var liten !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det gjelder det 'VictorS' så må jeg si jeg ikke har problemer med det i det hele tatt og jeg bruker butt'n nesten kun under kjøring av fisk . Etter utforming av svaret ditt får jeg bare svare da at jeg kanskje åt mere grøt enn deg når jeg var liten !!

Hehe, huff... Har blitt mye grøt her også, og betviler ikke min armstyrke, uten å gå mere inn på det.

Men har bare lest av andre at man "ber om senebetennelse" ved å bruke så lange "tunge" stenger over tid... Så uten å ha prøvd selv, ser jeg for meg at de snakker om å stå med armeringsjern i hånda på 20kg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel , nå handler tråden om at han skal ha ei stang han skal buke like mye i sjøen som i lakselva. Og stå i tung motvind med en 11 fot klasse 7 og prøve dunke makskast ei hel helg er jævla tungt. Men hver sin lyst....

Fisker du mye i sjøen ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spør du meg? Ja, jeg kommer til å fiske litt i sjøen ja. Men primært er det laks jeg skal fiske, men vil gjerne kunne bruke stanga til SØ også. Jo mere jeg tenker på dette, så tenker jeg klasse 8 til laks.. Og kanskje klasse 6 til SØ, og vindfulle dager på fjellet. Og en 4er til godværsdager haha... Kommer til å bli en lang vinter med mye grubling!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spør du meg? Ja, jeg kommer til å fiske litt i sjøen ja. Men primært er det laks jeg skal fiske, men vil gjerne kunne bruke stanga til SØ også. Jo mere jeg tenker på dette, så tenker jeg klasse 8 til laks.. Og kanskje klasse 6 til SØ, og vindfulle dager på fjellet. Og en 4er til godværsdager haha... Kommer til å bli en lang vinter med mye grubling!

Egentlig ikke, var svar til han jeg siterte.

Men kan jo like gjerne spørre deg da du vingler veldig. For for noen dager siden sa du at du skulle bruke stanga like mye i sjøen som etter laks.

Men lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, jo jeg formulerte meg nok noe vassent... Stanga kommer til å bli brukt i sjøen vår og høst, men om sommeren er det laksen som skal sveives etter. SØ-fisket er bare en måte å få forlenget en ellers kort sesong her oppe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

3, 5 og 7 eller 4, 6 og 8. Ser ikkje poenget med å ha alle klassane. Så stor forskjell er det ikkje... Eg ville nok helst hatt klasse 6 til sjøauren, då den tåler litt vind og det fisket i fjæra med lopper, mysis og spesielt krill som eg forbinder med SØ i nord-norge. Klasse 8 til laksen fordi det kan temme ganske stor laks...

Eg opplevde at mi vart for veik i tung strøm med laks på 4,5 kilo, men når eg fekk den ut av hovedstrømmen gjekk det betre. Men så har eg landa laks på 5,5 ganske greit i bekmørket med sekserstang også... Alt dette avhenger av elva du fisker og kor mykje hjelp elva gir laksen sammen med kor stor laks du potensielt kan få....

Du får tygge på det og gruble ferdig i løpet av vinteren! Men: Du blir nok aldri heilt fornøgd... Tenk viss du bare hadde ei switch i klasse 6/7 også??? :wacko:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

3, 5 og 7 eller 4, 6 og 8. Ser ikkje poenget med å ha alle klassane. Så stor forskjell er det ikkje... Eg ville nok helst hatt klasse 6 til sjøauren, då den tåler litt vind og det fisket i fjæra med lopper, mysis og spesielt krill som eg forbinder med SØ i nord-norge. Klasse 8 til laksen fordi det kan temme ganske stor laks...

Eg opplevde at mi vart for veik i tung strøm med laks på 4,5 kilo, men når eg fekk den ut av hovedstrømmen gjekk det betre. Men så har eg landa laks på 5,5 ganske greit i bekmørket med sekserstang også... Alt dette avhenger av elva du fisker og kor mykje hjelp elva gir laksen sammen med kor stor laks du potensielt kan få....

Du får tygge på det og gruble ferdig i løpet av vinteren! Men: Du blir nok aldri heilt fornøgd... Tenk viss du bare hadde ei switch i klasse 6/7 også??? :wacko:

og en 5er switch... Loomis har en slik en :P haha. Er vanskelig dette. Men når alt kommer til alt, så må jeg ha stenger som dekker følgende fiske:

1. Tørrflue etter ørret/røye på fjellvann.

2. Fiske etter sjøørret i sjøen.

3. Laksefiske i elv, både liten og stor elv.

Ser jo for meg at skal jeg dekke hele behovet, må jeg ha en 5er til fjellet, 7er til elv med lite vann samt SØ langs en forblåst kyst og en tohånds, kanskje 10/12? Til stopper elever..

Men håper å klare meg led 2 stenger i første omgang!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei 'Lars p ' nei jeg fisker ikke i sjøen men kun i elva og på mange steder der kun underhåndskast er mulig . Spey og snake roll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei 'Lars p' nei jeg fisker laks bare i elv hvor det er en god del storlaks og noen steder trang elv hvor kun

spey og snake roll er mulig og syns dette er en kanonkombinasjon .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

'lars p' ! Jeg fisker laks der det er mye storlaks og noen plasser som kun uh-kast er mulig og da syns jeg

dette er en kanonkombinasjon . Skyter du med cmpoundbue takler du nok stanga du også pluss at du kan dra på

litt sollide lengder med enhånds hvis en må !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

og en 5er switch... Loomis har en slik en :P haha. Er vanskelig dette. Men når alt kommer til alt, så må jeg ha stenger som dekker følgende fiske:

1. Tørrflue etter ørret/røye på fjellvann.

2. Fiske etter sjøørret i sjøen.

3. Laksefiske i elv, både liten og stor elv.

Ser jo for meg at skal jeg dekke hele behovet, må jeg ha en 5er til fjellet, 7er til elv med lite vann samt SØ langs en forblåst kyst og en tohånds, kanskje 10/12? Til stopper elever..

Men håper å klare meg led 2 stenger i første omgang!:)

Jeg har akkurat samme behovet som deg. 

1. Planlegger å kjøpe en klasse 5, da jeg har solgt min 4#... vil ha en litt mer alround som takler streamere og mere vind..

2. Har en 9,6" 6# til sjøørret og det letteste enhåndsfiske etter smålaks i elv

3. 12,6 8/9# og en 13,7 8/9. 

Ønsker meg enten en kraftig enhånds 10" 7#- 8# eller en switch for det kraftigere men lette laksefiske.. ikke bestemt meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har nå kjøpt en Fario 8'6" #5 til fjellfisket mitt. Denne har fått sef en kompis i ei danielsson dryfly.

Nå er det bare laksestanga som gjenstår. Og ei switchstang i klasse 6/7 eller 7/8 er noe som vurderes. Men vet ikke om jeg blir komfortabel med en slik stang, om jeg heller skal gå for en enhåndsbtil laksefisket mitt. Er stort sett små lakselver jeg skal fiske i, der kastelengden begrenses til 15-20 meter, og laksen som går i de elvene er i klasse 1-5kg. Men blir også noen turer i repparfjordelva som kan være ganske stor til tider...

Vet heller ikke hvordan det er å stp med switch stang timesvisbi fjære etter sjøørret...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du kjøper en Zpey switchstang (som er de som funker best etter min mening), så er det ikke en problemstiling at det blir tungt å gå med stanga i timevis etter SØ. Da bare vipper du av tohåndshåndtaket og hiver på fightingbutten i steden. Da har du en helt vanlig og meget god enhåndsstang. Liker ikke disse andre løsningene som blir noe midt imellom enhånds og tohånds. Da blir stanga hele tiden et kompromiss, og ikke hverken en fullgod enhåndsstang eller tohånds.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke helt, fordi jeg bruker enhånds lite. Noen kast i elva og fjæra blir det hvert år, men stort sett går det i to-hånds stenger av ulike klasser og lengder. Og så har jeg en eneste switch-stang. Den er rett nok 10.8 fot, og jeg har prøvd den litt i fjæra. For egen del fant jeg den uegnet, men det er for meg. Andre mennesker har andre preferanser, styrker og utholdenhet.

Med mulighet for storlaks på +10 sammenholdt med fiske etter (ofte liten) sjøørret, er det minste jeg kunne tenke meg en 9.6 fot kl 8 gitt at jeg skulle ha bare en stang. Men dette gir ikke helt den store opplevelsen på de fleste sjøørreter.

Konbinasjonsstang mellom en smålakselv og sjøørret er enkel å finne. I ditt tilfelle ville jeg ha valgt en vanlig 9 fots stang i klassene 4, 5 eller 6 til ørreten. Og til laksen en 10 fots kl 7 eller 8, gitt at alt skal være enhånds.

EDIT: Ved evt kjøp av switch, vær OBS på mange merker (de fleste?) klasser disse stengene som tohånds. Og det er stor forskjell på fx kl 6 tohånds og kl 6 enhånds.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmm hvordan er det forskjell på en enhånds klasse 6 og en tohånds?

Den mest "synlige" er trolig linevektene. Eksempel: På min enhånds kl 6 bruker jeg vekter på skytedelen på ca 16-17 gram ved speykast. På min tohånds kl 6 bruker jeg tilsv vekter på 23-24 gram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg