Hopp til innhold
ViktorS

enhåndsstang til SØ og Laks

Recommended Posts

Man bør forresten ikke henge seg for mye opp kun gramvekt, lengde på klump og tapering/baktapering spiller også godt inn..en klump på 16gr/9m er noe helt annet en 16gr./11meter

For å forsøke å hjelpe trådstarter litt her med med det opprinnelige spørsmålet ang. valg av stang så er det flust med gode stenger der ute!Å anbefale en stang er vanskelig, da dette som oftest går på personlige preferanser!

9' #6, #7 eller #8 for den saks skyld, gjerne med litt toppaksjon er fin til sjøørretfiske i sjøen da du har kort slaglengde og har muligheten til å sette litt trange bukter, er jo gjerne litt vind på kysten :) Rigget med en "sjøørret" klump/line som gjerne har litt bratt fronttapering og kort klump vil dette også fungere bra i mindre lakseelver. Går du opp til 10' #6 eller #7 mister du litt av fortrinnet (slik jeg ser det) når det gjelder kystfiske, men får gjerne litt mer kontroll på styring av flue og kjøring av fisk i elv.

Du har jo heldigvis hele vinteren på deg til å fundere på dette, så hvorfor ikke benytte anledningen til å prøve noen stenger og oppsett? Kanskje du har en lokal forening som driver med casting som du kan kontakte? Hvertfall veldig lurt å prøve før du kjøper, og legg heller litt penger i linevalg i stedet for stang synes jeg er fornuftig :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

G.line multitip er utviklet for switchstenger. Så å gå noe særlig over 19. Gram er nok ikke å anbefale til kl. 7 enhånds, enig med han over. Beste er å prøve ut forskjellige ting eller høre med forhandler. Det var det jeg gjorde (Andreas Møller) i g.line;) svarer deg raskt på mail han;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Ift snøreklasse er det kanskje greit å tenke på i hvilke elv/elver en skal fiske. Stor/liten og grov/mindre grov laksestamme. Jeg ser at noen forfekter #6 og det er sikkert fint,
men jeg tenker på hvordan jeg skulle klart å kaste en større tubeflue med en sånn stang, gjerne litt lengere enn 20 meter i en større elv.

Det er ikke hyggelig å være tjoret fast i en stor laks med for spinkelt utstyr(ja, jeg er klar over at det er tatt store lakser på #6), men når jeg tenker på flere av de laksene
jeg feks i sommer har hatt i band, så er jeg nokså glad for at jeg ikke hadde en enhåndsstang i hånda.

Største laks jeg har på enhånds er 13 kg, og det gikk helt fint, men en annen på 12 kg var litt værre... Uansett, ift mitt fiske så vurderer jeg ikke engang en stang under 10`#8
med god rygg:)

Men parameterene over er sikkert allerede tatt med i vurderingen.  Uansett, det er veldig moro å fiske laks!!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vanskelig å prøve stenger her i hammerfest... Desverre. Men blir nok ikke grovere enn en 7er på meg. Da denne skal brukes til 50/50 laks og sjøørret. Men hovedfisket mitt er fortsatt på fjellvann med 5'ern min(mulig jeg blir å investere i en 4'er til dette bruket faktisk...)

Vil ha en dyp stang, en stang jeg føler ladinga helt ned i håndtaket, samtidig som jeg kan gjøre bra vannkast/rullekast med den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm har lest litt om switch-stenger nå, og blir litt fristet... Ser guideline har 11fots i klasse 6/7 og 7/8... Hvilken egner seg best til sjøørret og laks? Og hvor tung er de å kaste som enhånds?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte en 11 fots Exceed klasse 7 før denne sesongen og den er ganske lettkasetet som enhånds. Nå har jeg brukt en wf line med ganske kort klump på den.

Så som ett alternativ i opp til middels elver er de å anbefale. Blir du sliten er det såpass butt at du kan kaste som tohånds over hodet også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan er det å bruke slike 11fots switch stenger mmed tanke på SØ-fiske i sjøen?

Håpløst.

Da snakker vi stort sett fiske der man skal ha kastelengde hele tiden. Da blir en sånn alt for tung for håndleddet ditt.

Mem det er bare min mening.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, ser den.. At 11 fot kan bli for langt ja.

Hva er deres meninger når det kommer til 9 vs 10 fot da?

Og er det stor forskjell på stenger når det kommer til diverse vannkast, eller er det teknikk og snøret som spiller større rolle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg foretrekker 9 fot til mitt fiske. Vil tru at oppmot 10 fot er maks for enhånds på kysten;) kan være fordel med litt lenger stang ved dypvading. Det vil lette kastingen en del. De stengene jeg har i 1 hånds over 9 fot bruker jeg som regel i elva, og er knall på vandkast;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, ser den.. At 11 fot kan bli for langt ja.

Hva er deres meninger når det kommer til 9 vs 10 fot da?

Og er det stor forskjell på stenger når det kommer til diverse vannkast, eller er det teknikk og snøret som spiller større rolle?

9 fot er grei lengde til alt liksom , er det som er standarden. Ut i fra det blir det fort spesialstenger . Lina er veldig viktig til vannkast, men de gode kaster gode vannkast med hva som helst nesten.

Er du i nærheten av Lillestrøm en dag så kan du få teste litt stenger.

Skulle jeg satt opp stangpark til ditt fiske ville jeg kjøpt ett intermidiate glasssnøre til 5 stanga, det kan du bruke i sjøen på stille dager , streamer på fjellet og til laks. Så ei rask klass 7 stang i 9 fot som gjør alt 5 stanga gjør men i værre vær.

Så etterhvert kjøpt en lett klasse 3 til fjellet på gode dager. med line med litt lang klump får man drøye kastelengder med lett line og lang fortom

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Ser at det fokuseres på klumper, lengde og vekt.

Hvis jeg forstår Lars rett her, lest mellom linjene, er jeg enig. Gå heller for et par varianter av WF snører.

Ja i nord-Norge gjerne bare ett WF flytsnøre. Det klarer seg lenge i mindre strie elver, i vann, og i fjæra etter SØ. Der tar den jo alltid på støveldypt vann. I elvene velger jeg heller å tynge fluene, eller til nød å bruke en synk-fortom.

Et WF snøre, i hvertfall flytvarianten, har et mye større bruksområde enn klumper på lettere stenger, synes nå jeg.

9 fot eller 9,5 er perfekt lengde til ditt fiske, det holder i massevis. Vurder også klasse 6.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du forstår meg ganske bra ja :biggrin:  . Jeg tenker at han alt har en 5 stang med flyteline, da er billigste løsning ei glassline i tillegg og vips er han klar for bedre fiske i sjøen ,

Når jeg snakker om lengde på klump mener jeg fremdeles WF snører, men det er rimelig forskjellig å kaste med en 7 meters klump og en 16 meters !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ville hatt ei kraftigare stang med god rygg, gjerne med litt fleksibel aksjon som kan kaste ut eit WF 6 snøre selv om stanga eigentleg er ein åtter. Eg går ofte med lettare snøre på lita elv. Fullt mulig om du kompanserer litt i kastinga og venner deg til det. Eg har Scott E2. klasse 8 i ti fot.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Fluestenger/Zpey/HM-Signature/Zpey-HM-Signature-10--8-Enh%C3%A5nds---4-delt-149430-p0000080842Kanskje denne er grei for deg? Noen som kjenner desse stengene ved personlig erfaring? Trur denne jobber djupt og er ein smule fleksibel på snørevekt. Trur ikkje dette er ein switchmodell. Spør skittfiske!

Snører:

Grunnoppsett på snelle nr. 1:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesnorer/Enhaands-hel-liner/Zpey-Zhooter/Zpey-Zhooter---Flyt--151276-p0000082697

Tilgjengeleg for snelle nr 2 med klumpar:

Flyt har du på WFen

Intermediate som og er perfekt til sjøauredenging: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesnorer/Enhaands-skyteklumper/Zpey-Scandic-SW/Zpey-Scandic-Saltwater-Intermediate-Skyteklump-til-skandinaviske-farvann-138700-p0000070076

Flyt/synk5- ein fantastisk fiskefanger: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesnorer/Enhaands-skyteklumper/Zpey-Unique-Compact-II/Zpey-Unique-Compact-II---Float-Sink5-Enh%C3%A5ndsklump-142501-p0000073886

Skyteline: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesnorer/Backing,skyteliner/Skyteliner/Rio-SlickShooter-35m-15-9kg-35lb-119394-p0000050736

Backing: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesnorer/Backing,skyteliner/Backing/Zpey-backing---300m-30lbs-Farge--Fluor-yellow-137410-p0000068786

Då har du att ca 2000 til kjøp av to sneller til lineoppbevaring. Bremse gjer du med hendene... Det gjer eg! Eller gå for noko som denne og ha meir til snører: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Fluesneller/Scierra/C-Lite/Scierra-C-Lite--7-9-Cassette-snelle--118851-p0000050191

Om du har penger til overs kan ein synk3/4 vera kjekk til bånntråling i enkelte høler...http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesnorer/Enhaands-skyteklumper/Zpey-Unique-Compact-II/Zpey-Unique-Compact-II---Sink-3-4-Enh%C3%A5ndsklump-142509-p0000073894

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Zpey:" The most important parameter of a fly rod is the action. We have always received very positive
feedback on our choice of actions. Our rods bend all the way down, our actions are indisputably
smooth, our rod tips are relatively strong and the stroke lengths are short."

Gode for spey og vannkast mao...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må si dere er utrolig. Masse flotte tilbakemeldinger her!:)

Det jeg heller mot nå er 2 nye stenger:

#5 til fjellfiske og SØ med ett flytsnøre med klump på max 10 meter for underhåndskast.

#7 til elve-fiske etter laks/sø, men litt usikker på line..

Mulig en 2 hånds, men det blir ikke enda...

Har lyst å fyre opp danielsson original på begge stengern, har en dry fly nå som går på 5'ern.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekk ut Barrio linene , billige og gode . jeg har brukt denne SLX i år og er fornøyd http://www.flylineshop.com/barrio-slx.html

Elllers får jo Loop evotech 100 veldig god kritikk til vannkast.

Dry Fly er genial på 5 ja, men ville kanskje godt for en brukt evotech LW på klasse 7 stanga. Dem får du for rundt 1000 lappen og de holder evig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må si dere er utrolig. Masse flotte tilbakemeldinger her!:)

Det jeg heller mot nå er 2 nye stenger:

#5 til fjellfiske og SØ med ett flytsnøre med klump på max 10 meter for underhåndskast.

#7 til elve-fiske etter laks/sø, men litt usikker på line..

Mulig en 2 hånds, men det blir ikke enda...

Har lyst å fyre opp danielsson original på begge stengern, har en dry fly nå som går på 5'ern.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For en nybegynner som meg... Er disse linene som er gode på vannkast, gode på vanlige kast? Leste en plass at med kort klump, er det vanskelig å holde mye line i lufta..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke lett å få pose og sekk altså , men når man er nybegynner så merker man ikke bakdelene så fort :rolleyes:

korte klumper er ikke lette å kaste presist med hvis du skal kaste lengt. Derimot en klump på 15 meter er det , men den er jo veldig vannskelig og gjøre gode vannkast med.

Greit å se på hvor man fisker mest. Fisker du steder der du stort sett kan kaste med vanlige overhodekast så er en litt lengre klump greia etterhvert

Begge linene jeg har anbefalt er gode liner til vanlige kast også

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min favoritt er en Zpey Switch 11' 8# ! Etter å ha prøvd flere andre merker syns jeg denne slår alle . Både oh og uh kast går som bare f . Passer sikkert min kastestil bra og den har rygg som takler skikkelig stor laks og blir det for tungt setter jeg på butt'n under kjøring . Enhåndsfiske etter laks slår alt !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min favoritt er en Zpey Switch 11' 8# ! Etter å ha prøvd flere andre merker syns jeg denne slår alle . Både oh og uh kast går som bare f . Passer sikkert min kastestil bra og den har rygg som takler skikkelig stor laks og blir det for tungt setter jeg på butt'n under kjøring . Enhåndsfiske etter laks slår alt !!!

Hvordan er det å stå å veive ved en 11 fots klasse 8 en hel dag, ei helg helg... Er det ikke heavy?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg