Hopp til innhold
Henning Lund

Tohånds/Spey-erfaringer?

Recommended Posts

Hei, folkens, nå er jeg ute etter råd og synspunkter. Etter å ha tilbragt noen dager i Surna i sommer, for første gang på en del år, og måtte konfrontere vanskelige vinder bakfra og fra høyre (som parkerte flua mi både i nakken og lua) har jeg bestemt meg for at jeg innen neste sesong skal ha 1) fått i min besittelse et OK tohåndsutstyr 2) ha lært spey-kasting. Da er jo selvfølgelig det store spørsmålet om man skal sikte seg inn på et skyteklump-utstyr eller om man skal velge en hel line og mer tradisjonell stil. Det er mange forskjellige meninger ute og går, og på internasjonale fora går vel rådene i retning av hel line fordi det er mer effektivt. Kanskje ikke så rart, for skyteklumpstilen er vel på mange måter en skandinavisk sak. Er det noen på dette forumet som har erfaringer å dele på dette området?

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Gjest

Gå for en klump du.

Hvis du klager litt over vind kan jeg trøste deg med at det blir bare f... i... h... hvis du prøver med lange helsnører i vind.

Nei, et klumpsystem med noen korte og noen lange klumper takler du alle typer fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker hver dag( untatt 5 i sommer :( ) og kaster stort sett bare spey.

Har man god plass og det er lite vind er hel line bra,men da er man avhengig av å komme et stykke ut i elva for å få plass til den store oppspenningsbukta og det er jo ikke så lett overalt.

Men effektivt er det å slippe å dra inn 10-20 meter skyteline for hvert kast,men bare peise det ut uten å dra inn en eneste meter.Men hel line tar på rygg og armer i det lange løp,det er slitsomt.

Med klump kan man gå med buskene helt inn til ryggen og skremme minst mulig fisk,og har man en lang og en kort klump har man utstyr for alle anledninger.

Men som en DT fanatiker sa til meg en gang"jeg gidder fan ta meg ikke å dra skyteline i 2 av 3 fisketimer når jeg kan bruke hel line"

Hvis elven og været på dine kanter er av standard karakter hadde jeg valgt klump.

NB! jeg er ingen klumpfanatiker,synes speying med hel line er det flotteste men elv og vær kan sette begrensninger.

Skitt fiske uansett.

Hilsen Jan Arne Vatnan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg vil på det sterkeste anbefale klump.

Jeg brukte hel line i flere år men har nå funnet ut at med klump så sparer du deg mye (kjøpte Rio som har flere utskiftbare spisser).

Enkelte vil si at de ikke gidder å hale skytelina hele tiden, og dem om det.

Jeg vet iallefall selv hvor mye bedre det er med klump, og ikke bare det, du kan også kontrollere bedre hvor du vil ha fluen til å gå.

Forøvrig så mener jeg nå at skyteklump har vært brukt i utstrakt grad blandt sjøfiskere i Florida i mangfoldige år.

Spessielt de som har fisket på "the flats", der de har måttet gjøre lange kast i all slags vind for å komme nærmere Bonefish, Tarpoon og andre fisker som holder til på sandgrunn og grundt vann.

Jeg mener også at klumpsnører er ett "must" i enkelte elver (de mindre elvene iallefall) der vegetasjon eller overheng står slik til at du ikke kan bruke hel line så lett som du kan med en klump.

Kos dere der hjemme!

Fiskerhilsen ; Odd Lied, New York.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg føler jeg må korrigere Odd Lied som sier at man konntrollerer flua bedre med klump,HALLO!

Kaster du 35 meter har du mindre mulighet til å påvirke flua med klump og skyteline enn med hel line,BASTA!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En av de største fordelene med klump, synes jeg, er at du kan tilpasse snøret helt etter ditt fiske, din kastestil og din stang. En klump er lett å kappe ned til ønsket lengde eller tilpasset stangas aksjon. Det blir også utviklet masse nye skyteklumper etter hvert, og i år har det kommet en god del nytt på markedet. Dobbel density snører, som f.eks. har en synk 2 spiss og synk 1 butt, fisker utrolig bra i vannet, er lettere å løfte enn et vanlig synkesnøre, og kaster utrolig bra.

Jeg ser flere muligheter med skyteklump, og presentasjon mener jeg blir like fin som med et WF eller DT. Nybegynnere har også mye lettere for å håndtere en kort klump, og da synes jeg det kan være gunstig å gå opp en klasse i vekt, og kappe noen meter i lengde. Du får dermed samme tyngde men kortere lengde. Men vil en ha rene bukter, er det best med en lang og en litt lettere klump.

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg må si meg både enig og uenig med Jan Arne.

Det kommer også selvfølgelig an på hvilke forhold du fisker i .

Om du kaster disse 35 meterne og du fisker i relativ tung elv, og du skal rekke den herlige strømkanten på andre siden av hovedstrømmen, og du fisker med synketøm, samtidig som det blåser litt(for du vet det Jan Arne, at i noen tilfeller er det lite hjelpelig med DT i flytetøm!) og du kan ikke vade så langt ut.., da vil du ha så lite drag i tømmen som mulig, spessielt siden du fisker andre siden av hovedstrømmen.

Da blir valget ellers å ikke fiske denne strømkanten..., og det kan man altids gjøre.

Med klump så fant jeg faktisk ut at disse strømkantene som jeg ikke kunne komme til uten å skifte elveside (noe som man ikke alltid kan gjøre), faktisk kunne bli fisket. Med synkeklump.

Jeg fant ut at det var lettere å kontrollere en tynnere bakline, under spessielle forhold, enn hva jeg tidligere kunne med DT i synk.

Det er iallefall min mening, men det er selvfølgelig mulig at dette ikke er riktig, selv om det hjalp meg noe så ubregipelig.

Hele min fisking ble annerledes, og etter fire-fem dagers kasting, så har jeg faktisk rygg også!.. :D

Ellers så er jeg aldeles enig med deg når det gjelder elver med roligere vannføring, at det da er lettere med DT, spessielt med flyteline!

Er de forresten noen som fisker etter laks med tørrflue der hjemme?

Der jeg har fisket mest de sisste ti årene, på østkysten av Canada, er det MEGET utbredt, og med gode ressultater. :roll:

Ellers, kos dere og gjem gjerne ett par laks til meg for neste år!

Fiskerhilsen Odd Lied. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for alle innspill! Jeg tror kanskje at jeg formulerte spørsmålet mitt unøyaktig, for det ser ut til at diskusjonen vesentlig har dreid seg om ekstremene; skyteklump vs "gammeldags" DT-line. Jeg avr egentlig mer interessert i erfaringer med nye liner for Speybruk, av typen RIO Windcutter/Midspey. Jeg har inntrykk av at DT-liner i gammel stil er veldig sjelden.

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Hei!

Den linen du nevner(midspey)fungerer utmerket.Et annet alternativ er Lee Wulfs triangle taper med klump på ca 18-22 meter.Denne linen er meget god,men man må ofte kappe bort litt av spissen for at den skal slå over bedre med tyngre fluer.

Hilsen Jan Arne Vatnan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Hei Sedgehammer!

Sorry at jeg tok en liten omvei.

Det er ikke så ofte at jeg får snakke norsk, og tohåndstenger har de rett og slett ingen begrep om siden det er ytterst få som fisker med det her borte, og derfor så er det omtrent som om en passelig fin laks tar flua når dette emnet kommer opp. Sorry der. :oops:

Jeg kaster nå med Rio MidSpey i vektklasse 1011 og brukte det i Orkla i begynnelsen på fjorårets sessong, da jeg var hjemme.

Tidligere kastet jeg med Cortland DT 910 og 1112, alt etter vindforhold og elv.

Forskjellen er omtrent som natt og dag, selvfølgelig.

Fisket tidligere med en selvbygget Bruce&Walker 15' , som gjengen kalte for tømmerstokken, men den var ganske så OK for speykasting, den var bare litt hard på ryggen etter en stund.

Jeg kjøpte så en ny B&W, Norway Salmon 15' ifjor............, å hellandussen for en forandring. Sammen med Rio tømmen ble det en sånn forandring til det bedre at jeg trodde ikke det kunne gå an.

Om du velger MidSpey'en , så prøv deg frem for å finne ut hva som passer deg best.

Vær også oppmerksom på at WindCutter tømmen er nok bedre å lære seg Speykasting med, og i sterk vind er den helt suveren (prøvde den også før jeg kjøpte MidSpey'en), men når du mestrer det bedre mener jeg at MidSpey holder bedre. Spessielt ved lengre kast.

Ellers ; Kos dere der hjemme!

Odd Lied, New York.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk igjen til Jan-Arne og Odd, det dere sier nå er omtrent akkurat det samme jeg får høre fra "internasjonale" autoriteter på området (på forumet på www.sexyloop.co.uk), og det er vel mye som tyder på at jeg kommer til å begynne med en Windcutter for å lære, så får jeg se hvilken retning jeg går etter hvert! En liten kommentar til Filip: Selv om den fleksibiliteten du nevner åpenbart er et argument for å bruke klump, synes jeg som nybegynner på området at alt det der nesten er mer avskrekkende. Ikke bare skal man lære selve kastingen og å beherske en ny type utstyr, men man skal samtidig tilpasse klump og snøre slik at det blir bra. For meg virker det altså bedre å begynne med et litt enklere(?) opplegg og heller eksperimentere med mer avanserte klump-kombinasjoner når (hvis) jeg får kontroll på utgangspunktet :-?

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg