Hopp til innhold
Asllat Heandarat Anti

valg av fluer i forhold av vær

Recommended Posts

nu er det august og snart er det lakesesongen snart over, og jeg har fått bare 4 laks iår etter 500 turer i elva. Sliter veldig å velge fluer iforhold til været og hvordan størrelse det skal være på fluen. Varierer ofte mellom sinktip og flyteline når det er kaldt vann og varmtvann. 

så håper dere har noen "tjuvtriks" eller tips på lur, hadde reddet sesongen min! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kanskje kunne du fortelle litt om denne elven, slikt som strømsstyrke/-hastighet, temp på vannet, lite/mye vann, farge på vannet, vegetasjon ved elven og slikt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

som svensvik sier så har str. på elva og farten i vannet mye og si.

Nå senere på sesongen, når vannstanden kanskje er litt lavere, så fisker jeg selv med mindre dobbelkroker fra str13 til str8. Fargen på vegetasjonen har også veldig mye og si, om du fisker ett strekk hvor det er masse grønne trær på hver sin side av elven. Så ville jeg rigget på en liten grønn dobbelkrok, kanskje str10, og fisket fluen fort.

Grunnen til at du burde matche fargen på flua og vegetasjonen, er fordi:

Tenk deg at du holder den grønne flua mot de grønne trærne, du vil ikke se flua godt. Men med en gang flua kommer over hodet på laksen, så vil flua stå imot den blåe/gråe himmelen, da har du lagd deg selv et overaskelses moment for laksen. Og laksen vil i teorien "skvette" til og ta flua.

Også er det jo selvfølgelig de gamle gode tommelfingerreglene om at du skal bruke mørke fluer når det er mørkt, og lyse fluer når det er lyst. Har du forresten prøvd tørrfluefiske?

Hilsen en usedvanlig fiskeinteressert 15åring:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje kunne du fortelle litt om denne elven, slikt som strømsstyrke/-hastighet, temp på vannet, lite/mye vann, farge på vannet, vegetasjon ved elven og slikt?

fisker mest i tanavassdraget i elven karasjohka, er vel en skogselv. ikke en alt for stor elv, iår har det vært lite vann og generelt er det passegod hastighet på vannet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

som svensvik sier så har str. på elva og farten i vannet mye og si.

Nå senere på sesongen, når vannstanden kanskje er litt lavere, så fisker jeg selv med mindre dobbelkroker fra str13 til str8. Fargen på vegetasjonen har også veldig mye og si, om du fisker ett strekk hvor det er masse grønne trær på hver sin side av elven. Så ville jeg rigget på en liten grønn dobbelkrok, kanskje str10, og fisket fluen fort.

Grunnen til at du burde matche fargen på flua og vegetasjonen, er fordi:

Tenk deg at du holder den grønne flua mot de grønne trærne, du vil ikke se flua godt. Men med en gang flua kommer over hodet på laksen, så vil flua stå imot den blåe/gråe himmelen, da har du lagd deg selv et overaskelses moment for laksen. Og laksen vil i teorien "skvette" til og ta flua.

Også er det jo selvfølgelig de gamle gode tommelfingerreglene om at du skal bruke mørke fluer når det er mørkt, og lyse fluer når det er lyst. Har du forresten prøvd tørrfluefiske?

Hilsen en usedvanlig fiskeinteressert 15åring:D

tusen takk! fikk faktisk laks inatt pga det du sa :D hjalp mye. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

fisk utradisjonelt ;) 15 fluebytter og 45 grader kast på elva gjør deg bare 15 fluebytter lengere unna fisk. 
neida, såklart må vi ha trua på at fluebytter har noe å si såklart. halve morroa. Men ikke lås deg fast i fluevalg var poenget mitt ;) 
Når erfaringa øker kan man begynne kombinere fluevalget med fiskemetoden, da begynner man nærme seg noe som kan kalles effektivt fiske i de fleste fiskesituasjoner ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg