Hopp til innhold
Brage

Tobis imitasjon (Småsil)

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har en god Tobis imitasjon som de kan anbefale til sjøørretfiske?

Tobisen heter også Småsil (http://no.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5sil) og ser omtrent slik ut;

P1020024-500x193.jpg

Jeg har søkt litt på nett, men finner heller ikke noen god beskrivelse av hvordan disse svømmer, og dermed hvordan inntreket kanskje bør være.

Ut fra kroppsformen ser det ut som en fisk med mye egenbevegelse slik at en imitasjon kanskje bør bestå av en krok foran og svært bevegelig materiale i kroppen. Kanskje som en veldig lett dresset teppesild, med mer flash og mer gjennomsiktig materiale?

Jeg har ikke fisket målrettet med tobisimitasjoner før, så alle tips og råd mottas med takk!

:smile:  :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vi fisker en del sjøørret med sil-imitasjon. Denne binder vi veldig enkel. Enkelkrok i høvelig str, trenger ikke å være så lang. Sølv kropp av tinsel, hvit lang vinge av isbjørnhår e.l. (5cm++), ispedd noen flash (lyse) for å live opp profilen i vannet. Evt kort hvitt hacle også, men ikke nødvendig alltid. Kan tynges noe med bly.

Ligner mye på ei Sunray Shadow, men uten mørk overvinge.

Denne enkle flua har fanget flere SØ i sjøen og til dels langt oppe i elvekjeften. Kompisen opplevde faktisk at terna dykket og tok kroken i elvekjeften.

Den slapp kort tid etter (naturlig c&r).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar!

Asbjørn: jeg skal binde noen av de og teste dem! Sunnray's er jo egentlig en åle imitasjon og tobis heter sand eel på engelsk. Tobis er en slags ål! Så tipset ditt kan være veldig bra :-)

Moby: den så også lovende ut! Særlig kroppen så bra ut, men kroken vil vel hindre egenbevegelse i flua?

Jeg fant en svensk video av en tobis imitasjon er kroken sitter litt anderledes, men kroppen er den samme. Dog vet jeg ikke helt om jeg kan stole på en svenske som binder våtfluer og som har tatovert "dry or die" på knokene. Hehe. Får ikke lagt ut direkte link til videoen, men her er den iallefall:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/18939-angel-tobis-video/

Andre som har noen andre imitasjoner eller som har en idee om inntrekket? Jeg skjønner på deg Asbjørn at du fisker dem dypt siden det er bly i kroppen?

:) :)

Endret av Brage

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar!

Andre som har noen andre imitasjoner eller som har en idee om inntrekket? Jeg skjønner på deg Asbjørn at du fisker dem dypt siden det er bly i kroppen?

Siden jeg foretrekker flytsnører, er det greit å blye noen fluer moderat, for å få de litt dypere. SØ i sjøen her nord, tar som regel på mindre enn en meters dybde, ja ofte under halvmetern, så derfor moderat bly.

Hastigheten på inntrekket er den evige utfordringa. Noen ganger skal det være langsomt (2 sek pr drag) og andre ganger hurtigere. Jeg veksler på dette og prøver forskjellig. I de tilfellene der SØen kommer etter flua i bølge uten å ta flua, har jeg med hell lagt neste kast rett ut igjen og økt inntrekkshastigheten drastisk, da sitter den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, da skjønner jeg bly bruken :) Jeg bruker nesten bare intermediate snører i sjøen.

Inntrekket er vanskelig! Har ikke funnet noen videoer av hvordan tobis svømmer.

Takk for svarene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg