Hopp til innhold
Baguett

Fisken biter ikke etter x antall turer!

Recommended Posts

Hei!

Først og fremst må jeg si at jeg har fluefisket i ca. to år og det eneste jeg har fått av betydning er en sjørøye på 1kg i et vann.

Jeg begynte i år å fiske for fult etter sjøørret i havet, og tenker at jeg sikkert har vært på rundt 20-30 turer i år. Ingen fangst, og minimalt med napp. Jeg fisker overalt i nord-troms, som kryr av SØ, så jeg er ikke på feil plass. Jeg bruker å fiske med en kompis, han har akkurat samme problemet, får ikke fisk.

Utstyret er også bra, ny #6 stang (9 fot) og ny #6 snelle med intermediate snøre. Har sikkert brukt 4 forskjellige fortommer igjennom året. Fluer har jeg også, mange reker, som det taes mange SØ-er på her. Teknikken skal også være god, jeg har til og med vært på kastekurs hvor instruktøren sa at vi kunne sakene våre. Jeg varierer ofte inntrekket men det nytter tydeligvis ikke det heller,

Det kan være uflaks å ikke få noe på 4-5 turer, men når man nærmer seg 30-tallet så burde uflaks være utelukket.

Var en gang i Skibotn og det vaket SØ konstant i ca 1 time, vi kasta ut med haspellstang og fikk napp før vi visste ordet av det, men den ville IKKE ta flua?

Kan noen fortelle meg, eller gjette, hva i alle dager som er galt? Er det mulig å ha så uflaks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Du har sikkert prøvd forskjellige fluer. Men for meg er reker fluer jeg bruker når det er kaldt i vannet.

På denne tiden ville jeg brukt store fiskeimitasjoner. Høy fart på fluene.

Du sier dere fikk napp med en gang med sluk, fisk likt med fluer så sitter'n

Og ikke la deg knekke av litt motgang, det blir enda deiligere og lykkes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Du har sikkert prøvd forskjellige fluer. Men for meg er reker fluer jeg bruker når det er kaldt i vannet.

På denne tiden ville jeg brukt store fiskeimitasjoner. Høy fart på fluene.

Du sier dere fikk napp med en gang med sluk, fisk likt med fluer så sitter'n

Og ikke la deg knekke av litt motgang, det blir enda deiligere og lykkes.

Reke ble mest brukt i juni da var det ganske kaldt i vannet her oppe. Juli var den varmeste måneden, men jeg tror det begynner å bli kaldt igjen om et par uker. Har en tobis jeg har prøvd flere ganger uten hell. Holder på å skaffe materiell til å binde vaskebjørn, så den har jeg troa på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vaskebjørn er ei god flue ja !

Ellers kan små lopper,nymfer i krok 12-14 være bra enkelte ganger hvis fisken vaker mye. Spesielt små rolige vak.

Noen ganger er det bare helt umulig og knekke koden, i vår fisket jeg i Sverige og fant mange store fisk i en liten vik som rullevaket hele tiden.

Tenkte dette blir lett match , men 3 timer senere hadde jeg kjent ett lite lugg i flua. Og da sett stor fisk etter flua på nesten hvert kast.

Sannsynligvis spiste de da bittesmå gjennomsiktige yngel på ca 1-2 cm . Sykt frustrerende men også en stor opplevelse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med fortomstykkelse? Bruker du for tjukk tøm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, jeg bruker hovedsaklig ikke tykkere enn 0.25 mm i spissen. Kjøpte idag 1X 0.24mm som jeg skal binde på. Og sånn "mud" som gjør at fortommen "bryter vannflaten" lettere, sikkert ikke noe viktig, men var jo billig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Først og fremst må jeg si at jeg har fluefisket i ca. to år og det eneste jeg har fått av betydning er en sjørøye på 1kg i et vann.

Jeg begynte i år å fiske for fult etter sjøørret i havet, og tenker at jeg sikkert har vært på rundt 20-30 turer i år. Ingen fangst, og minimalt med napp. Jeg fisker overalt i nord-troms, som kryr av SØ, så jeg er ikke på feil plass. Jeg bruker å fiske med en kompis, han har akkurat samme problemet, får ikke fisk.

Utstyret er også bra, ny #6 stang (9 fot) og ny #6 snelle med intermediate snøre. Har sikkert brukt 4 forskjellige fortommer igjennom året. Fluer har jeg også, mange reker, som det taes mange SØ-er på her. Teknikken skal også være god, jeg har til og med vært på kastekurs hvor instruktøren sa at vi kunne sakene våre. Jeg varierer ofte inntrekket men det nytter tydeligvis ikke det heller,

Det kan være uflaks å ikke få noe på 4-5 turer, men når man nærmer seg 30-tallet så burde uflaks være utelukket.

Var en gang i Skibotn og det vaket SØ konstant i ca 1 time, vi kasta ut med haspellstang og fikk napp før vi visste ordet av det, men den ville IKKE ta flua?

Kan noen fortelle meg, eller gjette, hva i alle dager som er galt? Er det mulig å ha så uflaks?

Har opplevd noe av det samme som deg i Skibotn, utenfor munningen om høsten. Mange som sto og kastet med bombarda med ulike fluer på eller sluk. Men de fikk faktisk ingenting som jeg så. Det gjorde ikke jeg heller før jeg satte på en str 10 grå/lysebrun superpuppe på flytesnøre med ganske lang fortom, som jeg trakk ned under filmen. Uten annet enn korte forsiktige inntrekk på flue (det var litt drag i vannet da det gikk mot fallende sjø) satt det på 2 fine SØ med en gang. Tipper de gikk og supet i seg små marflo (min lille superpuppe var det eneste jeg hadde som kunne minne litt om marflo). Da jaget i hvert fall ikke på raske byttedyr den gangen. Men så er hver dag forskjellig da...   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har opplevd noe av det samme som deg i Skibotn, utenfor munningen om høsten. Mange som sto og kastet med bombarda med ulike fluer på eller sluk. Men de fikk faktisk ingenting som jeg så. Det gjorde ikke jeg heller før jeg satte på en str 10 grå/lysebrun superpuppe på flytesnøre med ganske lang fortom, som jeg trakk ned under filmen. Uten annet enn korte forsiktige inntrekk på flue (det var litt drag i vannet da det gikk mot fallende sjø) satt det på 2 fine SØ med en gang. Tipper de gikk og supet i seg små marflo (min lille superpuppe var det eneste jeg hadde som kunne minne litt om marflo). Da jaget i hvert fall ikke på raske byttedyr den gangen. Men så er hver dag forskjellig da...   

hehe ja Skibotn er en plass med mye SØ. Men jeg er ikke så klok på byttedyr og sånt enda, det eneste jeg veit er at børstemark har "klekking" i april-tider. Reke, småfisk og kreps aner jeg ikke når og hvor jeg skal bruke egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg