Hopp til innhold
Nordskog90

Mister alt for mye laks! Hva er galt?

Recommended Posts

Jeg har mista 15 laks i år, som har vært på i mer enn 3 sek.. Tar tilslag når jeg kjenner han er der, holder jevnt og hardt trykk på og justerer brems etter hvor sterk han er.. Likevell så mister jeg så mye laks, at folk begynner å kjenne meg igjen som han som mister så mye..
"Hvordan går det an å miste så mye"? "Gjør du....bla bla bla"? Som oftest er svaret ja... I fjor mista jeg ikke en eneste fisk!

Det som er forskjell på i år og i fjor...
1. Ny stang
2. Ny knute

Kan det være knuta som har skylda? Vet da f....! Hjelp!!

Endret av Nordskog90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Du må la laksen få tid til å ta flua skikkelig,gi den tid til å snu.

Du må ikke røske flua ut av kjeften på den.

Jeg gir aldri tilslag ved laksefiske, Men jeg bruker en løsbukt på ca en meter som jeg holder mellom tommelfingeren og pekefingeren så pass løst at når fisken tar så går den ut automatisk.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du må la laksen få tid til å ta flua skikkelig,gi den tid til å snu.

Du må ikke røske flua ut av kjeften på den.

Jeg gir aldri tilslag ved laksefiske, Men jeg bruker en løsbukt på ca en meter som jeg holder mellom tommelfingeren og pekefingeren så pass løst at når fisken tar så går den ut automatisk.

Dette er en svært sannsynlig forklaring, laks er annerledes enn ørret. (Med eller uten løsbukt er en svært lang og krevende disputt som får ligge nå). Har opplevd noen ganger at laksen har sluset flua ut mellom gjellene slik at den fester på utsiden av gjellelokket.

Men det hører også med at laks er laks, og "lausbett" er slett ikke ukjent. Forekommer gjerne når vannet begynner å bli varmt. Prøver av og til å justere kroken mot enden av vingen. Men er det umulig så er det umulig. Skifte fluer, bruke mindre fluer og endre fisketid i døgnet er gjerne noe en da prøver.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror det kan være en god blading av det som er sagt til nå som er feilen. Lausbett samt for ivrig med tilslag.
Guru33: Hvor lenge skal man da vente? Er det bare å la bukta gå, og løfte stanga? Man vil jo ikke vente for lenge så den spyttes ut heller! :)
Svensvik: Nå bruker jeg da som oftest fluer bunnet på double/tripple. Det er kun de gangene da jeg bruker sunrays at jeg bruker tube. Lar du kroken "dingle" utenfor kroppen, eller stapper du den så den er fast? Evt hvordan justerer du kroken lengre bak uten at den er løs?

Endret av Nordskog90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når den tar løsbukta så løfter jeg ikke stanga før jeg kjenner tyngden av fisken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når den tar løsbukta så løfter jeg ikke stanga før jeg kjenner tyngden av fisken.

Precis, å kör man utan slinga är det bara att vänta precis lika länge... Dvs ända tills man känner TYNGDEN. ordentligt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ursäkta, detta skrev telefonen själv i fickan. Den som har behörighet får gärna slänga inlägget

Endret av SunrayShadow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lar du kroken "dingle" utenfor kroppen, eller stapper du den så den er fast? Evt hvordan justerer du kroken lengre bak uten at den er løs?

Bruker både fast og løs krok, ikke så nøye på det. Kroken flytter jeg bakover ved å sette på en liten løkke på fortommen (kirurgknute). Kan sikkert gjøres på mer elegant måte, men vanligvis er laksen lite sky for fortøm av ymse utseende. Andre ville sikkert foretrekke å forlenge med slange.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Varmt vann? Da er laksen forsiktig og tar dårlig.

Gå ned på fluestørrelse, små krokfluer feks 8-10-12 og flyt /intermediate og god fart på flua kan gjøre susen.

Kan ikke huske å hatt så mange små "kakk" i flua som i år... elva er 15+, ikke optimalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er faktisk ikke så ille. Temp ligger på rundt 10-11 grader moby. Dette har vært gjennom hele sesongen, og har trodd det var uflaks.. Men når jeg mister 2 ganger så mange som jeg får..så må jeg gjøre noe galt. Skal på en 2 dagers tur til helga så da får man prøve seg fram om han er bitevillig :)

Svensvik: hahaha, om det blir så ille så sager jeg heller opp stanga og finner meg ny hobby :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Løsbukt? Nei. (men vi lar den diskusjonen ligge ja..) Tilslag? Ja. 

Jeg fisker med skytesnøret rett inn på snella uten løkke, men med bremsen så løst at det nesten ikke er motstand i den og at fisken kan få et par meter snøre rett fra spolen. Lar fisken ta, snu, ta med seg et par meter snøre. Da stopper den (som regel!) opp. SÅ gir jeg et kontant tilslag!

Skal være forsiktig med å si slike ting, men: Jeg har svært sjelden mistet laks på flue med denne fremgangsmåten. Siste 10 år snakker vi om ca 10% av de som har fått ta med seg disse par metrene snøre og stoppet før tilslaget kommer.

At fisken tar veldig forsiktig noen ganger (lausbett), det er en annen ting. Tuber meg her og tuber meg der og hvordan kroken nå skal festes og plasseres. Før i tiden bruke man low water-flies. Lette kroker hvor man bare bandt på 1/2 eller 3/4 av kroken. Jeg har tenkt mer og mer på at jeg kanskje burde ta med meg kunnskapen til de gamle herrer og prøve ut dette.

Årets andre døgn med laksefiske i dag. Ikke et napp, men har da sett en 12-15 fisk. Kanskje en low water i morra gjør susen? Det tar jeg isåfall med knusende ro. Her har det blitt mer laksefiske enn jeg hadde drømt im denne sesongen. 

Nordskog90: Skitt fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg