Hopp til innhold
Stein_Are

Frustrert fisker får ikke laks/sjøørret uansett hva, hjelp!

Recommended Posts

JEg er en gutt på 16 år som fisker med min onkel og min far. Vi er alle fiskeinteresserte men får ikke fisk.

Laksen og sjøørreten hopper vilt rundt meg og ler av meg. Det går ikke 10 min uten av fisken hopper eller vaker. Jeg og to andre som jeg har fisker med har prøvd "alt"!
Vi har prøvd med mange ulike sluker i mange ulike farger, former og størrelser. Vi har å fiske med avlange makrellbiter som vi har hevet ut med en  krok uten søkke eller dubb(kommer langt ut med det). Jeg har prøvd med oppheng, sluk og flue men ingen resultater på dette heller. Har nylig kjøpt meg fluestang men får ikke noe der heller(kanskje ikke så overraskende...). Vi fisker i sjøen nær en elv og holder snart på å miste motet. Vi har nå fisket mye i 4 dager uten hell.  

Hva skal vi gjøre?

Vi har fisket fra 7 om morgningen til 11 tiden. Og vi har fisket seint på kvelden 9 til 12. Men uten hell, ikke ett napp som kan minne om ørret eller laks. Men vi får lyr, makrell og litt pale. så tror ikke det er dårlig bitt som gjøre det... Vi har hatt noen få laks/sjøørret etter sluken men som ikke viser noe særlig interessere. I morgen skal vi prøve med enda mindre sluker, vi skal prøve ferskvannutstyre. med ulike sluker og spinnere.

Kunne det vært lurt å prøve med en klyse makk? Eller eventuelt reker?

Alle tilbakemeldinger blir mottatt med stor takknemlighet :)

Endret av Stein_Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har dessverre ingen tips, unge mann, så jeg får heller tilby en refleksjon: Det gjør litt mindre vondt i sjelen ikke å få laks når man fisker med flue. :-)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjønner godt din frustrasjon! Det er kun talmodighet som fungerer når det kommer til laks. Jeg kjenner en kar i 50årene som er godt dreven, og han har nå hatt 4 uker "fiskeferie".. ingen laks! Andre får laks men ikke han.

Lykke til videre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var det ikke en kar fra Danmark som årlig hadde reist til Norge på laksefiske i 30 år uten å få en eneste laks? Noe slikt.

Fiskelykke er ikke jevnt fordelt. Noen få er helt overdosert og får fisk hele tiden. Andre bare sliter og sliter. Men det hører med at også her kan manglende hell kompenseres med hard jobbing. Lese, eller på andre måter skaffe seg innsyn i andres erfaringer. Og solid ansiennitet i elva med et høyt antall timer i praktisk fiske hvor en tester likt og ulikt og ser, tenker og lærer.

Da løsner det en dag, og deretter er det din tur til å hale på fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Laks og sjøørrettstang er ikke lette å få i utos, de har fokus på å komme seg opp i elva, ikke å nappe i små ting. Har prøvd dette noen ganger:)(i yngre alder).

Beste tipset er å fiske når det fjærer, de som da evt er igjen kan ta.

(Huffda, ikke bruk mark:))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde en fisketur i dag-tidlig fra 8 og utover, med ingen fangst av riktig art. Eleven er veldig liten grunnet lite nedbør. Snakket med en lokal som sa at det meste av fisken ikke var gått opp i elven enda grunnet det fine være uten nedbør. Kan det være at rett før fisken skal opp i elven så bryr den seg ikke om mat?

Gikk langs en stand og vasset uti med fluestangen. Hadde en liten sjøørret etter og en fin en som bommet på fluen... 
kanskje det begynner å nærme seg? :)
Har kjøpt to sett med sjøørretfluer men vet ikke om de passer til hva ørreten spiser nå. Noen fluer som dere kan anbefale? 

Hr Lucky fly: 
Kjenner folk som får sjøørret på det, men når jeg tenker meg om er vell tiden for mark tidlig vår hvis jeg ikke tar feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjær noen små strimler av buken på makrellen du får. Monter opp en dupp med litt gode kasteegenskaper og legg den i områder med aktivitet.

Skaffer du deg semi sirkelkroker er det ingen problemet og sette ut fisken igjen heller. Veldig små treble kroker er også bra

Duppfiske er også genialt og kombinere med øl i denne varmen.

Skitt fiske

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjær noen små strimler av buken på makrellen du får. Monter opp en dupp med litt gode kasteegenskaper og legg den i områder med aktivitet.

Skaffer du deg semi sirkelkroker er det ingen problemet og sette ut fisken igjen heller. Veldig små treble kroker er også bra

Duppfiske er også genialt og kombinere med øl i denne varmen.

Skitt fiske

Vell, har prøvd med makrell. Vil du anbefale å fiske aktivt med makrellen eller å la den ligge? Det er ingen strøm der jeg fisker/veldig lite. Jeg bruker alltid en enkel krok og fester kroken først gjennom kjøttet og så gjennom skinnet etterpå. Har veldig god erfaring med at makrellbiten sitter fast og ikke løsner i kastet. 

Hvis du ikke la merke til det så er jeg 16  :wink:  Må nok vente litt dem den ølen haha. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisk dem ganske aktivt. Bruk dupper med gjennomløp av sene og gummi stoppere du kan justere oppover på lina.

Merkelig at fisken ikke tar dem altså.

Hmm, ikke øl. Da kan du like gjerne fortsette med fiske med flue. Er den morsomste metoden å blanke med :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan prøve, blir en tur med fluestange snart. Får prøve makrellen i morgen.

Hvor tynne agn ville du brukt? lange rundt 10cm og tykkelse og bredde 2-3 cm?
Har prøvd tidligere med en del større og tykkere agn, så satser på at dette hjelper :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er et tips som kanskje, kanskje kan funke. Fisket hvert år i Salselven, og pleide alltid å få med meg floa i Estuariet, altså hølen helt nede i fjæra. 

Av og til, og vel og merke av og til, var oppskriften å dra en ganske liten, unnselig og gråaaktig flue (10 eller 12) så fort vi bare greide. (Klem fast stangen under armen og dra arm over arm så fort det går, så flua får jevn, stor hastighet innover). Du kunne se spruten av laks som bommet på flua nesten hele veien, inntil en satt. Tiden på døgnet lot ikke til å spille noen rolle. Hvis du har en intermediate-line er det ideelt, hvis ikke bruker du bare flytelina.

Man kan naturligvis utvide dette tipset til å ganske enkelt tilråde å variere inntrekket, og det skal man; men ikke glem et skikkelig raskt inntrekk, særlig når det er varmt og blankt. Bruk tid på det. Få til det på flue, og jeg er nokså sikker på at slukstanga blir spart til torsketurer.

Prøv også tørrflue. I Salselven brukte vi Stimulator med oransje kropp i størrelse 4, 6 eller 8. I fjæra kan du både få laks og ørret, og de krever forskjellig tilslag. På laks skal du slå til absolutt med en gang når du bruker tørt. Bare gjør det, så får du vel heller miste noen ørret, som gjerne skal ha litt langsommere tilslag. Prøv skikkelig dead-drift, altså at flua flyter uten motstand fra fortommen, kanskje med noen veldig beskjedne drag i flua. Med tørrflue etter laks kan du ofte oppleve at laksen drukner flua med haken, eller gir den et slag med halen. Tørrflue er aktuelt når det er sol og blankt vann.

Hadde samme opplevelse med raskt inntrekk i Umba (Kola), hvor jeg fikk åtte laks på en time i Golden Pool. Dro en åtter-flue (grå den også, med Jungle Cock kinn) så fort det gikk. Guiden trodde jeg var tullerusk, inntil jeg hadde et par-tre stykker ved båten. En dansk camp-manager hadde det med å si at "i Umba kan man ganske enkelt ikke fiske flua for fort."

Generelt vil jeg kanskje si at på laks er fluas hastighet mye viktigere enn fluemønster, og også viktigere enn størrelse. Hva angår størrelse, er det ofte slik at mange fisker med for stor flue, særlig når det er varmt i vannet of luften. I Skottland fisker mange briter med fluer i størrelse 14 og 16 etter laks. På Island brukes også en god del veldig små fluer.

En ting til: drit i makrell.

Skitt fiske, Stein-Are!

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan prøve, blir en tur med fluestange snart. Får prøve makrellen i morgen.

Har prøvd tidligere med en del større og tykkere agn, så satser på at dette hjelper :)

Jeg ville brukt enda tynnere. Ned mot en cm bredde

Ellers er tips over her bra, stor fart kan sette laksen i kok. Nettopp ferdig med ei uke etter laks i Finnmark og det er rått å se hvordan en laks tar av etter en bitteliten flue fisket kjapt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du vil kaste langt og prøve samme tipset til lars over her med haspelutstyr

så kan du montere kastedupp bakerst/nederst på snøret og 2 stk(valgfritt) fluer med opphengerknute på snøret mot stangtuppen.ca 40 cm mellom fluene og 1,5 meter ned til duppen.

Da fisker du fluene omtrent som riflinghitch.

Dette brukes mye i kvina på lav vannstand og på elvestrekkninger med lav vannhastighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er ikke slik jeg husker det. Hadde (som mange andre) to bestefedre. Den ene var mer sjøørretorientert, den andre mot sjøen. Han brukte agn fra både sild og makrell og lærte meg å skjære "beit." Dette foregikk sakte og seremonielt på trefjøl: Den hvite tynne delen av magen ble skåret ut i et stykke. Deretter lagt på fjøla og skåret i skrå strimler. Hvis jeg skar på tvert og fikk en firkant, vanket det et Twist-spytt og beskjed; du må gjøre dette rett, gutt. Altså skrått som gir et rektangelformet agn. Lengden varierte, men husker aldri at bredden var mer enn ca 1 cm.

Disse "beit'ene" ble så tredd på angler og dorget etter færingen. Det var viktig å variere farten. Det kjentes for en sliten mann og en liten gutt å ro hardt når fart krevdes, jeg fikk heldigvis alltid de letteste og korteste årene akterut. Ser at SFTor er inne på dette med variert hastighet.

Mest sei og (stor) lyr på dette, av og til en torsk. En sjelden gang en "svel" (smålaks på Nordmøre) eller en sjøørret.

Prøv å kaste disse med en haspelstang og egnet kastedupp med variert sveiving?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her kom det masse nyttig :)
Tipsene dere kommer med her angående fluevalg, farger, størrelser og fart på innsveivingen, er de mest rettet mot elvefisk?
Er i nærheten av Ålesund, (nærmere sagt Sjøholt) og her er det sjøørret og laks jeg ser hopper/vaker. Mens hjemme er det veldig lite laks å se der jeg pleier å fiske (Masfjorden, Masfjordneset) men det er mer sjøørret. Er tipsene dere kommer her også aktuell for sjøørreten i og med at det er sjøørret jeg hovedsaklig er på jakt etter?
Har dere noen fluer som dere kunne anbefalt til sommertiden? Eventuelt om det noen farger som utmerker seg og om det er tørrflue eller våtflue osv. som passer best til ulike tider i året?

Når det kommer til agnfiske med makrell kommer jeg til å prøve slike agn dere beskriver her, kanskje jeg har brukt for store agn til nå...

Igjen takk for tilbakemeldingene og tipsene dere kommer med :)

Fikk forresten min første fisk på fluestanga i dag, tok en tur til et vann og fikk en ørret på rundt 10 cm... Ikke stort mendet er en begynnelse :)

Endret av Stein_Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

fikk en ørret på rundt 10 cm...

Den kan raskt bli mye større utover høsten.

Ok, Sjøholt. Ørreten er ikke spesiell der - omtrent som her. Bruk fluer med svart/ødt/oransje/lilla/hvit/sølv i, i en eller annen kombinasjon denne tiden. Jeg bruker bare blått/hvitt evt sølv hvis jeg en sjelden gang kaster i sjøen nå. Den tar i solskinnet også, men vent gjerne til den gyldne timen som nå starter rundt 21.30.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har noe lignende som du beskriver her. jeg og pappa har avtalt å ta en tur i dag i 9 tiden. Kommer til å prøve en flue som ligner på den du beskriver. 
En ting til... Er det flue etterligningen som er tingen på sommeren eller reker, kreps og andre dyr eller noe fiske-lignende fluer? Er enda ikke helt sikker på hva som passer å fiske med i og med at jeg nylig har kjøpt meg fluestang :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv hurtig inntrekk i sjøen. Se hva som skjer. Ørret er vel litt forskjellig enn laks. Det som er viktig å huske med den er å fortsette inntrekket helt til flua er ved stangtuppen. De kan ta innunder beina dine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei du,

Har fisket mye i Masfjorden, både sjø og elv. Fått mye sjø ørret derinne.. Vil få anbefale vanlige fluer som Peter Ross, Undertaker, Sunray Shadow... Fiske om morgenen og kvelden.. Da bør du ha gode sjanger på fisk...

Skitt fiske...

Mvh,

Oen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket litt i dag på hytta i masfjord og hadde en ørret på rundt 400-500g vil jeg tippe, men jeg var ikke skikkelig forberedt og fisken slapp. Men hadde også to stk etter som prøvde å ta. Prøvde å dra fluen fortere inn en jeg har gjort tidligere, så SFTor tror det er noe riktig i det du sier :)

Oen har vært bort stor fisk i Masfjorden men har ikke lykkes i å fange den... Har fått noe i ny og ne på sluker/agn, men størrelsen har uteblitt :( Men har nå mer tro på flue og kommer til å sjekke ut og teste fluene du nevner her :)

Kanskje lykken snur grunnene dere som tipser og hjelper :) Takk igjen for nye svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he. Fantastisk, og ikke gi deg.

Det kan hende en intermediate-line kunne gi enda bedre sjanser, men ikke heng deg opp i det.

Når du fisker i sjøen bruker du nok for det aller meste imitasjoner av småfisk, reke, og børstemark. "Insekter" som sådan utgjør ikke stort av ørretmenyen i sjøen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stein Are,

Du har fått mange gode tips til nå. Varier og følg dem.

Mitt tips handler om når du endelig får laks nummer en og to og tre.... For det gjør du.

Husk på følelsen du hadde når laksen tok, husk på hva du gjorde og gjør det igjen. Varier litt ut fra det og husk igjen på hvilke variasjoner som ga resultat.

Når du har holdt på sånn noen år har du etterhvert dannet deg egne erfaringer og funnet din måte å fiske på.

I tillegg må du blande inn en som tidligere nevnt, en solid klype tålmodighet.

Så blir du bare bedre og bedre og til slutt bedre enn alle oss som ga deg råd....

Lykke til, du har et fantastisk fiskeliv foran deg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Stein Are! La oss vite hvordan det går. Å prate om fiske er artig tidtrøyte, og diskusjonen er aldri ferdig!

En ting til: fiske er lek. Så lenge du har det gøy gjør du ikke mye gæernt.

Skitt fiske,

Torgeir

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Fisken som jeg hadde på men som glapp tok en rad og hvit flue som ikke ligner på noe dyr men slik er det jo av og til at de biter på ting som ikke finnes. Drog inne med små men faste rykk og den satt etter 5-6 rykk.

Tidligere og jeg hatt fisk som har prøvd å ta en flue som ligner på en fisk med fast kropp og hvit "dust" i enden. Kommer til å bruke disse fremover men også fluene som er anbefalt her:)

Som du kanskje har merket så har frustrasjon min vokst men jeg har god tolvmodigheten, spesielt etter at jeg nesten fikk en ørret og to stk. som fulgte etter :)

Helt enig med deg der SFTor, fiske er hyggelig og glede, men også en fin måte å komme ut for å nyte naturen!

Som sagt blir det ikke fiske denne uken, men på fredag reiser vi på en hytte på fjellet i Ål i Hallingdal nær Gol. Selvfølgelig tar meg fjellstangen og fluestangen. I midten av neste uke reiser vi videre til neste hytte, tror den er på Hardangervidda men ikke sikker. komme tilbake til hvor den er og hav den heter. også her tar jeg ned fiskeutstyret :) Blir nok vare fiske i vann og elver i fjellet men har fremdeles troen :)

Jeg har sommerjobb denne uken og blir dermed ingen fiske.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kommer til å gi tilbakemelding på hvordan fiske går, hvis jeg har dekning, strøm osv. Ikke bare bare å være på fjellet uten strøm og dårlig dekning ;)

Endret av Stein_Are
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg