Hopp til innhold
Mr.Cast

Det umulige valget - ny ørretstang

Recommended Posts

Vurderer sterkt å kjøpe ny fluestang til ørretfiske. Klasse fire, muligens fem.

Har lest rundt på nettet, men blir ikke helt klok så vil høre om dere her inne har noen anbefalinger.

Pris er ikke så viktig, men det blir ikke helt oppe i klassen til Orvis Helios 2 eller G-Loomis NRX. Sannsynligvis i hvert fall ...

Er noen år siden sist jeg handla lett fluestang, men har sett på noe fra Sage og Hardy, men også rimeligere som feks Loop sin Opti Stream så spennende ut som også har en hyggelig pris. Jeg bruker en Zpey Switch Reel Steel klasse syv til sjøørreten, men har ikke noe erfaring med de lettere alternativene deres.

Jeg fisker for det meste ørret i vann, men også i elv når muligheten byr seg, men det er jo langt mellom godelvene her på Østlandet. Fiskene ligger vel sjelden på over kiloen, men er jo greit å ha noe med litt trøkk i hvis vinden tar i litt. 

Alle tips og erfaringer taes imot med stor takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det blir vanskelig for det finnes jo så mange gode i klasse 4 og fem.

Personlig synes jeg at stenger i klasse 4 passer veldig godt til ørretfiske.

Når det gjelder gode stenger vil jeg anbefale Scott, og hva med Gloomis Pro4X? Veldig god stang og du kan få den fra 3000,-.

Scott A2 som er under deres toppmodell Scott Radian blir man bare glad i [emoji4] Eller er det A3? Husker ikke [emoji12] Billig og god!

Scott og Gloomis anbefales.

Bruker selv Scott E2 i både klasse 4 og 5. Det er bare å ta seg av hatten for dem [emoji2].

Mvh

Black Rat

Endret av Black Rat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Thomas & Thomas NS5! En strålende stang som får alt for lite oppmerksomhet. Mulig å få den billig også. Betalte 2500kr for min. Her er noen tester:

http://www.hatchmag.com/articles/review-thomas-thomas-ns5-fly-rod/771577

http://www.flylife.com.au/library/tackrev/67/t&t.html

Endret av maxmekker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eller du kan kjøpe denne av meg:

Også en svært god stang, men roligere og mykere enn NS5'en. Klassifisert som en 6'er, men passer definitivt best med femmerline. Har en ERN-verdi (stivhet) på 5,05, noe som også tilsier 5'er line.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For det første; finn ut hvilken type aksjon du foretrekker. Sjekk om noen i nærområdet ditt har noen du kan prøve, butikker som privat. Prøv med lina du skal bruke eller har tenkt å bruke. Riktig line er like viktig som stanga selv

For det andre; siden du skal fiske i stillevann, velg en femmer. En firer blir for puslete på vindfulle dager, da er det ekstra trøkket en femmer kan gi kjærkommen. Du kaster lengre også. Kjøp heller en firer som stang nr to

Er ikke noe automatikk i at den dyreste stanga er best for deg og din kastestil, finnes mye bra som ikke koster 5-6000 kroner også. Bruktmarkedet er også gull, finner mye bra der

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for mange gode innspill her. Må en lengre tur i tenkeboksen og innom en lokal forhandler for å se om jeg kan få testet litt. Bruktmarkedet ser jeg gir mange muligheter ja, uten at jeg noen stor erfaring med å kjøpe brukte stenger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har sett på en brukt G Loomis NRX klasse fem som ser spennende ut. Liker litt kjappe stenger så tror det burde passe etter hva jeg har lest, men må testes. Noen som har erfaringer med denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fått prøvd en slik en og ble ganske så overbevist. Fantastisk stang som jeg gjerne kunne hatt ei av.

Det er ikke å spekulere hvis du kommer over ei billigere brukt stang. Kjøp den!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei jeg solgte nesten alle fluestengene jeg hadde i mai, bestemte meg får og kjøpe en stang som hadde det meste, testet alt fra 1500 - 9900, som fiske stang og gir seg aldri, like bra som uhkast til ovhkast som jeg gikk for, var Vision Extreme 9-5, Prøv den som vil bedre fiskestang skal du lete lenge etter. Loop cross, eikre Fluvius , LTS ephemera disse er kanskje i nærheten.

Skal du ha det råeste og dyrest som er så stiv at du må laste en til to snøre klasser over for og kjenne at du har snøre på så har de kosteskaft til 10,- på europris. Og laget på samme fabrikk som alle andre kosteskaft(fluestenger).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg