Hopp til innhold
sofus

Welded loop !

Recommended Posts

Hallo ! Hadde lyst og prøve dette systemet med og smelte loop på liner .

Bruker dere vanlig krympeslange (elektrik) og funker dette på all cota liner ?

Har dere noen spesielle triks så kom med det !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Du må bruke transparent krympeslange for å følge med på prosessen.

Noen liner må du bruke mer varme på en andre.

Det var vanskeligere å spleise løkke på loop Lts liner en Guideline 3D liner.

Jeg har kjøpt min krympeslange fra denne sjappa.  http://shop.go-fishing.dk/product/gofi-krympflex-klarnu-med-2-farver-runningline-726/#

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Så på den videoen der og det så jo genialt ut men blir dette sterkt nok til laks ? Har du inntrykk av at det er en annen type slange eller standard ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvis du gjør det på rett måten så blir det like sterkt og fint som om du kjøper ferdige liner med løkker.

Anbefaler at du prøver deg på noen gamle snører først så får du se hvor mye varme du må bruke før coatingen smelter sammen.

Krympeslangen fjerner du når prosessen er ferdig,vet ikke om jeg helt forstod spørsmålet ditt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har forsket litt på dette over tid. Holdbarheten og styrken er det ingen ting å si på, men som guru33 sier så må du gjøre det på rett måte. Dvs at coatingen har blitt påført nok varme til å smelte tilstrekkelig sammen.

 

Søk på youtube på "Welding loops" og det kommer opp masse videoer så du kan se hvordan det gjøres.

 

 

Noen triks:

 

  • Gå for en krympestrømpe som er gjennomsiktig. Da har du større kontroll på hvordan linene legger seg mot hverandre. Kjøp Polyolefin transparent på ebay. Jeg kjøpte et sett med mange forskjellig størrelser. Da har jeg litt å velge i med tanke på hvor tykk coatingen er på linen min og hvor mye den bygger. Stor forskjell på en line i #4 og 31g skyteklump. Det er betydlig lettere å få et bra resultat hvis du har en diameter på krympestrømpen som passer så vidt over løkken din. Da holdes det på plass når du påfører varme.

 

  • Få tak i en varmepistol med "nossle" altså en tut som innsnevrer varmestrålen. Da har du mye mer kontroll. I stede for å kjøpe ny varmepistol med nossel, fant jeg en liten trakt i metall til en lommelerke ;o)

 

  • Trapèr/skråskjær enden av linen som skal legges tilbake og smeltes til hoved-linen for å danne løkken. Her bruker jeg skalpell. Da får du en mye finere overgang fra line til løkka.

 

  • Vær forsiktig med varmen! Det har slått meg flere ganger hvor utrolig lite som skal til før coatingen smelter sammen. Blir det for varmt "koker" coatingen og du får en ru og stiv overflate. Får du i tillegg antydning til svimerker bruker du altfor mye varme. Ser du en kant mellom linene som ikke har smeltet helt ut, bruker du etter min mening for lite varme.

 

  • For løkken som skal lages i bakenden av en skyteklump som skal festes til skytelinen, er det flere muligheter. Mange skyteklumper kommer jo men en kort baktrapering med ferdig løkke. Problemet oppstår når du kapper ned klumpen til ønsket lengde og vekt. Mange klipper av der baktraperingen starter. Klipper ut det man ønsker av klumpen for så å skjøte baktraperingen med den ferdige løkken på igjen. Da bruker du det gamle trikset med bindetråd og aquasure. Se Guideline sine nettsider. For skyteklumper uten baktrapering som for eksempel GL Power Taper kan du enten lage løkke på gamle-måten med Aceton for å fjerne coatingen og bindetråd og Aquasure for å lage løkke, eventuelt Roman Moser løkke. Jeg foretrekker å lage en sveiset løkke. Siden coatingen i bakenden av skyteklumpen en rimelig tjukk så skjøter jeg inn en bit av en annen kassert line eller coated skyteline med tynn diameter. Jeg skjærer ned/traperer enden av skyteklumpen med skalpellen. Traperer litt på endene av den biten jeg skal skjøte inn for å danne en løkke. Deretter presser jeg dette inn i en krympestrømpe som igjen sitter godt. Dette kan være litt vanskelig. Jeg har prøvd å lime den biten som skal danne løkka fast til den traperte bakenden av skyteklumpen før jeg presser den inn i krympestrømpa. Det har gjort det lettere, men her må du ikke bruke for mye lim. Bare et lite strøk med penselen. Dette har ikke innvirket på smelteflatene, men bruker du for mye lim vil jeg tro det blir en dårlig inn-smelting. Med litt prøving og feiling får du en fin overgang til en løkke med mye tynnere coating og som gir en veldig fin løkke-løkke skjøt til skytelinen.

 

 

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer.

 

Lykke til!

 

Steinar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Takk for gode tips gutter ! Skal få tak i slange og prøve meg nå snart så får vi se . Mulig jeg må

skaffe på Ebay hvis ingen her jeg bor har .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Skaffet først klar krympeslange på 3,2 mm som passet eksakt til linene jeg forsøkte meg på men det ble dårlige resultater . Denne slangen var ganske tykk i veggene så den ble veldig stiv . Enten ble det for lite varme så det ikke fløt sammen eller så ble det for mye varme og da slapp coatingen innerkjernen så jeg ga opp etter hvert . I går fikk jeg tak i en annen slange med samme diameter men halvparten så tykke vegger og da ble det jaggu sus i serken ! Fikk veldig bra resultat med og lage løkker på ordinær line samtidig som jeg forsøkte og lage løkker med skyteline og det ble skikkelig bra ..

Men veldig rart at den tynne slangen var så mye bedre enn den andre !!

Takker dere som kom med gode tips på dette konseptet ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg benytter polyofin klar 2:1 120 grader slange. Benytter ikke lighter eller varmluft, benytter slettetang med regulerbar temp. istedet. Med en slik unngår man brente snører. På Jula får du en slik for en 200 lapp. PU og PVC coating krever ulik temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Veldig brå tråd. Bruker også vanlig telys for smelting. Det funker utmerkt, man får mer punktuelt varme en med pistol. Obs, gamle snører smelter dårlig, bruk helst friske vare . Men skal prøve slettetang!

På bakenden på tykke klumper bruker jeg også steinars methode med en tynne skyteline. Jeg danner en U-formet liten loop fra skytelina, og smelter den sammen for omkring en cm. Begge frie endene fra loopen smeltes sammen med den tykke klumpens ende middels en ny stykke krympeslange etterpå.

Vaer forsiktig her, ikke bruk skyteline fra gamle vanlige WF liner. Disse er ikke sterk nok. Airflo ridge 50 pund runningline funker utmerkt og er sterk nok for 0.50 fortommer :-)

@nobody PU liner (f.e. guideline DD hover/intermediate)har jeg ikke lyktes å smelte :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

PU coating smelter greit ved 175-185grader, PVC coating må ha 200-230grader.  De fleste linene til GL har idag PU coating og er produsert av Airflo, hoover linene har PU coating.

Tidligere benyttet jeg ei slettetang som ga maks 185grader, denne fungerte suverent på PU coating men ikke på PVC.  Tanga jeg fant på Jula gir fra 150-230grader og fungerer utmerket også på PVC.  Imidlertid skal man være forsiktig med å sveise PVC liner med monofil kjerne da denne ikke tåler varmen. Derimot om disse har PU coating så skaders ikke kjernen grunnet lavere temperatur.

Her er i alle fall tanga jeg benytter (lekker farge)  http://www.jula.no/search-result/?q=RETTETANG%2045%C2%A0W

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kanskje ørlite på siden dette, men likevel. Har sett på bilder/video og lest om denne metoden for å skjøte liner/sette på løkker. Har liksom aldri tatt steget ut og forsøkt litt selv. Hefter seg vel litt i at jeg liksom ikke umiddelbart og helt av meg selv,  ser fordelen(e) med en såpass innsats for å sette på en løkke. Syns vel også av og til at det er helt greit med noe annet en bare svart i overgangen til fortommen, særlig når det er litt vanskelig å se. (Innimellom må jeg se etter innlegget). Ser selvsagt "håndarbeidsgleden" i dette og det å mestre teknikken. Likeledes at det blir pene løkker, særlig i fronten vil jeg anta. Men i en tykk bakende, mon tro?

 

Så da spør jeg rett fram - mens jeg venter på nytt fiske i morgen - om: Hva er fordelen(e) med denne type løkker fremfor fx  hjemmelagede løkker av braid eller på kjernen i lina? Går ut ifra at flere i forumet har erfaring fra alle disse teknikkene og kan sammenligne. Muligens noe til vinteren, dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ved å smelte på som nevnt en tynnere linestump til løkken i bakkant får man meget elegante smidige løkker. Sterke er de også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg brukte stearinlys og det funka meget bra men en må følge med når det smelter men jeg skal skaffe meg ei slettetang temmelig

snart . Har fått satt loops på mange av linene mine nå og det ble helt kanon !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Så på sammenssmeltede løkker er det coatingen gir bruddstyrken!?

Skeptisk til dette, særlig mtp synkelinefiske hvor man fort drar fast lina mellom steiner...faren for å miste klumper større enn med å lage løkker på kjernen i lina?!

Endret av hmmkk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Storfiskern.  Les litt linjene lenger opp i tråden.  Tanga jeg benyttet i Bolstad var den jeg refererer til og har kjøpt den på Jula.  Denne takler PVC, og jeg benytter klar polyofin krympeslange.  Faktisk så har det gått greit med PVC på nest høyeste trinn på denne tanga.  Snowbee liner syntes jeg imidlertid kan være litt strevsomme, på disse har jeg gått over til å benytte PU folie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har fått bra dreis på dette jeg også sist sommer med de fleste liner men fortsatt er det noen som jeg sliter med enten at kjerne ryker  (for mye varme) eller at coating blir sprø og heller eser ut . Har skaffet meg ei slik tang som er justerbar opp til 230 grader .  Men de som blir bra er helt topp !  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Svar på denne tråden...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...

×
×
  • Legg til ny...