Hopp til innhold
Tropenkoller

Ekstraordinære restriksjoner i laksefisket i Midt-Norge

Recommended Posts

Miljødirektoratet har nettopp innført ekstraordinære restriksjoner i laksefisket:  

"Fra og med torsdag 26. juni vil det bli pålegg om gjenutsetting av all hunnfisk i vassdragene i Nordmøre, Sør-Trøndelag og i Trondheimsfjorden i Nord-Trøndelag, samtidig som sesongen forkortes med 14 dager."

Mer kan leses på Miljødirektoratets hjemmeside:

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2014/Juni-2014/Innforer-ekstraordinare-restriksjoner-i-laksefisket/

Så kan man alltids diskutere om restriksjonene er for lite - for sent... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det at MD tar tak i dette virker mer gjennomtenkt enn at grådige rettighetshavere selv justerer slik at de føler at de er ”innenfor” hva sportsfiskerne ”kan” finne seg i å måtte akseptere.  Positivt er også at MD tar tak i sjølaksfisket og utsetter dette til den 15.7, samt innskrenkninger i fisketid.  Om dette virkelig skulle monne for denne generasjons gytelaks så burde elvene stenges inneværende år fra 31.7 og at elvene totalfredes de kommende 3-5 år.  Litt forutsigbarhet burde tildeles sportsfiskerne ved booking av fiskevald, da dette ikke blir ivaretatt ved slik såkalt forvaltning etter eget best passende prinsipper fra rettighetshaverne.  Samme tidsrom på 3-5 år bør laksen også totalfredes i sjøen, her er det kun FM og MD som kan styre dette.  Rettighetshavere er livredde for å tape inntekter, men ved sin nåværende form for forvaltning tar de livet av de små lokale virksomheter innenfor handel og overnatting.  Fiskerne skyr rett og slett elvene med en slik falsk markedsføring, det er langt bedre å være ærlig på at om ikke bestanden tåler beskatning så skal det heller ikke åpnes for beskatning i fredingsbestemmelsene for aktuelt vassdrag.  FM og MD bør også inndra den lokale retten til forvaltning i slike vassdrag og overlate denne forvaltningen til FM fiskeriforvalter i aktuelt fylke da styrt av retningslinjer fra MD. 

Eneste positive å spore er,- i alle fall for Orklas del,  er det der store mengder yngel (vi har bra med fisk på banken) og at det i mai og juni utvandret store mengder smolt.  Greit nok at juni utvandringen var sein slikt skjer år om annet og vi får håpe den klarer seg forbi beltet med predatorer i Trondheimsfjorden.  Lusebeltet og predatorfisk samt notfiskere får sportsfiskerne gjort svært lite ved, men her kan i det minste FM og MD gjøre en innsats.  Syntes smertegrensen for hva sportsfiskerne ”må tåle” av forvalternes finurlige påfunn er langt passert.  Nå er det på tide at de også får føle litt på hva det vil si og ikke kunne ”levere varene”.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mennesker er som sauer i flokk. Vi løper halsende etter de som vi tror "vet" noe.

Så da er vel ørene fulle av laksefiskere allerede fra i kveld tenker jeg nå som folk leser dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den første tanken som slår meg er at når skal grunneigarinteressene i Gaula drage hovudet opp av sanden og sjå at det i dag er problem som kan påverke inntjening og næringsinteresser lang tid framover? Kanskje kan han drage til seg fiskarar på kort sikt, men på lang sikt er slike utspel lite berekraftige. Det er dessutan eit supert oppslag som spinn-doktorane til FHL kan bruke til å vise kor MD og fiskeinteressene overdriv problema i fjordane.

Det finst ei lang rekke gode vald i Gaula som og i år er jamnt fiska med resultat som er langt under det ein kunne vente i eit normalt år, spesielt med tanke på at det har vore veldig fine tilhøve i øvre delar i år. Desse har i alle år eg har fulgt med i fangstane vore godt korrelert med totalfangsten/oppgangen. Vidare ligg fangsten i forsøksnota langt under 2013 som og var eit dårleg år og som heller ikkje mangla innsats i elva. Så kjem fangstresultata frå 2012 og 2013 som klart indikerte at sannsynet for eit svakt år i 2014 var stort. Men fakta forvirrar vel ein kvar god diskusjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den første tanken som slår meg er at når skal grunneigarinteressene i Gaula drage hovudet opp av sanden og sjå at det i dag er problem som kan påverke inntjening og næringsinteresser lang tid framover? Kanskje kan han drage til seg fiskarar på kort sikt, men på lang sikt er slike utspel lite berekraftige. Det er dessutan eit supert oppslag som spinn-doktorane til FHL kan bruke til å vise kor MD og fiskeinteressene overdriv problema i fjordane.

Det finst ei lang rekke gode vald i Gaula som og i år er jamnt fiska med resultat som er langt under det ein kunne vente i eit normalt år, spesielt med tanke på at det har vore veldig fine tilhøve i øvre delar i år. Desse har i alle år eg har fulgt med i fangstane vore godt korrelert med totalfangsten/oppgangen. Vidare ligg fangsten i forsøksnota langt under 2013 som og var eit dårleg år og som heller ikkje mangla innsats i elva. Så kjem fangstresultata frå 2012 og 2013 som klart indikerte at sannsynet for eit svakt år i 2014 var stort. Men fakta forvirrar vel ein kvar god diskusjon.[/quote

Helt enig. Disse rettighetshavere slutter aldri å overraske med sine utspill for å bortforklare tingenes tilstand. Klart er det å stenge elvene et stort inntekstap de vil gjøre alt for å unngå. Men er det riktig å selge en vare de for tiden ikke har. Riktignok selger de ikke fisk, men de selger oss muligheten til å fange fisk som ikke lenger finnes i samme mengder. For laksens del burde elvene stenges 1.8.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sliter bra mye med å henge med på den tilbakevendende diskusjonen i ulike fiskeforum så langt denne sesongen. Den går altså i forenklet variant ut på at det er ikke så mye laks i elvene at en kan regne med å få fisk på hvert kast. I allefall på annenhvert. Derfor er det lite eller ingen fiskere i elvene. En ser dette som et varig problem for de kommende årene, og problemet skal løses ved c&r og utsetting av hunlaks.

Hvorfor det ikke er behov for hanlaks i den kommende gytingen, nevnes ikke. Heller nevnes ikke begrensningene som ligger i c&r (eksempelvis menneskenaturen) og hvorfor er det behov for tiltak av noen sort når det ikke er nevneverdig fiskere/fiskepress i elvene?

Juli har så vidt startet, og mange elver åpnet i månedsskiftet. For fiskere som ikke har mulighet for å ta fri for å reise for å fiske, starter derfor fisket først nå. Men "alle" vet at nå er det fisk i alle lakseførende elver, hvis det er vann i dem. Noen er så tørre at laksen stopper i sjøen og venter på regn. Selv kom jeg i gang 25. juni tror jeg det var. Gikk litt uglad, fordi jeg visste at det knapt var fisk i i vannet. Men kasterusten måtte bort og ny redskap måtte tilvennes.

Helt annerledes er det altså nå, elven har steget i løpet av dagen til tross for +26, og mer regn er det meldt i morgen og mandag. I allefall mandagsfisket regner jeg som reelt sjansegivende fiske, så da gjelder det å være rask i vendingene i jobbtiden slik at en kan putle seg hjem tidligst mulig. Neste helg starter alvoret for fullt, da ryker det på med heldøgns fiske i jevnt tempo ut august. Bekymringen som ligger tett og lavt er om vannstand vil avlyse fisket allerede i august. Men da er det uansett et par ukers ferie, så da!

Ser veldig fram til disse øktene på bredden, vel vitende om at det er både stor og små laks i elva. Ser fram til å treffe personer jeg ikke har sett siden i fjor sommer og alt tøvpreiket det fører med seg. Turistene som vet lite om saken og som må ha råd og noen fluer. Grunneierne som rusler forbi og offer seg seg over hvor vanskelig laksen er blitt. Stillheten, naturlyder inkl elvebruset som sender massiv ro og velvære inn i skallen. Og aller mest: Rumpesitting og kaffe innimellom kasteøktene for å knekke kodene for "hva gjør jeg nå?" Skal også denne sesongen legge inn rene kasteøkter for å bli en bedre kaster, det er fin treningselv nå. Dermed er jeg mer klar for de vanskelige kastene, de kommer garantert. Og selvsagt teste de seks nye linene som brått røk på.

Og jeg frykter ikke. Også i år skal jeg hale på på land en laks. Og banke den i hodet mens jeg tenker på noen få personer. For så å legge den i fryseren til overvintring. Og slår det til noen flere, så skal de få svømme videre. Men skulle det bli så mange at det blir heklefiske etter sild eller dorging etter makrell og jeg mister den pirrende forventningen: "Ja, kanskje i dag!?" - vil det bli en hel del fluestenger på bruktmarkedet. Det vet jeg.

Derimot slutter jeg meg helt og fullstendig til dem som bekymrer seg om laksens fremtid for denne praktfulle artens skyld og skal gjerne delta i organiserte og resultatorienterte tiltak for å medvirke til at gode støttetiltak settes i verk i årene som kommer.

Endret av svensvik
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det finnes faktisk ikke grenser for denne såkalte fellesforvaltningens grådighet.  Nå har de faktisk klart å få narret MD med på en ny finurlig løsning for seg selv og sine inntekter på bekostning av årets lille bestand av gytelaks og sportsfiskeres ønske om å fiske.  Hva de slettes ikke bryr seg om er at de selger leie av fiske med hårreisende begrensninger som er basert på et tvunget C&R fiske på all fisk over 65cm (drøye 2,5kg) samt meget snevre kvoter.  For sportsfiskerne ville det vært langt bedre og mer ærlig om vi heller kunnet fiske laks i 1,5 til 2 mnd hver sommer enn slike hårreisende restriksjoner kun for å ha en lang periode for utleie.
http://www.tronderbladet.no/nyheter/article9899519.ece

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så saktens enig Nobody, er meget skeptisk til denne fellesforvaltningens. En annen ting er navnet deres, de har jo aldri drevet noen forvaltning! Det har vært et ubegrenset uttak i alle år med opptelling til høsten, det har vært en gullalder siden 2000, og når det kommer "dårlige tider" så kommer det noen regler som får en til å klø seg litt i hodet av.

Det er kanskje ikke så lett å forvalte "folke-elvene", men det burde gå an å få til bedre og litt mer forutsigbart enn det gjøres nå. Det er ikke rart folk forlater disse to elvene der...

Så blir det jo spennende å se hva gjør neste år, tenk om det blir et rekordinnsig igjen. Gud bedre...

Nå bruker jeg tiden i Stjørdalvassdraget, heldigvis så er der grunneiere som har vært ute en vinterdag før og ikke kaster seg på denne panikk-tiltaksbølgen. Stjørdal forvalter seg selv, det er nemlig ikke folk og ny laks kommer hver eneste dag. Har sett mer laks enn på flere år, men lite vann gjør den ikke enkel å få:). Dette er ekstra moro når det har vært en sesong preget av en masse negativt, allerede i begynnelsen av juni begynte negativt og ryktespredning som har resultert i at folk holder seg hjemme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja disse herrer har så visst overgått seg selv med sine evner til å forvalte villaksen i disse elver.  Eneste de tilsynelatende har som mål er å sikre rettighetshaveres inntekter, laksen syntes de ikke å levne mye håp.  Sportsfiskerne har med denne form forvaltning fått en helt uholdbar og uforutsigbar situasjon å forholde seg til ved utøvelse av sin fritidssyssel.  Mange med meg leier vald for hele sesongen og kontrakter løper over normalt 3år.  Ved stadige regelendringer mht døgnkvoter, sesongkvoter, størrelse og kjønn på fisk samt eventuelle innkortinger i fisketid blir denne aktiviteten sportsfiske etter laks høyst uforutsigbar.  For gjestefiskere som fisker noen døgn i et vassdrag er det enkelt å forholde seg til regelendringene da dette sjelden er fiske som er planlagt lang tid på forhånd.  Sporadisk fiske og overnatting løser seg normalt greit, men å få dette til å stemme for et lengre opphold begynner å bli håpløst.  Det som må til er forutsigbarhet slik at vi har tid til å planlegge ferietid, fiske og innkvartering.  Dette er momenter som for de fleste oftest må klarlegge da gjerne et år på forhånd.  Således mener jeg at om disse døgenikter skal få fortsette sin aktivitet med og ”forvalte” disse vassdrag, skylder de i det minste å la sportsfiskerne få en smule forutsigbarhet for framtiden. 

Allerede nå må regler for kommende sesong 2015 foreligge, slik at vi i det minste vet hva vi går til og hva vi må forholde oss til.  Min enkle oppfatning er at om regel endringer vedr beskatning av bestand (uttak av fisk) må kun reguleres av fisketid.  Rettighetshaverne må også være villige til å ofre noe for laksen.  For disse er dette fisket grunnlag for framtidig inntekt da må de også ta sin del ved magre år med tilsvarende inntektstap.  Viser det seg eksempelvis ved utgangen av juni har vært svakt innsig av laks bør sesongen innkortes i stedet for å regulere på laksens størrelse / kjønn.  Det er langt mer ærlig for sportsfiskerne at fisket opphører 31/7 enn alle disse håpløse varianter av kvoter / størrelse/ kjønn reguleringer.  Enkelt og forutsigbart, har man leid for et tidsrom og dette blir avkortet skal man ha refundert tilsvarende, da man vet i alle fall på forhånd tiltak som i så tilfelle blir iverksatt.

Endret av Nobody
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det som er rart er at det er laga eit kunnskapsbasert system for forvaltning med gytebestandsmål, men når rapporten frå vitenskapleg råd seier at det i fjor var fare for at målet for Gaula ikkje vart nådd og innsiget i år verkar å vere enno verre så vert det ikkje sett i verk tiltak som svarar til alvoret. Istaden vel fellesforvaltninga å gå for kortsiktig maksimering av inntekt og ikkje for ei solid laksestamme for framtida og dermed ei langsiktig sikring av inntekt. Det er og mogleg ei fredning kunne vore ein vekkar og ein måte til å til ein felles innsats mot trugsmåla mot Gaulalaksen frå alle dei i dalen som har inntekt frå fisket.

Eg synest bruk av gjenutsetting for så vidt er heilt ok, men det må då gjerast i kombinasjon med restriksjonar på utstyr. Det bør og gjerast på eit tidspunkt av året der dei som ikkje synest dette er ok slepp å kaste vekk tid og pengar på Gaula. Tvangsutsetting av laks i ei elv med vasstemperatur på 20+ grader kan vel elles vere eit skikkeleg skot for baugen for gjenutsetting som forvaltningstiltak i framtida. Det skal vel ikkje mange daude laksar til før motstandarar får rikeleg med ammunisjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes KA kommer med et godt poeng her. På Facebook rapporterer mine familiemedlemmer om over 20 varme i stjørdalselva med påfølgende badebilder. Samtidig ruller og går det på lakseborsen tragisk som et finsk fjernsynsteater, med både fangst og gjenutsettinger. Kan noen som er smartere enn meg forklare hvorfor det fremdeles fiskes under slike forhold? Burde ikke elva stenges, evt fiskerne pakka ned utstyret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg