Hopp til innhold
salar

Trengs det egentlig mer forskning?

Recommended Posts

Det er spørsmålet Ingar Heum stiller i spalten "siste kastet" i siste Alt om fiske. Det er etter min mening en knakende god artikkel og er du ikke uenig i det han mener bør også du jobbe for at man slutter å snakke og forske, og i stedet gjør noe med en skakkjørt forvaltning av landets viktigste fjord..

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har fått lest Heum sin artikkel. Artikkelen er god, og den gjenspeiler nok det folk flest mener. Liknende artikler bør inn i andre medier også.

:) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ganske usikker på om kronikken gjenspeiler det folk flest mener, men nå er vi i det minste fire som mener at det er langt mer lønnsomt å satse på vern og sportsfiske kontra dagens " forvaltning".. Håper du Brage er en av bidragsyterne når det gjelder å spre det fornuftige budskap. 

Nei til tråling og garnfiske i Friluftsfjorden..

Hvem eier havet spør marinbiolog Henning Røed i sin tankevekkende bok "Fiskehistorier". Jeg vil legge til Hvem eier fisken i havet. I Friluftsfjorden, som er Oslofjorden ut til våre trakter er det i prinsippet du og jeg, men dessverre har man gitt noen få yrkesfisker og et ukjent antall fritidsfiskere forkjørsrett til ressursene. Det er etter min mening en svært dårlig løsning. De er grådige og har null respekt for bærekraftig forvaltning. Biologisk mangfold er et fremmedord. De ødelegger gladelig settepotetene. Alt dette bærer fjorden preg av, og verst av alt er at de får fortsette. Ja mange synes synd på dem når det ikke er mer fisk igjen. 

Man tror at dette er noe som vi bare må godta og leve med. Dette er prisen for utviklingen,klimaendringer og forurensing.                                                                                  Vi har blitt for grådige sa en gammel mann til meg etter en fiskeløs dag i Falkenstenbukta. En bukt som var kjent for svært godt fiske.  
Jeg er enig med mannen og mener vi kan komme tilbake til tidene da man kunne få fisk nok til middag med stangfiske fra land. Oppskriften er enkel. Få bort tråling og garnfiske. Sett fisken og alle sportsfiskerne rundt fjorden i sentrum, og ikke som i dag noen ytterst få som fisker med ødeleggende redskap. De har mer enn bevist at de ikke er i stand til å forvalte ressursene. 
      Tillatte fiskeredskap bør være håndsnøre eller stang. Ruser til krabbe og hummer. Det kan ingen leve av vil mange si. Det er for det første ikke sikkert og for det andre vil man med en så radikal omlegging skape nye arbeidsplasser. Jeg vet ikke hvor mye penger dagens yrkesfiske i denne delen av fjorden genererer ,men mye er det ikke. Ser man på særbehandlingen de får fra fiskeridep. og fiskeridirektorat skulle man tro det var snakk om milliarder.
Hortensmannen Henning Røed blir forresten å høre i Horten 5 juni når Vestfold Venstre feirer verdens miljødag.

Dette leserbrevet hadde jeg i lokalavisa for en drøy uke siden. Tenk om mange rundt fjorden kunne bidra med noe lignende. Det tar en halv time og man får ut meninger alt for få utenfor "menigheten" vet om. I Horten og Tønsberg er meningene kjent.
Gjør en liten men viktig innsats for Friluftsfjorden,,,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra leser innlegg det også. Det er ikke sportsfiskeren som må overbevises i denne saken, så lokalaviser er gode meningsbærere. Internett (Facebook, forum, Twitter osv) har den ulempen at leserne er selektive. For AOF gjelder det samme. Feks er det sportsfiskere som leser forum, og som er medlem av fiskegrupper på Facebook. Det er strengt tatt ikke denne gruppen vi vil nå.

Hva som er folkeopinionen er ikke lett å si, men de fleste er nok enige i tanken om at de som utnytter naturressursene best, bør ha forrang. Hva som er "best" utnyttelse krever en konkret helhetsvurdering, det samfunnsøkonomiske hensyn veier tungt.

Sett i forhold til forsking så trenger vi forskning også. I tillegg til god forvaltning. Det er veldig mye vi ikke vet om fisk. Feks ble det nettopp avslørt at deler av sjøørretstammen i Tana elva bruker 2 -to- år på gytevandringen oppover i elva. Det er resultatet som potensielt er viktig for forvaltningen av stammen.

Så vi trenger begge deler: forskning og forvaltning.

:) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forvaltningen kan umulig være basert på forskning når det gjelder Oslofjorden, og den samfunnsøkonomiske delen er fraværende. Her er det vern om noen få menneskers rett til å ødelegge fjorden som går foran alt annet. På 70-tallet tok man omtrent ti ganger så mye fisk i Kattegat som det man gjorde i ti ganger mindre Øresund. I 2009 tok man fortsatt like mye fisk i Øresund ,ca 2000 tonn mens man i Kattegat tok opp mindre enn 200 tonn. Forskjellen er trålforbudet i Øresund slår en vitenskapelig rapport fast. Vi trenger forskning men ikke på Oslofjorden. Her kan man bruke alt man vet om trålforbud,kunstige rev og kunstig tareskog. Man kan lage noe nytt,spennende og framtidsrettet, og det vil på alle måter være lønnsomt. Hadde man krevd like mye forskning og dokumentasjon ved opprettelse av verneområder og nasjonalparker på land hadde vi ikke hatt mange. Vi må få ut ideen om vern til Hvermansen og ikke bare til " menigheten". De fleste lever dessverre fortsatt i overbevisningen om at dagens forvaltning er den optimale for alt og alle. Den er jo vedtatt av eksperter. Eksperter som naturligvis ikke vil ha fram forandringer som viser at fjorden kan forvaltes på en langt bedre måte, for alle. Ikke minst for fiskebestandene. Sterke fiskebestander er bl annet det nærmeste vi kommer en garanti mot uønskede arter utenfra. Det vet man men hvorfor benytte seg av den når den berører dagens vedtatte forvaltning?

Man sier at da fanden ville at intet skulle skje satta han ned den første komitee. Han kunne jo også begynt å forske. 

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg