Hopp til innhold
Steinar Simonsen

Nedslakting av sjø-ørreten i Salten

Recommended Posts

Butikken Komplett Fritid arrangerer fiske-konkurranse etter sjø-ørret kommende helg. De kommer til å drepe noen hundre sjø-ørret, de fleste i klassen 5kg+. C&R er ikke tillatt! Dette er den viktigste gyteørreten i Saltdalselva. En konkurranse i sportsfiske er absurd i seg selv, men verre når dette desimerer Saltdalselvas fine sø bestand alvorlig. Jeg oppfordrer til boikott av butikken Komplett fritid, Lurer på om Lars Monsen, KFs frontfigur, samtykker i denne voldtekten?

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Helt enig med deg, Steinar. Når en tenker på dagens situasjon i mange vassdrag, er en slik konkurranse helt bak mål. Trodde virkelig at fiskekonkurranser var noe som hørte fortida til. (Ser da bort fra det såkalte VM i skreifiske). Finnes det ingen innen fiskeforvaltningen som kan få en slutt på dette?

Ragnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er sterkt imot fiskekonkuranser med edelfisk som mål. Dessuten rimer dette svært dårlig med at SØ stort sett blir betegnet som truet i store deler av landet. Derfor er jeg helt enig i at en seriøs aktør innforbi salg av friluftutstyr burde holde seg for god til slikt. Når det er sagt så blir jeg skuffet over at forvaltningen ikke reagerer her og anbefaler trådstarter å ta saken opp med FM/Dir snarest for å høre deres mening på saken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og Lørdag 14. Juni arrangerer Bodø Jeger og Fiskeforening Sjøørretkonkurranse  i samme fjord. Riktignok bare fiske fra land men allikevel..... Og når man ser den armadaen av båter som hver dag siden påske omtrent har dorget frem og tilbake langs land i Skjerstadfjorden skjønner man at sjøørreten i Skjerstadfjorden  er under et enormt fisketrykk for tiden. De sjøørretene som blir tatt på land i elvene på sommeren/høsten blir bare småtterier sammenlignet med dette, men her reguleres det strengt. Forstå det den som kan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De vil jo fjerne sjøørretten for å få lakseelv. Miljøkrim på sitt værste

Uten at jeg kjenner forholdene der oppe så må jeg bare si jeg reagerer sterkt hvis dette virkelig er en bevist handling fra hvem det nå enn måtte være. Det er så ufattelig tragisk at holdningene virkelig er slik at laks går forran SØ i mange kretser.

Personlig ville jeg mange ganger mere ha flott SØ i elvene jeg fisker i fremfor disse evindelige sviddene. Skikkelige SØ vassdrag er noe jeg virkelig savner og tenker stadig tilbake på Agderfylkenes flotte elvefiske etter SØ frem til 90 tallet. Men så kom jo laksen tilbake og er nå tilogmed i ferd med å etablere seg i bekkene som renner ut i elvene og vi ser og at kystbekkene har fått lakseoppgang. Skremmende. Altså SØ er blitt en meget lidende part her og dette merkes godt på fjord og kystfisket etter vår kjære sølvblanke prikkefant. Det er en stor uting at laksen overtar slike kystbekker/småvassdrag da absolutt ingen kan få nyte godt av den iom. slike vassdrag jo ikke vil bli åpnet for fiske hvilket jeg i utgangspunktet støtter fult ut. Og da laksen som kjent beiter ute i havet langt utafor normal kastedistanse for oss så får vi ingen nytte av den slik som SØ gir året rundt. 

Sjøauren trenger og vern og fornuftig forvaltning men er det noen som virkelig forstår hvor skoen trykker for denne flotte skapning..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Steinar,

Jeg har selv deltatt i denne konkuransen og har derfor mine svin på skogen, desverre.... Jeg var i flere år av den oppfatning at det ikke ble tatt så mange fisk iløpet av konkuransen, men der tok jeg feil, skammelig feil. For noen år med ugunstige forhold stemte sikkert denne antagelsen. MEN etter å ha snakket med arrangør etter konkuransen i 2012 ble jeg helt paff når jeg ble fortalt at de hadde sluttet å registrere 4-5kg+ SØ etter de første 150 var registrert.

Etter den tid har jeg IKKE deltat og kommer heller ikke til å gjøre det. Fluefiske er hva jeg bedriver og jeg har ikke satt meg i en båt siden. Jeg støtter din sak 100% Steinar. Her må noe gjøres. Myndighetene er nødt til å komme på bane dersom vi også i fremtiden skal kunne kalle Skjærstadfjorden for en sjøørretfjord. Dersom vi ser på bestandsutviklingen i elvene i området er jeg bekymret, veldig bekymret. Det er ikke bare Saltdalselva som rammes av intensiv dorging, men samtlige SØ elver i Skjerstadfjorden og omeng. Dette er et viktig oppvekstområde for ørreten og det er heller ikke umulig at sjøørret fra andre vassdrag utenfor Skjærstadfjorden trekker inn for å beite grunnet gode lokale forekomster av sild i Skjærstadfjorden. Dette er en av nøkkelfaktorene for at SØ bestanden er så storvokst i området. Hva som bekymrer meg mer enn selve konkuransen er de ti-talls båtene som dorger frem og til bake dag ut og dag inn fra tidlig Mai og langt ut i August. Det samlede uttak av sjøørret i for eksempel Saltdalselva frykter jeg er en brøkdel av hva som håves opp av fjorden iløpet av dorgesesongen. Streng forvaltning av elvene virker så utrolig meningsløst satt i sammenheng....... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er triste greier. Jeg forstår det slik at dette er primært en ren dorge-konkuranse? Det er et stort uttak av de største fiskene ved slik dorging. Ved dorging kan det has ute flere stenger av gangen, fra land kan man fiske aktivt med en stang per fisker. I tillegg får men en del mer forurensing fra båter.

Når dette er sagt må jeg tilstå at jeg selv har vært med på å arrangere sjø-ørret konkuranse fra land. Der ble det utdelt målebånd slik at det kunne tas bilde og settes ut fisk. Hva med å foreslå følgende regler for denne konkurransen:  En stang per fisker. En mottakeløs krok per stang. Ikke lov med motor ifbm med fiske. Maks og minmål for utsetting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å stimulere til mindre dreping av SØ her lokalt i Sør under slike forbannede konkuranser fikk jeg i det minste innført premiering kun for den som fikk fisk med beste kondisjonsfaktor og tvang dermed fiskerne ut til kysten hvor fisken normalt er feitere.  Premiereing for tyngst, minst og mest fisk falt da bort til stor fortvilelse for de fiskerne som normalt posisjonerte seg i munningsområdene for å drepe tynne støinger. Dette med å ta livet av støinger er jo forbudt etter hva jeg er blitt fortalt men det vil jo ikke deltagerne vite noe om. Og representantene fra JFF som veide inn fangstene hadde jo heller ikke vett til å si noe til de stolte fiskere som med brede glis tidligere tømte sine fulle bæreposer med åleslanke utgytte SØ til stor jubel forrann publikum og lokale journalister.

Dere der i Nord som jeg nå leser engasjerer dere kan jo ha mitt forslag vedr. kondisjonsfaktorpremiering i bakhodet hvis det nå på død og liv er så viktig med konkuranse etter SØ.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trist lesing, veldig bra at det blir rettet fokus mot et slikt arrangement som går under betegnelsen "sportsfiske". Noe av det samme skjer i dorgekonkurrenser etter laks rundt Bornholm og Simrishamn hvert år. Pinlig og for jævlig.

Jeg syns at dokumentaren om sjøørreten som ble sendt på NRK for noen måneder siden gav et misvisende og kanskje forvirrende budskap om at sjøørretbestanden ikke er så truet likevel. Dokumentaren ble avsluttet med at de viset hvor bra sjøørretfisket er i området rundt Bodø, med flere store fisk som lå kakket i båtene. Vi er nødt å være smarte i disse tider og tenke langsiktig. Den sjøørretbestand som fremdeles finnes rundt Bodø er unik og bør forvaltes godt og nøye. Spør du meg så er hardt dorgefiske uten strenge kvoter ikke god forvaltning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje noen som kjenner noen av lokalpolitikere, naturvernere, J&F oa som kan medvirke til at statens naturforvalter i fylket kan bli motivert til å se nærmere på dette. I sjøen er det bare staten som kan gjøre reguleringer.

Høres sprøtt ut dette, mens det i deler av landet er det ikke tillatt med sjøørretfiske blir det andre steder invitert til overfiskegilder. Men jeg er jo mot alt sjøfiske etter ørret og laks fra båt eller med garn grunnet bestandsmengdene. Så da er jeg sikkert forutinntatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg syns at dokumentaren om sjøørreten som ble sendt på NRK for noen måneder siden gav et misvisende og kanskje forvirrende budskap om at sjøørretbestanden ikke er så truet likevel. Dokumentaren ble avsluttet med at de viset hvor bra sjøørretfisket er i området rundt Bodø, med flere store fisk som lå kakket i båtene. Vi er nødt å være smarte i disse tider og tenke langsiktig.  

Oppdrettsnæringen tenker jo opplagt langsiktig og det skulle ikke forundre meg om dokumentaren var påvirket/sponset av oppdrettsnæringen selv med god rådgivning fra Firsthouse(klubben for avdankede ubrukelige AP politikere som og best kan kalles "bakesinegenkakeklubben")

Del dette innlegget

Lenke til innlegg