Hopp til innhold
Nordskog90

Flere år med 2hånds. Ny med 1hånds, hjelp! :)

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg en g.loomis pro4x 9' #8 for laksefiske i liten-middels elv. Har tidligere kun fisket med 2-hånds og vil prøve noe nytt.

Som line valgte jeg GL 4Cast sin WF som er anbefalt til litt "raske" stenger.. Jeg testet stanga her om dagen på ett vann, og følte meg som en dust der jeg sto å kastet..

Jeg lurer da på om jeg kanskje har valgt en litt kort 1hånds, eller er 9' greit? Er det noen andre som har erfaringer med denne stanga?

Jeg vet godt at øvelse gjør mester, men vil rådføre meg litt som nybegynner på 1hånds :D

Preben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Noen foretrekker 9,6' eller 10' til enhåndsfisket etter laks fordi det er lettere å kaste med disse f.eks. når du vader litt dypt, men du klarer deg helt fint også med 9'. 

Har du sjekket anbefalt linevekt på stanga? Ser at 4Cast i #8 ligger på 18 gram, så det kan hende at du skulle hatt et gram eller to ekstra nå som du er helt fersk på enhånds speykasting.

Du kan også se på andre liner med en kortere og mer aggressiv tapering, som nok kan lade stanga lettere og gjør det lettere for deg når du går med store fluer. 

Dog, som oftest ligger det i teknikken. 

Synes selv det var klønete å speykaste med enhånds i starten, så bare det å jobbe med timing og teknikk hele veien som vil gi resultater raskt. :-)

Endret av chrissern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for ditt innspill! :) Jeg ser helt klart fordelen med litt lengre stang utvadet. Selv er jeg ikke den lengste i verden heller, hehe! Det er 18g som er anbefalt på denne stanga + polyen er ett par gram så sku tru at det skal gå fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet ikke, kan lite om enhånds. Og det er selvsagt for enkelt å gjøre dette til bare et spørsmål om linevekt, men 18 grams klump til vannkast høres lite ut.

Men jeg bruker altså 17 grams klump til en kl 6 stang, men vanlige #6 wf-liner til overhodekast. Disse syns jeg blir for lette til min sjeldne speykasting med enhånds. Kunne selvsagt ha trent dette inn, men det tar jeg meg ikke tid til siden jeg har forskjellige tohåndsstenger til det som er mitt fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror de +/- 4 grammene har mest og si for hva man trives med, hvordan stang man har osv..

Jeg har brukt WF i alle år, og først i år prøvde jeg en skyteklump. Jeg HATET overgangen mellom klumpen og runninglina så gikk tilbake til WF med det samme. Om du bruker 17 gram til #6 stanga di, så er jeg sikker på at du kan gå opp 1-2 klasser på WF. Hvilken 1hånds har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

så er jeg sikker på at du kan gå opp 1-2 klasser på WF.

Ja, hvis jeg skulle bruke disse til ulike vannkast.

WF 7 og 8 blir alt for tungt til kast over hodet., da er standard kl 6 (13-14-15) grams vekter helt bra. Nøyer meg med WF-liner til kast over hodet. Til vannkast bruker jeg bare klumper. Har enda ikke funnet en WF-line som jeg kan bruke til begge deler.

En Scott A4 9.6 fot får noen få turer i fjæra i mars/april. Og en sporadisk tur i elva i august.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg