Hopp til innhold

Recommended Posts

Mer slikt, og i mange elver!

Burde egentlig forskriftfestes for grunneiere som velger å legge ut fiskevald til salgs og dermed beskatter bestanden.

http://www.avisa-st.no/nyheter/article9866152.ece

Og ikke for at fryserier skal fylles i en meningsløshet, men for å bistå en skrantende stamme Atlanterhavs-laks. Og mens bestandene sakte bygges opp gjennom resultatorienterte tiltak, må en gjerne regulere på fast måte. (C&R og utsetting av hunlaks er kvasimåter og liksomtiltak). Kan ikke fiskeren glede seg over laksefisket med bare å ta ut 1 - 2 fisker i løpet av sommeren, syns jeg det egentlig kan være det samme med hele fisket. Da er det ikke helhetsopplevelsene ved elva og gjennom sommeren som teller.

Dette er en bra start og enig at beskatning er greit så lenge det er rett fisk... Forskjell på en 8 kilos og en 3 kilo. Og det er forskjell på 6 pr mann fisk på 10000 fiskere og 1-2 smålaks på samme antall. Jeg sier vi må tenke nytt og lytte til folk som har erfaring - de finnes her til lands og de har dokumenterte resultater. Og helt enig at det bør være et krav til kultivering i elver som beskattes...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Synes du bommer litt her Guru. Ja et av problemene ligger i sjøen med lus og oppdrett men beskatningen er et stort problem (større enn mange tror). At orkla og Gaula skal produsere så mye fisk at 20-35 tonn i uttak er bærekraftig blir dessverre naivt. Vi snakker 50-60% av tilbakevendende stamme om ikke mer.

Så å si kvoter, C/R, fredning av hunnfisk ikke hjelper er enten en påstand som bunner i egen motvilje eller mangel på kunnskap. Disse tiltakene må selvfølgelig kombineres med kultivering men viktigere "reparasjon" og oppgradering av gyteområder.

I tillegg må oppdretten presses til en mer miljøvennlig drift og sjølaksefisket må opphøre inntil man får kontroll.

Jeg tror vi fiskere helt enkelt må akseptere en ny hverdag hvis vi vil fortsette med dette vi elsker... Ellers er det jo flust av annet fiske man kan bedrive?!

Ja det kan vel hende det Marius at jeg bommer,Men hvis at bestanden ikke tåler uttak av laks så må vi bare slutte å fiske etter den.

Vi skal ikke leke oss med liv bare for å tilfredsstille vårt eget ego.

Syns ikke noe om å slite ut en fisk og deretter slippe den ut halvdau eller kappe snøret som flere gjør for at kroken sitter for dypt.

For meg er det  en del av opplevelsen å kunne ta med meg fangsten hjem. Nå får jeg heller ikke så mange lakser i løpet av sesongen at jeg er noen trussel for bestanden.

I år har jeg fått en laks og den ligger godt bevart i min fryser.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hvis at bestanden ikke tåler uttak av laks så må vi bare slutte å fiske etter den.

Syns ikke noe om å slite ut en fisk og deretter slippe den ut halvdau eller kappe snøret som flere gjør for at kroken sitter for dypt.

For meg er det  en del av opplevelsen å kunne ta med meg fangsten hjem. Nå får jeg heller ikke så mange lakser i løpet av sesongen at jeg er noen trussel for bestanden.

Du taler din egen sak, så jeg synes det er helt galt å si at VI må slutte å fiske etter den.

Jeg og veldig mange andre har ingen problemer med å bedrive utelukkende C&R. Har tilgode å måtte kappe snøret pga for dyp kroking av Laks eller Sjøørret. Når C&R utfører riktig er dødligheten neste lik null. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Guru

De är inte att hela älven ska vara full av lax. De kommer inte att finns längre. Men de kan vara mer så man har en ärlig chans på en lax. Jag kan hålla med dej att de svårt att ge sej på Oppderett näring. Men om alla går samma och sätter press på Politiker så kan vi göra vår röst hörd mer och detta gäller inte bara i Norge utan i Sverige med. Du ser folk på detta forum som gör allt för att rädda Vild Laxen och de är Gött att se. Sen har vi olika

sätta att tänka på hur de ska gå till. och Grund ägarna måste   göra sitt. Du vill att du kan ta en lax till Jul. Utan beståndet blir drabbat . Titta Lerdal älven som har varit smittat och stängd. Nu börjar de bli mer lax så folk kan fiska

igen. De är skoj när man hör sådant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det kan vel hende det Marius at jeg bommer,Men hvis at bestanden ikke tåler uttak av laks så må vi bare slutte å fiske etter den.

For meg er det en del av opplevelsen å kunne ta med meg fangsten hjem. Nå får jeg heller ikke så mange lakser i løpet av sesongen at jeg er noen trussel for bestanden.

Du sier jo selv at matauken er kun en del av opplevelsen. Det vil jo si at tilfredstillingen ligger i kroking, kjøring og alt rundt. Å si C/R er mer leking en C/F henger rett og slett ikke på greip. Både jakt og fiske slik 99% bedriver det i dag er for eget ego og tilfredsstillelse

Og det er som Peter sier C/R utført på rett sett funker. Å argumentere mot det blir teit. Personlig kakker jeg fisk som blør kraftig eller ikke kommer til hektene igjen, setter meg på land og nyter opplevelsen. Dog nyter jeg opplevelsen mer hvis jeg ser det praktfulle dyret svømme videre.

Her er det bare å erkjenne at du ikke vil sette ut fisk og det er helt ok men å argumentere mot dokumenterte tiltak pga egne erfaringer og meninger blir håpløst dumt.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt mer rundt samme tema, men med et annet elvenavn.

Her tar en også en runde rundt det feministiske påfunn om at hanlaks ikke trenges, og derfor uhemmet kan drepes. Litt merkelig at elveeiere har svelget denne illusjonismen helt rått og bare har satt det ut i livet.

http://www.tronderbladet.no/laks/lakseblogg/article9877916.ece

Del dette innlegget

Lenke til innlegg