Hopp til innhold

Recommended Posts

Hvis vi regner prosenten av underrapportering som noenlunde konstant så er fangsten av laks de to siste årene urovekkende lav.

Nå har det vært svært lite vann i Orkla siden 27. mai som kan ha påvirket fangsten av laks. Men fangsten i forskningsnota ved Agdens viser

samme dårlige innsig av laks som i fjor.

Her er en liste over 1. juni-fangst av laks de siste årene i Orkla:

2014 9 laks (foreløpig tall)
2013 16 laks
2012 102 laks
2011 54 laks
2010 58 laks
2009 101 laks
2008 75 laks
2007 58 laks
2006 68 laks
2005 59 laks

Endret av Labrax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvorfor slik pessimisme?  Slettes ikke første gang at laksen kommer seint.  I 2004 startet fisket tirsdag i uke 23 og ved utgangen av uke 24 var det kun fanget 71 laks.  Totalfangsten for 2004 ble 23,6tonn.  Til sammenligning ble det i 1997 totalfangst drøye 4 tonn, dette uten restriksjoner på fangst eller redskap.

Det ble visst en liten summeringsfeil, 34 stk i uke 23, 37 stk i uke 24.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har bestandig vært variasjoner, på 70 tallet så lå vel Orkla på rundt 5-7 tonn i året om jeg ikke husker helt feil.

I de siste årene så har elva ligget godt over 20 tonn ,så det er ingen grunn til panikk.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tørkesommeren 1997 var vel det året laksefiskere til slutt syntes det var helt greit at folk stort sett bare badet i trøndelagselvene. Men vær særdeles forsiktig med å sammenlikne fangt i elv fra 70/80 tallet og i dag. Visst er det busklaks i 2014, men at rapportering har blitt vesentlig bedre med årene, det er jeg ikke i tvil om. Husk hvor mye laks som ble tatt på garn i fjordene våre på den tiden. Hvert eneste år. Det er drastisk redusert. Heldigvis. Om man velger å se bort fra dette og mener at gode fangstall nå sammenliknet med tidligere er en indikasjon på at alt er som det skal med den atlantiske villaksen, da har vi et problem. Fangststatistikk sier forøvrig fortsatt ikke noe om hvor mye fisk som gyter og om vi i det hele tatt før rekrutering til kommende generasjoner S. salar.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej

Jag fiska hela vecka 24 i Orkla och så dåligt med Lax har jag aldrig set. Och lite folk vid älven. Nu måste man ta i med hård tag och stoppa fisket av lax i havet och ta lax odlingarna på land och slutafånga fisk till att mala ner till fisk mat. Sen ska alla nät bort från fjordarna där laxen går upp. Jag har fiska i 25 år i Orkla och Jätte orolig för att de ska ta slut med fisket.

Endret av viggen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kom hem för 10 timmar sen efter en vecka. Och jag ska sluta fiska på detta vatten efter detta. Det måste vare ett av det sämsta åren. Viggen det är nog så som du säger. Eller rättare sagt så är det. DET MÅSTE TILL ETT RIKTIGT BESLUT FÖR ATT DETTA SKA KUNNA FORTSÄTTA. Jag menar att freda honlax från och med nu är ett hån. Kilnotfisket måste bort samt lyfta över all smolt så dom inte tar skada av all lus som laxodlingarna tillför.  Vi som fiskar har inte möjligheten att påverka mer än att vi säger upp våra veckor som vi fiskar. Visst det är lika svårt för mig som för er men jag vill kunna framföra denna hobby frammöver.

Troligen kommer jag eller någon av mina vänner skapa en Facebook där vi protesterar mot regeringen i norge.

Så håll uppsikt på Facebook. 

PS. FAN VAD JAG VILL FISKA LAX I ORKLA IGEN. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var i Orkla samme uke som deg og er langt på vei enig med deg. Fellesforvaltningen gjør ikke jobben sin og fiskerne i elva gir langt på vei blanke i elva. Er det ikke fisk stikker vi et annet sted, er det fisk så kakker vi den!

Helt enig med deg om at mye må gjøres i sjøen men dessverre så kan vi kun mobilisere gjennom dialog og anmodninger til politikere (og det må vi) i elva kan vi faktisk bidra mer enn du sier og de fleste tror gjennom moderasjon. Problemet er at reglene/kvotene ikke er laget på basis av elvas tilstand men på basis av at grunneierne skal ha fulle bookinger og nå betaler vi prisen.

Klart ikke vi kan redde elva med C/R men det hjelper og det sender et kraftfullt signal. Tas det ikke fisk i elvene vil ikke kilenotfiskerne heller ha noe påskudd lenger. Alternativet er å stenge elvene?! Jeg vil ikke det av den enkle grunnen at jeg elsker Orkla og dens bredder.

Tror vi må ta mye ansvar selv før vi peker for mye...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dessvärre så kommer Orkladalen sakta att försvinna om vi inte tar vårt ansvar. Vet många svenskar som inte kommer att fiska i orkla under nästa år. ( Tyvärr). och det beror på att inte regeringen tar sitt ansvar på den vilda laxen. Vi som fiskar i norge och som kommer från andra länder kommer att påverka hela dalens existens. Oavsett om vi vill eller inte. Någon måste börja agera i detta problem med odlad lax som förstör allt. Snälla hjälp till att sprida all information som går. Så vi har möjlighet att komma tillbaka om några år.

PS: våra barn vill se hur en vild lax kan se ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke Orkdalen kommer til å forsvinne om det blir mindre svensker ved Orklas bredder neste år.

Jeg begynner virkelig å bli trøtt på den negativiteten som florerer på div fora.

Det er noe til sutring og jamring folkens,Jeg fisker i Driva og vi er ikke akkurat bortskjemte med mye fisk.

I 2012 så ble det tatt 21913 kilo fisk i Orkla, noe som er meget bra for den elva.

Men når det blir noen dårlige år som det alltid har vært, og som det kommer til å bli så klages det noe forferdelig.

Det er nok ingen ting vi får gjort med denne oppdrettsnæringen heller, så gjør som jeg ta heller en tur til elva, så kanskje det blir en fisk i løpet av sesongen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Guru

Är de fel att vara Orolig för fisket i Orkla. När man har fiska där i 25 år och set hur fisket har gått ner dom sista 10 åren. Då får du kalla mej för en gnällig svensk. De är inte att jag ska fylla min frys utan få kämpa med laxen. Och du hur går de för alla som äger fiske sträckorna när dom inte får hyra ut fisket och boendet. Mat och bensin. Och titta på fler älvar runt i Norge som säger i från att något måste göras. Och dåliga år har man hatt . Men inte som nu och jag har aldrig set så lit folk i Orkla som i år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er helt enig med deg Viggen.  Om denne såkalte fellesforvaltningen er sitt ansvar bevisst så burde de i inneværende år stenge elva fra 1. august, og takke for seg for så å overlate forvaltningsansvaret til FM og MD.  Så kunne disse herrer i fellesforvaltningen ta med seg hammer og firetoms spiker for så å spikre igjen dørene hos overnattingssteder og lokalforretninger langs hele elvedalen og samtidig forklare hvorfor situasjonen er blitt slik den er.  De av oss som har leid fiske for sesongen burde naturlig nok bli refundert leie tilsvarende avkortningen i fisketid. (det er nok lite trolig disse gjerrige sjeler går med på dette) 
Elva burde etter dette kun være åpen i junimåned kommende år for så og evalueres av FM om innsiget av laks tilsier fortsatt fiske eller stengning.  På denne måten har sportsfiskerne i det minste fått litt forutsigbarhet og mulighet til å fiske.  Er innsiget av laks så lite at det tilsier elva bør totalfredes, så steng for alt fiske. C&R er ingen god måte å forvalte en svak laksebestand.  Leie av vald er ofte slik at dette må gjøres år i forvei og ofte er dette for to-tre år av gangen.  Noe forutsigbarhet må man i det minste kunne forlange om man skal kunne planlegge sitt fiske fram i tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig i mye av det du skriver NoBody. FF i orkla er en ikkefungerende instans styrt av få grunneiere. Dessverre er det på toppen av dette marginalt av de andre grunneierne som bryr seg. De labber med og nikker bekreftende til det meste. Det gledelige er at det er bevegelse og voksende misnøye blant interessehaverne i dalen. Jeg blir ikke overasket om vi kommer se et skifte om ikke lenge.

For å få klarhet i stammen og bestanden tror jeg mer på et "førevar" prinsipp en det som i dag blir kalt midtsesongsevaluering. Med dette mener jeg fiskere skal få lov til å ta seg en fisk under 3 kg i døgnet resten er fredet. Fisketid justeres etter innsig, dårlig juni, steng i august og visaversa. Kultivering og bedring av gyteforhold er også en viktig del av regnestykket.

Dette er en modell som er testet og dokumentert. Er flere aspekter ved den og den ivaretar både grunneiere og laksen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har ikke jeg noe imot svensker ,dere får gnelle så mye dere vil,Men jeg tror ikke at det blir noe mer fisk av den grunn.

Med såkalt eksklusivt fiske så er det ikke så mye som drypper på den lokale handelsstanden lengre.

Er det det vi fiskerne vil ha,en masse regler å forholde oss til når vi skal fiske laks? Det virker som at det er panikk når det blir noen år med lite fisk.

Dette regelregimet er nok i ferd med å fjerne fiske lysta til de fleste vil jeg tro.

Det var da år tidligere også som var dårlige,Men det var da ikke snakk om kvoter og stenging av elvene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har ikke jeg noe imot svensker ,dere får gnelle så mye dere vil,Men jeg tror ikke at det blir noe mer fisk av den grunn.

Med såkalt eksklusivt fiske så er det ikke så mye som drypper på den lokale handelsstanden lengre.

Er det det vi fiskerne vil ha,en masse regler å forholde oss til når vi skal fiske laks? Det virker som at det er panikk når det blir noen år med lite fisk.

Dette regelregimet er nok i ferd med å fjerne fiske lysta til de fleste vil jeg tro.

Det var da år tidligere også som var dårlige,Men det var da ikke snakk om kvoter og stenging av elvene.

Heisann, de stengte alle elver 17. August i 1988. "Katastrofesesong" i blant annet Orkla. 1989 hadde vi en kjempesesong i Orkla med mye stor smålaks, 2 til 3,5 kg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hej Guru

De är inte att jag ska fylla frysen och ha hela bilen full med lax. Men nu är de så att man ser att de har varit mindre små lax i många år och de är sådant man oroar sej för. Och de är ingen fråga om panik utan man vill att vild laxen ska få en chans att få leka i älvarna och inte bli uppfiskat i havet och fångas i nät. Och vi lystfiskar ska också ha krav på oss. De är lika när älv blir smitta och får stänga då blir folk förbanad med. Sen finns de dåliga fiske år och de har man hatt på sina 25 i Orkla men inte som dom 2 två sista åren.  Jag förstår inte vad för  vi Lyst fiskar kan samarbeta för att rädda Vild laxen i ALLA ÄLVAR I VÄRLD. Och få bort lax lusen och sjukdomar och odlingar i havet och stopp fisket för pellets till Odling laxen. De är väl en hobby som vi Älskar?????. Kämpa för vild laxen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel like opptatt som deg Viggen av at vi skal ha masse fisk i våre elver.

Men det har vært masse fokus i media i årevis angående lakseoppdrett uten at det har forandret på noe som helst.

De som styrer dette landet bryr seg ikke om våres lakse og sjøørretstammer i det hele tatt, de tenker bare penger.

Det hjelper lite med å frede hunnlaksen eller å stenge elvene når problemene ligger i havet.

Det blir bare som å pisse i buksen for å holde varmen en kort stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes du bommer litt her Guru. Ja et av problemene ligger i sjøen med lus og oppdrett men beskatningen er et stort problem (større enn mange tror). At orkla og Gaula skal produsere så mye fisk at 20-35 tonn i uttak er bærekraftig blir dessverre naivt. Vi snakker 50-60% av tilbakevendende stamme om ikke mer.

Så å si kvoter, C/R, fredning av hunnfisk ikke hjelper er enten en påstand som bunner i egen motvilje eller mangel på kunnskap. Disse tiltakene må selvfølgelig kombineres med kultivering men viktigere "reparasjon" og oppgradering av gyteområder.

I tillegg må oppdretten presses til en mer miljøvennlig drift og sjølaksefisket må opphøre inntil man får kontroll.

Jeg tror vi fiskere helt enkelt må akseptere en ny hverdag hvis vi vil fortsette med dette vi elsker... Ellers er det jo flust av annet fiske man kan bedrive?!

Er vel like opptatt som deg Viggen av at vi skal ha masse fisk i våre elver.

Men det har vært masse fokus i media i årevis angående lakseoppdrett uten at det har forandret på noe som helst.

De som styrer dette landet bryr seg ikke om våres lakse og sjøørretstammer i det hele tatt, de tenker bare penger.

Det hjelper lite med å frede hunnlaksen eller å stenge elvene når problemene ligger i havet.

Det blir bare som å pisse i buksen for å holde varmen en kort stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mer slikt, og i mange elver!

Burde egentlig forskriftfestes for grunneiere som velger å legge ut fiskevald til salgs og dermed beskatter bestanden.

http://www.avisa-st.no/nyheter/article9866152.ece

Og ikke for at fryserier skal fylles i en meningsløshet, men for å bistå en skrantende stamme Atlanterhavs-laks. Og mens  bestandene sakte bygges opp gjennom resultatorienterte tiltak, må en gjerne regulere på fast måte. (C&R og utsetting av hunlaks er kvasimåter og liksomtiltak). Kan ikke fiskeren glede seg over laksefisket med bare å ta ut 1 - 2 fisker i løpet av sommeren, syns jeg det egentlig kan være det samme med hele fisket. Da er det ikke helhetsopplevelsene ved elva og gjennom sommeren som teller.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg