Hopp til innhold
Fluefisker7

Spøsmål om gjeddefiske

Recommended Posts

Jeg har funnet en vann som jeg tror huser ørret på fin størrelse. Har bare fisket der en liten tur, og er ganske sikker på at en fin ørret var etter fluen.

Jeg har ingen erfaring ved gjeddefiske, men jeg fikk en liten på 200g.

Det jeg lurer på er om gjedder er oppe og vaker? Om det er normalt at de tar tørrfluen på vannet? Har som sakt INGEN erfaring om hvordan gjedden oppfører seg, men hvis det er slik at gjedden er oppe og vaker ( lager et stort/kraftig plask så kan det godt hende at det ikke er noen forekomst av ørret i det lille vannet.

Setter pris på svar, er veldig nyskjerrig om gjedder er oppe og vaker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ingen stor gjeddefisker akkurat men noe har det blitt. Gjedda er så vidt jeg vet ikke oppe å vaker i særlig grad men den tar frosk/padder og til og med fugler i overflaten.. Gjedda og abboren takler vann med mindre oksygen enn ørreten så det er nokså vanlig i de litt mindre/grunnere vanna at gjedde og abbor bor sammen men med lite/ingen ørret.. Hvis du hører stort plask så høres det mer ut som gjedde enn ørret men det er vanskelig å lese seg til :)

Sikkert andre med mer fiskeerfaring i slike vann som kan gi deg bedre svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heller ikke noen gjedde-ekspert. Men har fisket litt etter gjedde og abbor i noen vann i Nord-Troms som ikke huser ørret, røye eller andre fiskeslag enn gjedde og abbor. Der ser jeg ofte digre plask ute på vannet, og som mikur sier så kan gjedda ta store byttedyr som andunger, frosker, mus og rotter ect. Men de plaskene jeg har sett virker det mer som om gjedda enten er oppe og leker seg, eller rett og slett sloss med andre gjedder. Kanskje den markerer territorium? Jeg er ikke skråsikker, så er mulig jeg tar feil... men dette er slik jeg har tolket mine observasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gjedde er utrolig gøy å fiske etter. Vaker gjør den heller lite av men om den jager småfisk opp mot vannflaten kan man se enn liten plog av bølger. Gjedden er glupsk å spiser allt fra frosk fugler mus men mest fisk, sin egen art til og med. De står ofte å venter på bytte bortgjemt imellom siv eller rundt små fjell/steiner og ved kanter. Biter på nesten allt du kaster etter den så lenge det er stort og flashy. Rød hvit micky finn flue er en fin streamer å begynne med samnt en 7wt+stang med tykk fortom el stål. 

Om det er ørret i vannet kan du kanskje finne ut av rundt våren når døgnfluer klekker. Om du ikke ser noe tegn til vak KAN det være en indikasjon på at det heller er lite ørret. 

Proanglers.wordpress.com 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg