Hopp til innhold
Johnny Skar

Vangen og Carlsen Stangmakeri

Recommended Posts

Hei alle sammen og riktig god dag :smile:

Jeg lurer på om noen har noe informasjon angående en splitcane laget av Vangen og Carlsen

Den er flammebehandlet og heter Vangen Special B. Nydelig stang og vel tatt vare på i org.stangpose.

Ber ydmykt om hjelp da dette enten er søppel eller skal på Norsk Skogmuseum =)

Mvh

JS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei! Jeg har en Vangen Special A hengende på veggen i "fiskerommet". Den er etter min far som brukte den både til konkurransekasting og til tørrfluefiske på fjellet. Han var for øvrig en venn av Sigurd Vangen som drev stangfabrikk i Rathkesgate i Oslo på den tiden. (Het også Vangen & Carlsen )

I Fiskerens Bok fra 1956 (Katalogen ble vel kalt Gresvik katalogen) på side 127, står det beskrevet om Special B at Vangen regner dette for å være deres mest ansette stang. Den er hulbygget og flammebehandlet, og er lettere og spenstigere enn andre stenger. Vekt 175 gram. Stanga ble levert i 9 fot og 9 1/4 fot. Prisen var kr. 186,50.

Jeg synes  at stanga er verd å beholde. Den er i dag tung å fiske med selvfølgelig, i forhold til moderne stenger, men den er jo ikke dårligere i dag enn den gangen ? Hilsen Kjell fra Langhus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder