Hopp til innhold
mudler

Klump til 10" NRX 8#

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale en skyte klump til en Gloomis  10 fot, klasse 8..?  Vekt + type klump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har valgt en airflo skagit switch klump i flyt og 360 grains og en Rio Scandi short i i 18 gram. Begge går som bare det!

Edit: Rio short er 18 gram + tipper så ca 21-22 gram

Endret av MariusN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjempeflott. Da har jeg noe å gå ut ifra..Har  kjøpt å prøvd Scientific anglers SH-8-I, 22g..var rått å kaste med, men har ikke fått prøvd det skikkelig på spey. 22 g er det litt for mye ?..

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig blir 22 gram på enhånds i klasse 8 alt for mye, selv om stanga takler det. Du skal tross alt fiske noen timer om gangen.

Jeg bruker for det meste hele liner til enhånds, men har noen klumper som varierer i vekt. Har fra 17 til 21 gram og må innrømme at jeg bruker dem på 17-18 gram mest.

Dette er etter min smak, men jeg synes disse er best til 8wt stanga.

Black Rat

Endret av Black Rat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok. Skal ta med noen klumper fra 17-20 gram som jeg bruker på 7 stanga, og teste litt. Har gått i mange år med en gloomis glx distanse 10 fot,#7, har brukt klumper i 19-20 g, men du må treffe 100% med den stanga når du skal speye. Så det blir spennende å kjenne hvordan denne stangen er til å spey med. Bruker stort sett klump til laksefiske her, hel liner bruker jeg til sjøørrets fiske i saltvann.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker Gloomis Nativerun GLX 10' 8wt til laksefiske, og det er denne jeg bruker gramvekt på 17-19 på klumpene. Behagelig å ikke bruke for mye muskelkraft..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok. Kjempeflott. Da skal jeg ut å teste de klumpene jeg har brukt på #7 stangen nå. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ute å kastet med stanga nevnt av trådstarter i dag igjen med både airflo sitt skagit snøre og 3D f/H/i i hhv 23 gram og 21 gram. Stanga fungerer bra på begge klumper men forskjellige bruksområder. 3D snøret kaster pent og lang og er fint når en har godt med plass. Skal jeg gå å speye større fluer med liten plass ville jeg brukt airflo sitt snøre... Lader med en gang og 20 meter er ingen problem selv med en and i enden. Effektivt men ikke så pent...

Edit: merker dere virkelig 1-2 gram fra eller til på slitenheten?!

Endret av MariusN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv hvert ute å kastet i dag. prøvde 3 forskjellige klumper. Scientific anglers hover Inter, 22g. Funka kanon bra på stanga, og følte ikke det ble for tungt. Kanon fint å speye med. Prøvde og samme type snøre, men på 18g..det gikk godt det og, men følte personlig at det kanskje ble litt for lett. Prøvde i slutten en ren flyteklump av Rio 7/8, 10,2 m..19g, men med polyeder, så den ble vel 21g. Det var kanskje den klumpen jeg syns passa best til stangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig i at 3 d klumpene ikke nødvendigvis er best i trange posisjoner .Har fått noe skagitsaker som skal prøves ganske snart .

Nrx 10 fot  kl 8 er en ekstremt fleksibel stang og kaster det meste av både klumper og helliner .

Jeg syntes den presterer best med triple d 21 gram på generell basis ,men her er jo forskjellige kastestiler og fiskesituasjoner med å påvirker resultatet .Jeg har fisket i en årrekke med Native run i samme klasse og mener den responderer bedre på litt lettere klumper .

Fikk dette bekreftet direkte fra Stener Skogmo,som sa at NRX trengte litt tyngre klumper enn Nativen .

Men at det er en av de beste 10 fot klasse 8 på markedet for øyeblikket er det liten tvil om .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg