Hopp til innhold
skankyass

Ny stang, et vanskelig valg. Sage, Hardy eller LTS?

Recommended Posts

Har nå bestemt for å bytte ut den gamle Bruce and Walker Parabolic 15" stanga. Har alltid kjørt et oppsett med hel line på denne.

Vurderer disse stengene: Sage One 15"

Hardy Zenith 15"1`

LTS Across 15"

Hvem burde jeg velge? 

Bør jeg også gå over til skyteklump? Større utvalg snører?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har vel også tatt med en Sage Method 15 fot med i vurderingen.

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=76585

Prøvde en Sage One 15 fot,Men fikk ikke helt den gode følelsen for den stanga.

Skyteklumper er nok tingen , Jeg for min del har ikke brukt noe annet siden slutten av 80 tallet.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok,

Hva er forskjellen på One og Method?

Har forøvrig hørt at Sage One var bedre til hel line enn f.eks. Hardy Zenith`n. Da er kanskje One`n ute av ligninga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har ikke jeg prøvd Method, Men jeg ser på div amerikanske fora at den får god omtale.

Aksjonen på One er vel litt roligere og jeg syntes også at den var litt topp tung.

Men det er smak og behag,jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gå for.Det er klart en fordel hvis du kan prøve før du kjøper.

Jeg har forøvrig en Sage TCX 15 foter som jeg er meget godt fornøyd med.

http://www.headhuntersflyshop.com/sage-method-everyday-driver/

http://www.redsflyshop.com/blog/uncategorized/dueling-for-chicken-fried-steak-sage-one-vs-method/

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Har nå bestemt for å bytte ut den gamle Bruce and Walker Parabolic 15" stanga. Har alltid kjørt et oppsett med hel line på denne.

Vurderer disse stengene: Sage One 15"

Hardy Zenith 15"1`

LTS Across 15"

Hvem burde jeg velge? 

Bør jeg også gå over til skyteklump? Større utvalg snører?

Kjøp alle tre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har ikke jeg prøvd Method, Men jeg ser på div amerikanske fora at den får god omtale.

Aksjonen på One er vel litt roligere og jeg syntes også at den var litt topp tung.

Men det er smak og behag,jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gå for.Det er klart en fordel hvis du kan prøve før du kjøper.

Jeg har forøvrig en Sage TCX 15 foter som jeg er meget godt fornøyd med.

http://www.headhuntersflyshop.com/sage-method-everyday-driver/

http://www.redsflyshop.com/blog/uncategorized/dueling-for-chicken-fried-steak-sage-one-vs-method/

Skal titte litt rundt og lese litt flere tester. 

Har ikke mulighet til å prøve dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Alle disse stengene er svært gode, men de er aksjonsmessig svært ulike. Det er viktig at du tenker gjennom hva slags aksjon du vil ha, og også tenker gjennom om du evner å tilpasse deg andre stenger og liner enn Parabolicen med langline som du bruker i dag. Den av de tre overnevnte stengene som kanskje vil være mest lik Parabolicen er LTS Across. Men du har også andre merker som du kanskje skulle vurdere og som nok vil minne om Parabolic, feks CND. Både LTS Across og Sage ONE er fleksible på linetyper, mens Hardy Zenith kanskje er noe mer av en skyteklumpstang (obs - Zenith 15'1'' er ekstremt kraftig, det er 14'6'' som er mest å sammenligne med feks Sage ONE og mest typisk en AFTM 10 stang).

Har ikke prøvd Method 15, men 14' og det er en meget kjapp stang som knapt gir deg anledning til å blunke i kastet... Stor ytelse men ekstremt kritisk på timing, så jeg vil faktisk ikke anbefale Method til folk som ikke har prøvd på forhånd eller vet at de liker og mestrer disse ultra-kjappe stengene.

Se 15'test i Alt om Fiske i fjor - 14 fots test kommer i neste utgave, dvs 6/2014.

Mvh Øystein

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lytt til Øystein Aas:)

Jeg valgte Sage One, litt tilfeldig men mest ut fra at jeg trenger en allround stang i stor elv.

Dvs at jeg også kan finfiske med flyt og små fluer i en sommerelv på 80-100  kubikk i august, i tillegg til at jeg kan bruke den med feks GL 3D S135 klump på våren i 300 kubikk elv. 

Derfor valgte jeg ikke feks LTS Across, som for meg virker som en kraftplugg for tunge snører og makskast til vårfiske,og mindre egnet til "finfiske".

Så du må finne ut ditt bruksområde før du velger stang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har problemer med å definere kjappe stenger, ser at Øystein Aas skriver at Method er utrolig kjapp.

Hvis du sammenligner helaksjons stenger som bøyer seg helt ned i håndtaket så vil den vel være det du kaller kjapt i forhold 

Det blir vel litt feil å sammenligne helaksjons stenger med progressive stenger der aksjonen er flyttet oppover stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stanga kan vel være helaksjon æ være kjapp samtidig? Er ikke dette hvor raskt den kommer til utgangsposisjon? On-topic: Drømmestenger alle 3 for meg hvertfall, og fin pris også. Du har ikke vurdert Guideline Lxi? Den kommer i 14"9' i klassene 8-9 t.o.m 10-11. Vet mange skryter av den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja er ikke lett å beskrive fluestenger - sånn sett har ccs systemet noe for seg.

Til kommentarene over:

Vi kan snakke om 1) aksjon (bøyekurve), og ofte deler vi grovt i toppaksjon (bøyer seg nesten bare i toppen), halvaksjon, trekvartaksjon og hel som bøyer seg ned i håndtaket under kastearbeid. 2) er kraft/styrke i stanga, uavhengig av aksjon, dette kan måles med å se hvor langt ned en stang bøyer seg med å bruke samme vektlodd på flere stenger. 3) er spenst (dvs hvor raskt stanga retter seg opp) som er vanskelig å måle uten instrumenter, så ofte er dette noe som vi må vurdere skjønnsmessig. Til slutt danner dette en mer udefinerbar 4) helhet.  det er interessant at i nesten alle stangserier er det gode og mindre gode utgaver - dette er et uttrykk for den udefinerbare og lunefulle helheten. Snakket med Steve Rajeff om dette en gang og han sa at det var umulig å beregne seg fram til en god stang. Han visste ikke hvor mange ganger han hadde gitt beskjed til teknikerne om å endre en prototyp bittelitt slik eller sånn, og han var sikker på å få et perfekt resultat, men det slo nesten aldri til...  

Det viktigste som har skjedd med tohåndsstenger de siste årene er at de har blitt lettere, at mange nå lager stenger med dypere aksjoner og samtidig som de nyeste pamterialene gir enda mer spenst og mindre etterslag (svaier lite - jfr en gammel cane...). Mens en "gjennomsnitts" laksestang for 10-15 år siden kanskje var en halvaksjonsstang, er en "gjennomsnittsstang" i dag gjerne en trekvartaksjon. En annen trend er at moderne stenger oftere er underklassifisiert (dvs takler tyngre liner), men samtidig synes jeg også at mamnge moderne stenger er mindre kritisk på linevekt og linetype enn tidligere - dvs mer fleksible. Strengt tatt er nesten alle stenger i dag progressive i den forstand at de bøyer seg mest i toppen, men mange bruker betegnelsen progressiv om halvaksjonsstenger.

Av stengene som trådstarter nevner, er det stor forskjell på aksjon og kraft, og jeg kan godt være mer nøyaktig.

LTS ACross har en dyp trekvartaksjon

Sage ONE er trekvart

Hardy Zenith er halv (14'6''), tenderende mot toppaksjon (15'1'')

Enig i at Sage ONE kanskje er mest allround, kraftmessig, sammen med Zenith 14'6''. Hardy 15'1'' og LTS er de kraftigste.

Alle er spenstige og kjappe, innenfor sin aksjon og sammenlignet med stenger et par generasjoner eldre.

En ting jeg har registrert er at en del, også her på forumet ikke alltid er så happy med de nye, dype, men kjappe/spenstige tohåndsene. Hva skyldes dette? At de er vant til stivere halvaksjonsstenger fra 90-tallet? Trådstarter er jo motsatt med BW Parabolic. Han vil med overnevnte stenger oppleve alle som raskere, og alle også som lettere med mindre masse og kraft i toppen. Skal han også konvertere til klump vil han i tillegg måtte se på kastemåte og bevegelsesmønster og det er særlig derfor jeg er opptatt av at de som vurderer nye stenger ikke bare leser terningkast men enda mer ser på aksjon og kraft opp mot hva de trenger og hva de trvies med, og om de vil prøve noe som er annerledes er det veldig viktig å drive litt introspeksjon - er du innstilt på å legge om kastestilen din og tilpasse deg nytt utstyr? Hvis du er usikker på om du vil bruke tid på dette, kanskje gå på kurs, er det lurere å velge noe som minner mer om det du trives med i dag.  

My 5 cents only....

Mvh Ø

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En annen trend er at moderne stenger oftere er underklassifisiert (dvs takler tyngre liner),

En ting jeg har registrert er at en del, også her på forumet ikke alltid er så happy med de nye, dype, men kjappe/spenstige tohåndsene.

Ikke at jeg kan si hva andre skal kjøpe, så jeg henger meg litt Øystein med litt mer generell beskrivelse. Og litt til hvor jeg oppfatter situasjonen annerledes. Først litt mer generelt om tempo eller stivhet, slik jeg forstår det.

F – rask (stiv) stang.

En rask stang er generelt det beste når en trenger å kaste gjentatte lange kast .

På grunn av høy linehastighet er det enklere å kaste i vind.

Korte og forsiktige kast er ikke bare enkelt.

MF – noe mellom rask og medium rask (stiv) stang.

De mest allsidige stengene. En dyktig kaster kan gjøre lange kast, de fleste kaster (mer) enn langt nok. En kan også sette på en tynn fortøm og bruke en slik stang på lite vann.

En lavere linehastighet gjør det enklere å kontrollere kastet under «krøkkete» forhold.

M – det laveste tempoet og vil gi mange assosiasjoner tilbake til bambus og glassfiber.

Hvis tre stenger med ulik aksjon har samme tempo (er like stive), vil den med toppaksjon virke stivest eller raskest.

Skal vedde minst en 100-lapp på at den store mengden av fluestenger i norske elver nå er MF.

Når mitt siste stangkjøp ble en 14 fot Sage one, var jeg i alle fall bevisst stivhet eller hastighet. Slik at jeg allerede før betalingen er gjort, er noenlunde sikker på at jeg har en stang som passer til det aller meste av mitt fiske.

Når det gjelder de siste års trend med stive/raske stenger, oppfatter jeg ikke disse som underklassifisert. Jeg tror de er greit nok nummerert, men når en velger å henge kilostunge liner på dem er det fordi en ikke har vennet seg til/lagt om til å kaste med slike stenger. Dermed må en "tvinge" stanga til å bli MF ved å bruke overtunge liner. Det er i alle fall min freidige teori.

Sikkert både litt "on" og "off" i dette, kanskje blir jeg tilgitt. Tror som Øystein ovenfor at en må ta utgangspunkt i egen kastestil og eget fiske, og heller kjøpe stang tilpasset det. I stedet for å la nykjøpt stang bestemme slikt. Hvis en da ikke på bevisst måte tenker på å legge om fiskingen. Variasjoner fryder, som bekjent.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et godt poeng av Aas på slutten av sitt innlegg, i forhold til dette å ta innover seg forholdet mellom utstyr og BEVEGELSE. Det er slettes ikke så lett det, for en nybegynner spesielt, å se disse sammenhengene. Det kan være utfordrende nok for de som har kastet i flere år. Det er nok gjort mangt et "bomkjøp med raskt etterfølgende salg" der ute i forhold til det landskap kjøperen på forhånd hadde sett for seg inne i sitt hode. Åpenbaringen inntreffer typisk der en på ett eller annet vis blir konfrontert med ytterpunktene. Dette er kompetanse vi burde kunne forvente at en som selger utstyr faktisk har, i det minste et stykke på vei. Når dette ledsages av det å få testkaste utstyret før en kjøper, så blir grunnlaget noe bedre. Når det er sagt, kan vi ikke regne med at enhver som selger oss utstyr, har fokus på kastet 24x7. Med andre ord må alle gjennom kverna som heter erfaringslæring. Det er slettes ikke så dumt det. Faren er bare den at utstyret kan bli ståendes i skapet fordi virkeligheten ikke stemte med forventet landskap. Mestringen uteble.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har prøvd de nye Hardy Jet 2 hånds serien?  de har en grei pris  + 6000,-  Er spent på hvilken aksjon de har!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Problemet med mange stenger er at toppdelen ikke er kraftig( flat) nok. Dette merker du spesielt godt i innkastet på vannkast. Toppen blir for pinglete og dette gjør det vanskeligere å kjenne at du spenner opp stanga. Hardy, Sage og Loomis har alle denne toppdelen. Etter min mening er Lts sine stenger bedre med sin dype aksjon og en forholdsvis kraftig toppdel. Personlig liker jeg Slingshot 15 ft og explosive 14,6 bedre enn Across

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flying tror du må sjekke dine fakta en gang til. Å si at Sage, Hardy og Loomis alle har "feil" aksjon blir for dumt.

Har både hatt explosive, slingshot, X1 alle meget gode stenger. Acrossen er enda bedre spør du meg etter det jeg har kastet med den. Dog har alle disse blitt bytta ut mot bla sage. One er kanskje ikke den kraftigste stangen men fremdragende speymaskin, TCX noe kraftigere også helt topp. Loomis har tradisjonelt hatt en annen filosofi men å si de ikke passer for spey er jo helt bak mål. Heller at du ikke mestrer dem... Jeg mestrer dem ikke særlig godt. NRX er derimot mer "moderne" igjen. Har ikke testa 15 fotern men 13 er genial...

Nei vær forsiktig med sånne sannheter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg sier hverken at stengene har feil aksjon eller ikke egner seg for speycast. Du må se hva jeg skriver.Det jeg sier, eller iallefall prøver å si er at dype stenger med kraftigere toppdel gjør det enklere å få en følelse av hva du driver med, du spenner opp stanga svært enkelt.Prøvde Nrx 15 jeg også, den likte jeg ikke, nettopp fordi toppen er for veik..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ikke egentlig smak og behag som diskuteres?  Noen foretrekker toppaksjon stenger andre liker dypere trekvartaksjon stenger.  Noen liker tunge liner andre foretrekker lette liner med høy hastighet.  Noen liker til og med ”raske” toppaksjonstenger med alt for tunge liner slik at de” føles dypere” dette oftest grunnet manglende kasteteknikk.  Ei ”rask” toppaksjon stang krever bedre timing av kasteren og kan føles lite spenstig om man ikke klarer å spenne bunnstokken på stanga.  Helt klart har moderne stenger blitt designet slik at de krever en enklere læringskurve enn ”fossilene” fra 90 tallet.  Men personlig er min preferanse for ei god stang at den skal være lett i hånden, meget spenstig, lett stangtopp som ikke behøves balanseres med en halvkilos snelle, -kort sakt så lett som mulig.  For ei stang som jeg hovedsakelig skal benytte til tunge synkeliner vil jeg velge en trekvart aksjon med kraftigere topp.  Skagit har jeg tro på kommer til å endre mye av fiskernes stangvalg.
Lts ”pole-shot” har også jeg hatt men vi ble aldri gode venner, sant skal sies så har jeg vel egentlig aldri vært fornøyd med noe produkt med logoen Lts.   Foreløpig har jeg ikke funnet noe som passer meg bedre enn noen av fossilene fra det seine 90 tallet

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt klart smak og behag ja. Vi har forskjellige kasteteknikker og da blir valg av stang en personlig greie. Erfaringen min gjennom kasteinstruksjon er at stenger med dyp aksjon og forholdsvis kraftig toppdel gjør det lettere for nybegynnere å lære speycast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Problemet med mange stenger er at toppdelen ikke er kraftig( flat) nok. Dette merker du spesielt godt i innkastet på vannkast. Toppen blir for pinglete og dette gjør det vanskeligere å kjenne at du spenner opp stanga. Hardy, Sage og Loomis har alle denne toppdelen.

Vet ikke hva du sier eller mener men står vel ikke her...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Problemet med mange stenger er at toppdelen ikke er kraftig( flat) nok. Dette merker du spesielt godt i innkastet på vannkast. Toppen blir for pinglete og dette gjør det vanskeligere å kjenne at du spenner opp stanga. Hardy, Sage og Loomis har alle denne toppdelen.

Vaner er ikke lett å venne av, og fluekastere har vent seg sine personlige vaner. Mange over et langt liv. Dermed passer gjerne det ene ikke for andre.

Hadde gjerne sett at du utdyper og forklarer dette mer grundig, slik at det ble lettere å forstå for meg og kanskje for andre. Har etter hvert bra erfaring fra ulike stangmerker. Har også en Explosive som jeg bruker ved skikkelig tungt synkelinefiske, den langstive stanga/toppen gir meg en fordel når klumpen skal løftes ut av vannet. Men når verste vannføringen er over, erstattes denne stangen med andre som er lettere i vekt og med mindre toppstivhet. Stenger som det er lettere å vinkle med, lettere å kaste i timesvis med og som det er enklere å treffe akkurat i strømkanten bak en stein med. Gjerne på drygt hold. Når det gjelder konkret Hardy, hadde jeg en Angel som jeg ga bort. Den var for lang-/toppstiv for meg. At Sage som jeg har prøvd mye og har av, er veike i toppen - det henger jeg ikke med på. Samme gjelder Loomis som jeg har prøvekastet mye (men eier ikke det slaget).

Du sier ellers at det er lettere å lære seg å kaste med langstive stenger, hva er din tankemessige begrunnelse for det. Interessant å høre om lineoppsettet til disse stengene også.

Få høre, moro dette før den store kastedagen starter kl. 00.01.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt klart smak og behag ja. Vi har forskjellige kasteteknikker og da blir valg av stang en personlig greie. Erfaringen min gjennom kasteinstruksjon er at stenger med dyp aksjon og forholdsvis kraftig toppdel gjør det lettere for nybegynnere å lære speycast.

Grunnen til dette innbiller jeg meg er at de kaster med armene og ikke med stanga.  For å utdype det så ved innkast og vinkling kaster de med armer og overkropp i stedet for å holde stanga i ro og vri med hofteledd og skyve stangbutten ut med undre hånd.  Helt klart er ei stang med meget rolig aksjon mer til givende, og spesielt om det lastes på med ei tung line i tillegg slik at kasteren lett kjenner belastningen.  Noe helt annet er å lære seg å spenne opp bunndelen av stanga selv med forholdsvis lette liner og med høyere hastighet få en større kinetisk energi i lina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok  med meg Sage One 15 til litt prøvekasting for å finne rett snøre/vekt.

To kompiser, begge begynnere/viderekomne mht speycasting, likte stanga direkte!

Loop adapted  klump med synkespiss, ca 42 gram

Selv skjønte jeg ikke helt begeistringen. super stang, men at to "noviser"  likte den så kjapt var overraskende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

3/4 aksjon, altså en forholdsvis dyp aksjon. Dette er stenger som er lettere å spenne opp enn toppaksjonstenger og tilgir evt kastefeil lettere enn feks toppaksjonstenger der du må være svært presis med alle bevegelser. Når jeg tenker på kraftigere topper på dype stenger er det altså ikke snakk om langstive stenger. Det er bare toppen, ikke hele stanga som er flatere. Med en flatere toppdel, samt en dyp aksjon blir det lettere både å vinkle kastet( pga av dyp aksjon der du får bedre tid til å spenne opp stanga, vri deg rundt med både kropp og armer og kan bruke en lengre bevegelse) og spenne opp stanga( du trenger ikke å være så presis/rask)

I bunn og grunn er dette klassiske skotske speystenger, bare med en kraftigere toppdel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg