Hopp til innhold
svensvik

Stenger mer enn halvparten av lakseelvene

Recommended Posts

Guest Asbj.R.

Som sportsfiskere må vi vel bare ta vår del av ansvaret her. Dessverre tror jeg ikke at det vil bli noen spesiell gevinst av fiskestoppen i Nordland. Mulig jeg er pessimist her, men jeg tror disse elevene er tapte for all ettertid, såfremt det ikke er normale svingninger over år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ingen tvil om at for høye uttak kombinert med dårligere vilkår i sjøen gjør at totaleffekten blir kritisk i mange vassdrag.

Hvis ikke vi fiskere snart får øya opp og tar vår del av kaka både når det gjelder c&r og krav om kultivering og tilrettelegging i elvene kan vi selge umtohåndsstengene våre og begynne med annet fiske.

Registrerer fortsatt at holdningene blant oss er urgamle og nektes å fornyes. Det er lettere å peke fingeren mot andre enn å ta ansvar selv.

Jeg er ingen fanatiker jeg er en realist og matematikk er enkelt. Alle hunnlaks vi dreper i elva svekker bestanden direkte. De er mye viktigere for elva enn den skolten som tar kvelden på vei ut. Dette er testa og forska på C/R kombinert med kultivering har en kjempe effekt. Folk må velge hva de ønsker å gjøre men for meg er valget enkelt!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen tvil om at for høye uttak kombinert med dårligere vilkår i sjøen gjør at totaleffekten blir kritisk i mange vassdrag.

Hvis ikke vi fiskere snart får øya opp og tar vår del av kaka både når det gjelder c&r og krav om kultivering og tilrettelegging i elvene kan vi selge umtohåndsstengene våre og begynne med annet fiske.

Registrerer fortsatt at holdningene blant oss er urgamle og nektes å fornyes. Det er lettere å peke fingeren mot andre enn å ta ansvar selv.

Jeg er ingen fanatiker jeg er en realist og matematikk er enkelt. Alle hunnlaks vi dreper i elva svekker bestanden direkte. De er mye viktigere for elva enn den skolten som tar kvelden på vei ut. Dette er testa og forska på C/R kombinert med kultivering har en kjempe effekt. Folk må velge hva de ønsker å gjøre men for meg er valget enkelt!

Altså slutte fullstendig å kakke men sette ut 100% av laksen man trekker på land er altså moralen forstår jeg deg rett. Du kan ha rett i det og er selv ikke fremmed for tanken. Men litt matfisk må vi jo ha og siden vi ikke lengre tillater oss å kakke noen svidder eller de litt større med underkjeve så forsvinner vel mye av kosen langsetter ørene i de norske lakselver kveldstid med nygrillet fersk villlaks samt gode sunne måltid ellers om året i de tusen laksefiskerhjem når far drar frem en helfrosset frosset laks til stor glede for seg og sine. 

For laks vil vi fortsette å spise, skulle bare mangle men vi vil vel da støtte Sinkaberg Hansen med å kjøpe den på butikken og da letter vi jo samtidig samvittigheten ved at vi kjenner opprinnelsen til laksen. Så da støtter vi jo samtidig dama vi alle misliker så sterkt slik at industrien hun representerer(om ikke lengre som statsråd) vil fortsette å vokse pga. øket konsum. Og med mere oppdrett så styrkes vel situasjonen for villaks eller..?

Tror vi er for mange mennesker på denne planeten jeg.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er testa og forska på C/R kombinert med kultivering har en kjempe effekt.

Et dilemma er den statlige aversjonen mot kultivering. Vanskelig å få tillatelse til slikt. Et riktig krav at elvene skal være selvfornyende eller bærekraftige på på naturlig måte. Men litt fødselshjelp er da vel sjelden feil?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Altså slutte fullstendig å kakke men sette ut 100% av laksen man trekker på land er altså moralen forstår jeg deg rett. Du kan ha rett i det og er selv ikke fremmed for tanken. Men litt matfisk må vi jo ha og siden vi ikke lengre tillater oss å kakke noen svidder eller de litt større med underkjeve så forsvinner vel mye av kosen langsetter ørene i de norske lakselver kveldstid med nygrillet fersk villlaks samt gode sunne måltid ellers om året i de tusen laksefiskerhjem når far drar frem en helfrosset frosset laks til stor glede for seg og sine.

For laks vil vi fortsette å spise, skulle bare mangle men vi vil vel da støtte Sinkaberg Hansen med å kjøpe den på butikken og da letter vi jo samtidig samvittigheten ved at vi kjenner opprinnelsen til laksen. Så da støtter vi jo samtidig dama vi alle misliker så sterkt slik at industrien hun representerer(om ikke lengre som statsråd) vil fortsette å vokse pga. øket konsum. Og med mere oppdrett så styrkes vel situasjonen for villaks eller..?

Tror vi er for mange mennesker på denne planeten jeg.

Kakk hannfisk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et dilemma er den statlige aversjonen mot kultivering. Vanskelig å få tillatelse til slikt. Et riktig krav at elvene skal være selvfornyende eller bærekraftige på på naturlig måte. Men litt fødselshjelp er da vel sjelden feil?

Tydelig at strategien ikke funker helt:) På tide å tenke nytt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg henger meg på Marius her.

Jeg mener man bør innføre 100%C&R på all hunnlaks i elver som sliter.

Om en hunnlaks ikke er i form til å settes ut igjen skal denne levers til natursenter, eller tilsvarende organisasjon.

Jeg synes også man kan innføre 100% C&R fra og med 1.8 i elvenene som sliter, dette ville vært et fint alternativ til stenging.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Vi er siste generasjon villaks-fiskere.

http://www.altaposten.no/meninger/article9678639.ece

Utviklingen går den veien, og jeg tror dessverre at C&R ikke gjør noen forskjell fra eller til. Til det er de andre faktorenes påvirkning (les: o-bransjens miljøkriminalitet) altfor stor. Toget er gått allerede. Vi får nyte det mens vi kan, så kan de yngste av oss fortelle barnebarna sine om hvordan det var dengang du kunne gå i elva og fiske en villaks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utviklingen går den veien, og jeg tror dessverre at C&R ikke gjør noen forskjell fra eller til. Til det er de andre faktorenes påvirkning (les: o-bransjens miljøkriminalitet) altfor stor. Toget er gått allerede. Vi får nyte det mens vi kan, så kan de yngste av oss fortelle barnebarna sine om hvordan det var dengang du kunne gå i elva og fiske en villaks.

Det er heldigvis forskjell på "Vi kan være siste siste generasjon" og "Toget har gått". Ser ingen grunn til å legge seg på rygg og la o-næring med følge få si at "det er ikke vits i å ta hensyn fremover, det er for sent og nå kan vi gjøre som vi vil" før vi villaksforkjempere har gjort en innsats noen år til! Sorry Asbjørn, men den holdninga tillater jeg ikke meg selv å innta på en god stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en gang for en stund tilbake ment her inne at Asbjørn godt kan bli konge. Men i dette er jeg gruelig uenig. Hvis en slipper det taket en har nå, da har en innrømmet at utarmingsstrategien har lyktes. Nekter å tro annet enn at de fiskene som etter hvert kommer til kysten, fortsatt er stinn av sunne gener. Det som gjelder er å sørge for at disse sunne genene også faktisk finnes for barnebarna.

Endret av svensvik
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med slike holdninger som du ytrer er det ikke rart ting går gale veien.

Hva for deg til å si at C&R ikke gjør noe fra eller til? 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utviklingen går den veien, og jeg tror dessverre at C&R ikke gjør noen forskjell fra eller til. Til det er de andre faktorenes påvirkning (les: o-bransjens miljøkriminalitet) altfor stor. Toget er gått allerede. Vi får nyte det mens vi kan, så kan de yngste av oss fortelle barnebarna sine om hvordan det var dengang du kunne gå i elva og fiske en villaks.

Er nok helt uenig med deg Asbjørn. Truslene er mange og komplekse MEN tiltak hjelper og laksestammer kan fint komme til hektene igjen med lokal hjelp. Stenging er et alternativ kultivering og fiskeregulering er et annet. Dette er ren matematikk: jo flere gytende fisk, jo større utvandring, jo større tilbakevending.

Sjøfiske må stoppes og drastiske tiltak må til i elvene. Å legge seg ned å peke på onæringen blir det samme som å gi opp - ta din del og gjør det du kan.

Tenk på at vi fiskere tar opp til 40% av tilbakevendende laks i vassdrag lakselusen tar kanskje 20-30% av utvandrende smolt 65-67% dør av andre grunner ergo er vi en like stor trussel PT på sårbare stammer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Her var det mange som ble engasjert, og det er jo flott. La meg utdype.

Vegar, den holdninga du refererer til er ikke mine ord, men din tolkning. Jeg oppfatter at de fleste sportsfiskeren her inne er seriøse folk som gjerne vil gjøre sitt for å bevare villaksen. Men er det nok i denne sammenheng?

Peter, dette var ikke et innlegg om for eller imot c&r. I denne sammenheng kunne jeg like gjerne henvist til stenging av elver. Jeg tror ikke det utgjør den store forskjellen likevel.

Svensvik, vi skal ikke slippe taket, men kanskje vi trenger å våkne opp og si fra eller aksjonere i større grad enn hittil.

Marius, jeg er enig, og jeg gir ikke opp. Jeg gjør min del. Jeg tar opp en eller to lakser hver sesong, og da stopper jeg fisket etter laks. Jeg tar noen flere SØ og SR, men jeg setter ut flere ganger så mange som jeg tar. Jeg unnlater å fiske i elver med truede bestander. Her spissformulerer jeg for å vekke engasjementet, og mine tanker er vel heller ikke urealistiske?

Hvorfor har jeg dette pessimistiske utgangspunktet (realistisk pessimisme)?

1) Se på utviklingen de siste tiårene, også før o-næringa ble så store.

2) I kongeriket har vi i denne sammenheng politikere helt uten baller og ryggrad. De legger seg på rygg og skrever for o-næringa, og de legger seg på kne og tilber mammon. De evner ikke å se et helhetlig bilde, og lukker øynene for mulighetene og inntektene som bærekraftige laksestammer vil kunne utgjøre i uoverskuelig fremtid. Der ligger den nasjonale verdien over tid. Tilgangen til uberørt natur slik vi opplever det idag, vil være en saga blott bare noen få tiår frem i tid. Klartenking og handlekraft er mangelvare i miljøpolitikken her til lands. Det neste blir vel å kjøpe noen miljøkvoter av FN, så kan det bygges ytterligere nye anlegg.

Jeg er glad for at det reiser seg røster som tar til motmæle mot mitt pessimistiske innlegg, og ingenting ville glede meg mer enn at jeg tar feil. Men folkens, det holder ikke å gneldre her i forumet til likesinnede. Kom heller med forslag, gjerne drastiske, om hva vi kan gjøre for å vekke politikerne.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg