Hopp til innhold
Christopher Kristiansen

Hvor bra er mitt utstyr?

Recommended Posts

Er relativt ny med flue så leser rett fra produktet.

Stang

- Merke: Vangen

- Lengde: 9'

- Sec: 2

- Line: dt6

- 602 series

Snelle

Sto ikke så mye på den annet enn:

- System 2

- 56L

- TGA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Vangen 602 høres ut ¨som en kullfiberstang  fra 80 tallet .

Er vel eldre utstyr vi snakker om her ?

System 2 snellene er enkle og svært funksjonelle/slitesterke.Jeg har hatt flere opp gjennom årene.

Dette var ett svært bra utstyr for 20-25 år år siden men holder vel ikke helt mål med dagens enorme utvalg og utvikling på utstyrsfronten siden dette var nytt .

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Ja det er et ganske gammelt sett jeg fikk fra min far, men så lenge det settet fungerer så må jeg nok bare forholde meg til det før jeg legger ut med flere tusen til nytt utstyr :)

Tusen takk for en informasjons rik tilbakemelding!

Får bare håpe på at fisken ikke har endret mening de siste 30 årene hehe.

Endret av Christopher Kristiansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisken merker neppe noe .

Prøv å finne en god line til stangen .Jeg har faktisk hatt denne stangen selv engang i tiden og husker jeg var svært fornøyd med den .

Mange gode wf liner på markedet som burde passe .

Lykke til !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk! :)

Har en grønngul line som ikke er smurt på noen år.

Har også en rød line som jeg kanskje skal prøve å bruke imens jeg smører den andre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er bra tilbud på Zpey-liner hos Skittfiske.no for tiden. Der får du deg ei WF 6 til rundt 300-400kr inkl. frakt

Ellers kan jeg anbefale SA Aircel flyteline. Den finner du f.eks hos Salarsport.no til 299kr + frakt.

Snella er mer enn god nok så lenge den er i teknisk god stand. Stanga er sikkert helt ok den også. Jeg plukker avogtil frem ei selvbygd 34 dels aksjon selvbygd stang fra midten av 90-tallet og den er fortsatt morsom å kaste med. Det er oftest kasteren det står på, ikke stanga ;) Vurderer å kjøpe meg ei System2 som du har til 5'er-stanga mi.

Endret av ford prefect
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres bra ut det!

Skal ta en nærmere titt på det senere. Nå går turen til buruvann så får se om det ikke er for tidligt til å kaste der men det vill bare tiden vise!

Noen forslag til steder i det nærområdet? Fisker som regel i bærumsområdet så om det er noen "hemmelige" vann i området som dere vet om så hadde det vært hyggelig om dere delte det også :D

Takk for en knallstart på Fluefiske.net (tommel opp)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmm, bare pass litt på. Med merking dt6, vil den kanskje gjerne ha et wf7-snøre. Selv om det kan variere litt med hva en selv foretrekker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunnen til at jeg skriver at stanga kanskje gjerne vil ha et wf7-snøre, er basert på det du har oppgitt om merkingen på stanga. DT6 vil si at stanga er produsert med tanke på å bruke et snøre i klasse 6, om snøret er av typen DT (som er en forkortelse for double taper). DT-snører har en tapering både i fronten av snøret, og en tapering helt i bakkant av snøret. Hele veien på midten er snøret jevnt tykt. WF-snører (weight forward) har en klump i fronten av snøret, og en tynnere del videre bakover. Litt vanskelig å se for seg slik umiddelbart etter denne korte forklaringen, men jeg legger ved denne linken der du kan se en illustrasjon av de to ulike taperingene:

http://buy.scientificanglers.com/lines/fly-lines/floating-1.html

Hvis du kikker på bildet av snøreprofilene der, er den øverste profilen for et WF-snøre og den nederste for en DT.

DT-snører var det som ble brukt i tidligere tider, før WF-snørene ble funnet opp og utbredt. I dag brukes DT-snører forholdsvis lite, selv om det fortsatt har sine tilhengere.

Men tilbake til stanga: En tommelfingerregel har vært at ved bruk av WF-snører, skal man gjerne bruke en snøreklasse høyere enn for et DT-snøre på den samme stanga. I en periode der både DT- og WF-snører ble jevnt over mye brukt (og jeg drister meg til å skrive innen WF-snørene overtok markedet), ble stenger ofte oppgitt med to stangklasser, f.eks. klasse 6/7. I det lå det at stanga passet til et klasse 6 DT-, eller et klasse 7 WF-snøre. Og med merkingen som du oppgir, mener jeg da å tro at stanga di vil fungere best med et klasse 7-snøre om du skal kjøpe deg et av WF-typen.

Samtidig må jeg legge til at jeg ikke kjenner stanga di, så jeg vet ikke med sikkerhet hvordan den vil være å kaste med med de ulike snøreklassene.

Endret av Vegard PS
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg