Hopp til innhold
Joe Raven

Min Spent Spinner variant.

Recommended Posts

Personlig har jeg aldri vært noen stor fanatiker av å bruke syntetiske materialer på mine imitasjoner,da mener jeg spesielt med tanke på vinge. Selv om klinkhammer og paraduns med poly-dusk er en av mine favoritter så foretrekker jeg å bruke mest mulig naturlige materialer. Om dette skyldes min "alt-var-bedre-før" filosofi, eller om det kommer av min store kjærlighet for viktorianske tørrfluer er jeg ikke helt sikker på. Men en ting er sikkert; simple fluer og kunstmaterialer som skal gjøre fluene enklere å binde, mer økonomisk eller mer holdbare ser jeg på med stor skepsis og rynket nese.

Jeg hadde engang ca ett dusin spent spinnere i boksen min, disse besto av fibettes, poly-dubbing av ukjent merke og organza vinger, disse sto ikke helt i stil med resten av flueboksen min, så jeg satte meg ned og bladde igjennom samtlige bøker i bokhyllen min som omhandlet fluebinding. Inntrykket var at spent spinnere har for de fleste handlet om silhuett fremfor skjønnhet. For å gjøre en lang historie kort; jeg noterte ned noen potensielle materialer samt noen bindeteknikker og resultatet ble denne flua som både krever litt ekstra tid og litt finere materialer. Til gjengjeld får man en ganske naturtro imitasjon som flyter upåklagelig. Allerede dagen etter jeg hadde bundet "prototypen" resulterte den i flere fisk da jeg prøvekjørte den under et spinner-fall i et lokalt tjern. Jeg døpte flua for Crusifix/Krusifiksen.

Krok: TMC 112Y #13

Hale: Fibre fra Coq de Leon i V-form.

Abdomen(bak-kropp): FlyRite #28 Dark Reddish Brown med et strippet påfugl-herl over som ribbing.

Vinger: To hvite Cdc fjær bundet inn i Wonderwing format. 

Thorax & Bein: Rød-brun Cdc fiber som jeg river av stammen og dubber grovt, deretter pirker jeg ut noen bein med dubbingnåla.

Mønstret kan man variere i forskjellige størrelser og farger til å matche imitasjons-objektet. Kan også være lurt å bruke Cdc fjær av en høy kvalitet da disse kan være litt skjøre ovenfor skarpe ørret-tenner.

Tar gjerne imot synsing og kritikk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Der ja! Vakkert  :biggrin:  Tenkt på det ei stund selv, hvordan få fine spent spinners uten organza e.l. Låner denne lett til inspirasjon!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Strøken flue. Digger vingene , men er redd holdbarheten er ganske dårlig. Men samme det, fanger du en pen fisk er jobben gjort

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vegard PS: Takk for det, bare lån i vei! Som sagt så kan det strippede påfugl-herlet i kroppen sløyfes som ofte er det første som ryker. For holdbarhet er det vel bedre med biots eller bare dubbing i kroppen på disse, da med en liten dråpe lim på kroppen før biotsen legges på. Jeg legger også på en liten dråpe lim på innbindingspunktet når jeg har festet vingene, og av erfaring bør det gjøres med minst mulig promille i blodet. Hehe...

lars p: Takker. Holdbarheten er nok vesentlig dårligere enn de med fibettes, dubbing og organza, ect, så det kan være lurt å bunkre opp noen av disse om man velger å fiske med dem. Det er jo herlet i kroppen og selve vingene som er svakest. Jeg eksperimenterte litt i fjor høst med tykkelsen på stammen på Cdc fjæra. Holdbarheten var ganske lik, men det virket som at den med tykkere og stivere stamme ikke kroket like godt som den med mykere fjærstamme, om dette er garantert vil jeg ikke si er så alt for sikkert. Selv synes jeg de med myke Cdc fjær ser mer elegant ut og de holder faktisk noen fisk.   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg