Hopp til innhold
Mattis!

Haugen og Rise vald i første halvpart i juni!

Recommended Posts

Haugen og Rise vald ligger i Rennebu kommune som er langt oppe i elva.

Jeg for min del har aldri fisket dette valdet ,Men av egne erfaringer i Orkla så har jeg ville valgt å fiske lengre ned i elva så tidlig på sesongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Snakket med en kompis som har fisket i Orkla siden først på 60 tallet.

Og han hadde ikke noe positivt å si om dette valdet .

Han anbefalte å fiske nedenfor Resa elv som renner ut ved Å i Meldal Kommune.

I følge han så har det blitt satt ut smolt langt nede i elva i de siste årene og derfor har det blitt mindre med fisk oppover elva.

Han sa at det har vært lite fisk å få i Rennebu de siste årene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke noe om valdet men har det blitt satt ut fisk i orkla siden klekkeriet ble stengt?

Det som stemmer var at antall gytegroper er vesentlig flere i nedre deler kontra øvre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ikke fisket Haugen & Rise men valdene straks nedstrøms har jeg besøkt noen ganger men aldri i juni.  Generelt så fisker jeg ikke så langt opp i dalen i juni men det er slettes ikke umulig å få kontakt med fisk der om oppgangen er rimelig tidlig.  Valdene Lien, Mærk og Rebergsgjerdet som ligger straks nedstrøms gir år om annet fangst også relativt tidlig i juni.  I år er det lite snø som skal smeltes så mulighetene for en forholdsvis varm elv i juni og tidlig oppgang er så absolutt tilstede.  At det anbefales og fiske på Å som et mer sikkert alternativ vil jeg også støtte, men er det håp om ledig plass der nå da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ikke fisket Haugen & Rise men valdene straks nedstrøms har jeg besøkt noen ganger men aldri i juni.  Generelt så fisker jeg ikke så langt opp i dalen i juni men det er slettes ikke umulig å få kontakt med fisk der om oppgangen er rimelig tidlig.  Valdene Lien, Mærk og Rebergsgjerdet som ligger straks nedstrøms gir år om annet fangst også relativt tidlig i juni.  I år er det lite snø som skal smeltes så mulighetene for en forholdsvis varm elv i juni og tidlig oppgang er så absolutt tilstede.  At det anbefales og fiske på Å som et mer sikkert alternativ vil jeg også støtte, men er det håp om ledig plass der nå da?

Det jeg mente var at det kanskje er større sjanse å få fisk fra Å og nedover elva.

Det er klart at det finnes Laks i de øvre delene av elva tidlig i juni,Men kanskje ikke så mange.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det jeg mente var at det kanskje er større sjanse å få fisk fra Å og nedover elva.

Det er klart at det finnes Laks i de øvre delene av elva tidlig i juni,Men kanskje ikke så mange.

Det var også hva jeg ville indikere, men ingen regel uten unntak.

Selger Orklaguiden kort på strekken du henviste til?  Trodde bestemt at Øverøyen var utleid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var også hva jeg ville indikere, men ingen regel uten unntak.

Selger Orklaguiden kort på strekken du henviste til?  Trodde bestemt at Øverøyen var utleid.

Nå har ikke jeg henvist til noe vald, jeg skulle vel ha sagt fra Meldal og nedover mot Orkanger

Og i Orklaguiden ligger det mer info om Haugen og Rise laksevald  http://www.orklaguiden.no/index.php/laksefiske/haugen-og-rise

Ellers så regner jeg med at Jon Erik Grøset har god informasjon om andre vald.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beklager misforståelsen, jeg ble litt forledet av uttalesen om fiske nerstrøms der Resa renner ut på Å.

Forøvrig tror jeg nok Mattis har tatt poenget.  Kom deg lenger ned i dalen Mattis! (og spesielt i juni)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som kjenner strekningen/har erfaringer og kan si noe om forholda i første halvdel av juni??

Haugen Riise er et fint vald, kanskje ikke det giftigste før 15 juni.. At man ikke får fisk ovenfor Å i starten på sesongen er bare tull og tøys, iallefall i år med tidlig vår og lite snø i fjellet. Elva har holdt god temp og flott vannstand i lang tid nå. Nå er det 10 grader og vi får varmt fint vær denne uka.. Sist vi hadde tilsvarende vår for ca 4 år siden, fisket enkelte vald i Rennebu bedre enn feks Vormstad...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg