Hopp til innhold

Recommended Posts

Hei!

Har utøvet en del fisketeknikker på fjellet som jeg har hatt god fangst med.

Vil nå ha med meg fluestanga på turene med fattern. Har prøvd sånn smått for meg selv med en gammel stang, men vurderer å gå til innkjøp av en ny.

Hvor fisker jeg?

Jeg fisker mesteparten av tida mi i små og mellomstore fjellvann og får ørretter alt fra 250gram til 2 kilo. Det kan være bra med vind enkelte dager så det må jeg ta i betraktning.

Jeg er helt på nybegynnerstadiet så for meg er det viktigste å få ut nok snøre, og at det skal være veldig enkelt å kaste med.

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av stang+snelle med et budsjett på 2000kr.

Skjønner hvis dere er lei av disse nybegynnertrådene, men jeg er ytterst takknemlig for noen gode tips og råd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ang pris så får du helt sikkert et kurrant sett til 2 laken. Her på forumet og på finn er det alltids en god deal hvis man vil kjøpe brukt. Du får også kjøpt pakker på f.eks skittfiske. Så er det store spørsmålet hva hva man bør kjøpe da... Og det fins et hav av merker, ulike klasser og selvfølgelig prisklasser. Her er det klart forskjell, men du som nybegynner merker nok ikke så stor forskjell. Tips er å styre unna "biltema" settene, kjøp i klasse 5 eller 6 og hvis du er bekymret for vind, og meld deg på et kurs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om du kjøper et sett så får du et ok utgangspunkt, men det jeg vil anbefale er å kjøpe brukt her eller på Fluefiskesiden.no. Om du skal fiske i små-mellomstore vann finner du alltids le på en side i vannet så da ville jeg gått for ei 9f  #5 stang.

Når det gjelder snelle er ikke den fryktelig viktig å legge ned mye penger i til dette fisket. Legg ut en "Ønskes kjøpt" etter en rimelig snelle, f.eks Guideline Reelmaster el.l. Eller kan du kjøpe deg ei snelle direkte fra Kina til 2-300kr. Jeg har ei slik som fungerer finfint.

Beste kjøpet du kan gjøre på snøre er SA Aircel til 299kr

Jeg fikk tilslag på ei LTS X1 stang her på forumet til 1000kr, helt fantastisk stang. Prøv å få tak i ei X1 eller X2 på forumet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for flotte svar.

Høres bra ut at man ikke trenger å investere fryktelig mye i snelle.

Har nok konkludert med at jeg kommer til å kjøpe ei stang i #5, og er på utkikk den dag i dag.

Noen som vet av konkrete kurstilbud i trondheimsområdet FØR sesongen er i gang ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg