Hopp til innhold
ling1

Skagit kasteteknikk

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av eit Skagitsnøre til tohånds og studerer div.kasteteknikker på videoer.

Etter litt prøving på plena lurer eg på om ikkje det enkleste og minste energikrevende(plasking)  rett og slett er å føre stanga lavt ca.45 grader oppstrøms og dra ein stor 0 ,(snakeroll) medstrøms.

Då stoppes stanga i klarposisjon og snøre ankres på samme sted kvar gong . Skjønner ikkje heilt kvifor ein må bruke snapT for så å svinge og dra snøre i vatn 180 grader rundt til klarposisjon.

Funker dette eller er T¨-tippen (stor flue) for lang og tung ?

Nokon som har synspunkt eller bruker slik teknikk ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jaja ,nettopp der eg har sett videoer,men ikkje med slik teknikk eg spør om !( av folk som kan kaste !;-)

Endret av ling1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er nok Perry Poke du snakker om her. Tar inn snøret som et vanlig speykast, legger snøret i vannet foran deg i kasteretning for så å lage D loopen bak deg før framkast igjen.Dette sammen med Snap T er det mest brukte Skagit kastet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er stor forskjell å kaste på plena og å kaste på vann. Med riktig vekt, det er umulig å gjøre snakeroll med Skagit eller vilken som helst Spey bevegelse. Det må kastes slik: plask etter plask.

For min del, Skagit har veldig store ulemper at jeg ser ingen fordel å fiske med den.

Hoved grunn er at Skagit klump er veldig tykk. Det betyr at den beveger seg veldig fort etter landinga på vannet fordi på overflata er vannet fortest. Samtidig den drar T-tip veldig fort så den aldri kommer så dyp som vi synes. Det betyr at den lager en altfor skarp vinkel mellom klump, som beveger seg fort, og T-tip som beveger seg sakte. Det gir veldig dårlig kontakt med flua.

Også, det de produsentene sier, at  Skagit kaster store fluer lett,  er også  myte. Det finnes ikke flue som kan kastes med Skagit og som ikke kan kastes med Spey.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har gått til anskaffelse av eit Skagitsnøre til tohånds og studerer div.kasteteknikker på videoer.

Etter litt prøving på plena lurer eg på om ikkje det enkleste og minste energikrevende(plasking)  rett og slett er å føre stanga lavt ca.45 grader oppstrøms og dra ein stor 0 ,(snakeroll) medstrøms.

Då stoppes stanga i klarposisjon og snøre ankres på samme sted kvar gong . Skjønner ikkje heilt kvifor ein må bruke snapT for så å svinge og dra snøre i vatn 180 grader rundt til klarposisjon.

Funker dette eller er T¨-tippen (stor flue) for lang og tung ?

Nokon som har synspunkt eller bruker slik teknikk ?

Først og fremst burde du nok finne deg noe vann å trene i. Kan nok ta en snakeroll med skagitline , men er verken enkelt eller praktisk. :wink:  

Jeg bruker gjerne skagitstilen med vanlige liner også. En av fordelene med Skagit er at på vanlig spey må timinga på innlegget nærmest være 99% presist , mens med skagitstilen så får du mer tid til å la fortom/tipp sette seg. Litt enkele å "dra på" uten flua/fortom slipper vannet og forsvinner inn i buskaset.

Skagit er egentlig ikke så vanskelig, men du bør trene i vann og bruk de kasta som er beregnet til den lina.....og ja det plasker  :wink:

Er for øvrig ganske utrolig hvor langt et så kort og udynamisk snøreoppsett kan rulle/fly.

Det er stor forskjell å kaste på plena og å kaste på vann. Med riktig vekt, det er umulig å gjøre snakeroll med Skagit eller vilken som helst Spey bevegelse. Det må kastes slik: plask etter plask.

For min del, Skagit har veldig store ulemper at jeg ser ingen fordel å fiske med den.

Hoved grunn er at Skagit klump er veldig tykk. Det betyr at den beveger seg veldig fort etter landinga på vannet fordi på overflata er vannet fortest. Samtidig den drar T-tip veldig fort så den aldri kommer så dyp som vi synes. Det betyr at den lager en altfor skarp vinkel mellom klump, som beveger seg fort, og T-tip som beveger seg sakte. Det gir veldig dårlig kontakt med flua.

Også, det de produsentene sier, at  Skagit kaster store fluer lett,  er også  myte. Det finnes ikke flue som kan kastes med Skagit og som ikke kan kastes med Spey.

javist... Har merka meg at flytdelen suger skikkelig i sterk strøm og følgelig kan virke lite følsom å fiske med,men sammenlignet med en vanlig flyt/synk 5 har jeg ikke så mye tro på at den "vinkelteorien" har så mye betydning.Det er vel bare en av mange faktorer en bør ha i bakhue når en velger snøre. 

Har laget meg en "skagit-light" line til enhånds og det er vel faktisk den jeg har tatt flest laks på  :smile:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Korleis er oppsettet på denne lina? Kva har du kombinert i hvilke lengdar? Kva klasse stang kaster du dette med? Fungerer det godt?

Mange spørsmål: Eg planlegger noko av same sorten til eihands!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å si det rett ut. Jeg liker ikke å fiske laks med enhånds.Men når nøden er størst..... :tongue:

På noen av favorittplassene mine funker det helt åpenbart ikke så godt med tohånds 12.6" når vannstanden synker.Blir alt for uryddig strøm til at det går å kontrollere flua så jeg trengte noe kompakt og lettlada som er litt raskere og mer presist å fiske med, så denne lina ble egentlig laga mer for plassen,  en at den skulle være en ren skagitline.Er for øvrig ikke overbevist om at skaigt er like brukbart eller fint å bruke på enhånds. For min del er det mest interessant og behagelig å bruke det på tohånds.

bruker foreløpig en LTS 9,6" #6 (er vel nesten en #7) laga lina av en gammel Ashima WF flyt i # 9. kapper fronten av klumpen til vekta ligger litt over det jeg vanligvis bruker på den stanga . i dette tilfellet ble flyt-delen da ca 5 meter(18 gr) + en 2,5m lang front fra en synk 3 #6 WF. 
Mener å huske at det er anbefalt å ta utgangspunkt i en line som er 3 kl. tyngre en stanga. fortrinsvis en baktung sak.

til ren skagit fungere ikke denne lina optimalt. Den smukka ut flua "hardt og presist" og fungerte fint til det jeg skal bruke den til, men jeg får helt klart ikke samme god-følelsen som med skagitlina jeg har til tohånds. Skal kappe den ned litt til og bruke den på en lettere stang ,etter hvert....så vil tiden vise :smile: 

Nå som temaet kom opp, tenkte jeg at jeg skulle mekke en ny line til samme stanga . Etter en del målinger og fikling klipte jeg en powertaper flyt #10/11 til ca 4,5 m (18-20gr) og så heiv jeg på 3 meter skytedel fra en synk 3...det skulle forhåpentligvis bli ganske brutalt... :happy: 

Venter bare på godværet nå , for videre testing..

Uansett så er det vel ingen garanti for at en hjemmemekka line blir bra selv om du bruker all verdens formler og dikkedarer. Noen ganger blir det av en eller merkelig grunn ikke helt bra samme hvor mye en klipper og limer , men jeg antar at det kan ha med linas egenskaper å gjøre ..stivhet,minne,,,,kvalitet.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Måtte ut å teste ja!

Oppsettet er 14`8 10-11.Riktignok,tyngden(synkehastighet ) på T-tippen vanskeliggjorde snakeroll. Tanken bak investeringa var å gjere det enklere å legge ut stor flue/hurtigsynkende tipp/trange forhold/smal elv .....og det skal nok gå seg til.:-)

Sjøl om den ikkje virka særlig harmonisk nei !

Og som Thormill skriver , med ein baksleng så forsvann det utruuuleg mykje skyteline !!!!

Når det gjelder den store forskjellen i draget på flytedelen og synktippen er vel "vinkling/ufølsomhet" litt avhengig om du straks ,med lange drag,begynner å hente inn lina etter utlegget eller lar den svinge heilt nedstrøms før du begynner inntaket ?

Vinkel på elva,fart osv.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må ærlig innrømme at jeg stusser litt anbefalinger om å kjøre skagit liner på så lange stenger. Klart det går men er jo absolutt på kortere stenger disse kommer til sin rett både mtp å rulle større fluer men også mtp trange situasjoner. Har skagit liner til 13,8, 13, 11,9 og nå sist kjøpte jeg til enhåndsen.

Det lille jeg har testa er det snap T som fungerer best for meg med skagit klumper å tunge fortommer... Ser for meg at snakeroll blir litt trøblete...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til dykk som vurderer å mekke skagit til einhands for trange og vanskelige forhold, vurdert å kjøpe ei ambush-line, og setter på ein hurtigsynkande poly? Eg er blitt heilfrelst i desse snøra, litt brutalt - men til praktisk fiske er dei fantastiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tåden har dreid seg litt i retning av "ekstrem" tilpassing av liner. (Har "mekket" litt slik selv. Har vel gått et steg tilbake og satser mer på mindre tilpassinger av ferdige liner).

Hvem i forumet blir først ut til å teste og evt tilpasse denne? Er det potensiale for raskt skiftende kasting med store fluer under trange forhold i slikt?

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snake roll og Skagit med tung tip går for så vidt greit om man svitcher opp line spissen og trost-ungen.  Hva jeg ikke liker med snakeroll og T17-20 er at disse plasker aldeles for mye når de blir plassert på vannet på denne måten for oppankring.  Ved benyttelse av såpass korte liner som Skagit-flight og spiss syntes jeg snake-roll er unødvendig.  Et ”gammeldags” double spey eller en Snap-T holder i lange baner, og kan utføres i særdeles trange posisjoner.  Alt har å gjøre med hvor du plasserer oppankringen.  Jeg har ingen liner som kaster ”virkelig store og tunge fluer” bedre enn et Skagit snøre.  Ingen av mine skandiliner eller speyliner takler slike monster med samme letthet.

Svenske Loop kom da for en del år tilbake med en stang og snøreserie for ”monster-gurker” Altså serien jeg sikter til er Pike booster og Opti Booster, dette er utstyr beregnet for å levere store kreasjoner.  For øvrig har jeg også funnet at deres Adapted i klasse 11-12 fungerer meget godt som en Skagit flight i 500-550grains området.  Her kan man finne mye rimelig i sjokkselgere, samt at disse finnes i flyt, intermediate og i ulike synkegrader. 

Selv ser jeg ikke noe behov for Skagit stenger over 14 fot eller med snørevekt over 650grain.  Min 13’8” klasse 8/9 med 600-650grain leverer ”kjetting og apekatter”.

Endret av Nobody
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På bildet vises de tunge fluene jeg bruker ofte. På flua som liger midt av de tre, bruker jeg Teardrop tube 22X4mm fra Eumer, tung messing øye og XX-large conehead. På de andre to bruker same Teardrop tube og snurrer i tillegg Blytråd 0,20 over Teardrop og limer den, og til slutt L Fits Turbo Cone. De er ekstremt tunge. Med Skagit system er nesten umulig å fiske med dem, fordi den tid man trenger for å gjøre Snap-T, Doubble Spey, Pery Poke eller annen sirkelbevegelse, flua har sunket dyp og klumpen mister mye av energien for å løfte den. Kastet er altfor kort.

Disse fluene kaster jeg uten problem med AFS S3/S5 #9/10 og SA Atl. Salm. S1/S3 og samme F/S3 # 9/10. Bruker også tunge Polyleadere.

Når du sier at du kan gjøre Snakke Roll med stang #8/9 og kaste 600-650gr med den, veier du bare klumpen på Skagit line eller dette er vekt sammen med T-tips?

Endret av Petrovic

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig er det slik at jeg er en alt for dårlig fluekaster som ikke evner å få skikkelig overrulling på mine store fluer med veike snørespisser.  Som oftest med slike veike snørespisser som de langt fleste snører i dag har lander flua feil i mine øyne slik at jeg må enten kaste kortere eller så må jeg ta inn snøre for at flua skal fiske skikkelig.  Tidligere var fronttaperingen på ei normal flueline 2,5-3m, i dag er det vel ingen liner som originalt kommer med slike korte taperinger.  Derfor er jeg stor tilhenger av å tilpasse mine egne snører og taperinger.  Greit nok om fluene er tunge, annet er om de er virkelig omfangsrike ”skurefiller” som skal sendes av gårde og presenteres slik at de fisker straks de tar vannet.  På 80tallet fisket jeg mye med 2 og 3” messingtuber med rundbundet bucktail eller isbjørn.  Dette var ikke akkurat noen lettvektere for på den tiden var det ikke tynne plastforede rør, det var skikkelige messingrør.  Det gikk likevel greit å få rullet over i kastet, dette trolig grunnet en forholdsvis slank vingeprofil.  Det er en helt annen sak å få rullet over de virkelig store kreasjonene jeg benytter i dag, disse med strutsepryd og et stort antall livgivende hackle i tillegg til en 15-18cm hårvinge.  Disse kan også ved enkelte situasjoner være fortyngede da gjerne med 1eller2  6mm tungsten kuler som kropp og sikket en 7mm cone i tillegg.   For å vende slike fluer setter det krav til fronttaperingen på fluelina, og ja jeg har også forholdsvis lange liner som vender slike store fluer på en forholdsvis grei måte, disse har jeg selvfølgelig måttet korte ned fronttaperingen på. Disse linene leverer likevel ikke store kreasjoner like effektivt og vinduavhengig som Skagit linene gjør.   For ordensskyld får jeg nevne at jeg ikke vender mine fluer med pang i snella og tynn monofil skyteline.

Skagitlinene jeg benytter veier 600-650grain og som alltid på Skagitliner kommer spissen i tillegg.  Stanga jeg benytter er en CND Skagit Spesialist 13’8” klasse 8/9.  Selvfølgelig kan man ikke forvente all verdens lange kast med en slik kort klump nettopp fordi den med sin korte lengde ikke ruller spesielt lenge.  Men kast på rundt 25m++  er helt greie fiskekast med slik redskap med tanke på at den korte snora skal rive løs en 15fot hurtigsynkende spiss + fortom og en apekatt for så at sistnevnte skal ta av som om den satt i en dragster.  Faktisk så syntes jeg Skagit Intermediate hovedlinen er suveren men krever noe bedre timing og teknikk.  Skagit er for meg en ny kastestil, men du verden så effektiv for levering av store fluer.  For sommerfiske eller normalt laksefiske blir ikke denne redskapen vurdert å benytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å løfte tunge hurtigsynkenede fluer ut av vannet kan helt klart være et problem. Mulig jeg tar feil her, men fluer med disc..eller alt for mye dilldall i fronten gjør det ikke enklere.
Selv på vanlige fluer bruke jeg aldri de største diskene...de suger jo bigtime hvis de har sunket litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har trena og begynner å få dreis på kastinga ! :happy:

Og lærer på Youtube.

Så finner eg DENNE :

www.youtube.com/watch?v=iN4heoccAws

Den var ganske rasjonell synes eg .(kasteren var også tydelig fornøgd !) :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg