Hopp til innhold
MariusN

Slipe ned kork

Recommended Posts

Har en stang jeg synes håndtaket er for tykt. Noen som har tips om hvordan jeg kan slipe ned dette på en effektiv måte? Gjerne hva slags papir osv...

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvordan er den orginale korken? Er det grov kornet og med mange "hull" osv? Når jeg har slipt ned korker har jeg har jeg brukt så grov papir som jeg tør? Startet lett med p120. Så gått gradvis til finere papir. Pussa ned en klompete scott kork her om dagen og da avsluttet jeg med p480. Om det er riktig måte og gå frem på tør jeg ikke si med sikkerhet men det blir veldig bra og jeg er fornøyd. Det som er viktig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er en GUIDELINE stang, ganske grov kork. Men sitter du manuelt å gnukker? Dette er en 2hånds... Kanskje feste den til en drill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er en GUIDELINE stang, ganske grov kork. Men sitter du manuelt å gnukker? Dette er en 2hånds... Kanskje feste den til en drill?

Jeg har brukt både dreiebenk og en hjemmelaga løsning hvor jeg bruker en drill. Da er det en krafting gummi bånd som gjør at stangen dreies rundt men dette tar tid. Er du for hard med sandpapiret så går ikke stangen rundt mere. Dette er tidkrevende arbeid og det lønnes og være tålmodig. Da får du også det beste resultatet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tvinn masse elektrikertape rundt hannholken akkurat slik at den går inn i 13mm chucken på skrudrillen din. Skru til forsiktig uten at du skviser grafitten. Parker kjerringa i sofaen med beskjed om å sitte helt stille og rotere stanga med drillen. Nå har du allverdens tid til å pusse korken samtidig som du kan fortelle om hvor viktig det er å alltid ha perfekt kork og at utstyret alltid må fungere til enhver tid.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Haha! Den var god! Tenkte å teipe jeg også men litt ut slik at jeg kunne feste drillen til den overskytende tapen?! Det må vel funke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Haha! Den var god! Tenkte å teipe jeg også men litt ut slik at jeg kunne feste drillen til den overskytende tapen?! Det må vel funke!

Kan nok sikkert fungere men tror det er viktig at frua holder drillen slik at det blir strekk i tapen. Ellers risikerer du bare at tapen surrer rundt chucken, drar stanga ut av nevene dine mens frua febrilsk løper rundt i stua med drillen i fullt spinn mens korkenden går som en propell og ødelegger alt i dens omkrets. "Kan være fali det" ref. Ludvig fra Klåklypa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det du også kan gjøre om du velger og gjøre med drill og tape er at du lager to stk holdere som stangen skal ligge i. Da skjærer du ut en V for i hver bit. Viktig at bunden i denne biten i samme høyde som senter av choksen på drillen. Så bruker du bare strips eller tape rundt gassen på drillen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tapen bør under disse øvelsene festes godt over leppene til deltakende personer. Det er helt klart min anbefaling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 23.3.2014 at 17.53, MariusN said:

Har en stang jeg synes håndtaket er for tykt. Noen som har tips om hvordan jeg kan slipe ned dette på en effektiv måte? Gjerne hva slags papir osv...

På forhånd takk!

Slipte min Loop Switch med det forferdelige ! sekskanta håndtaket på ei båndpussemaskin ! Håndholdt løst mellom fingrene i ca 30 grader mot drivhjulet på maskina gjorde at stanga spant rundt og blei slipt  veldig jevnt og fint .Slipte riktignok ned det verste av kanter før eg spant den rundt . Smak og behag kor fint papir /overflate ein vil ha !

Endret av ling1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg