Hopp til innhold
Egil Brekke

Min første stang

Recommended Posts

Har nå prøvd meg på stangbygging også. En meget lærerik prosess!

Alt gikk på skinner helt til Flex Coaten skulle på.. Slet litt med den i starten helt til jeg fannt ut at varme er tingen!

Blank: CTS Affinity DQ 12,6" #8/9 Charcoal

Kork: Fra Websta

Ringer: REC Recoil Black Pearl

Snellefeste: Struble U6

Lim: U40 2komponent Epoxy for toppring, snellefeste og kork

Tråd: Pro Wrap Black A

Metallic: Gudebrod Red Metallic

Finish: Flex Coat High Build

Vil bruke tiden min på det viktige og kjøpte derfor surre stativ og stang tørker (motor) fra Pacific Bay. Ikkje så fryktelig dyrt.. :)

DSC_0135_zpsd7767432.jpg

DSC_0136_zps07dc406a.jpg

DSC_0140_zps2baaf790.jpg

DSC_0143_zpsf354e8bb.jpg

DSC_0149_zps085f7805.jpg

DSC_0150_zps75671e1c.jpg

DSC_0141_zpsb5ac32c3.jpg

DSC_0142_zps3c27d7cc.jpg

DSC_0151_zpse4f67182.jpg

Lesson learned? Varme!! Ikke lakkere alle surringer med samme blanding. Del opp og jobb fort men nøye. Ikke "lek" for mye med epoxyen. La den "levelere" selv, men som sagt dette krever at den er varm nok. Luftbobler? En kjapp vift med en lighter og de forsvinner, men vær forsiktig. 

Mest fornøyd med: Flex Coat over logo. Den ble meget bra (etter 5 forsøk..).

Minst fornøyd med: Flex Coat på surringene ellers. Kom litt skjevt ut med første blanding, og dermed ble ikke resultatet perfekt. Snellefestet er heller ikke av den beste typen.. den låser "skjevt". 

Alt i alt, meget fornøyd med min første :)

Endret av Egil Brekke
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Gratulerer med ved utført jobb. Da tenker jeg det blir spennende å legge de første prøvekast med denne stanga.

Det er noe eget med ei heimesurra stang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott jobb.

Ca hvor mye tid brukte du på dette, og evt hvor lang periode gikk det hele over? Prøvebygget du litt først (leste bruksanvisninger, øvesurret litt på veivesnets brøytestikker, prøvelimte mv mv), eller gikk du rett på sak?

Spørsmålene har selvsagt årsak i at også jeg kunne tenke meg å gjøre slikt, men ikke enda kanskje.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stanga skal prøvekastes snart. For øyeblikket så er ikke kuling og regn så tiltalende...

Prosjektet har tatt 1mnd. Men effektiv arbeidstid kanskje rundt om 15-20timer. Har holdt på ein kveld her og ein kveld der. Og hadde jeg startet på stang 2 nå er jeg sikker på jeg skulle kunne halvere den tiden også. Blir mye prøving og feiling når man er nybegynner. Fikk mange gode tips fra en kammerat som har bygget litt. I tillegg er rodbuilding.org ett orakel av tips. For meg som driver me fluebinding fra før så var ikke surringene så utfordrende. Vet jo hvordan man behandler en tråd. Øvesurret på stanga og såg fort at dette ble bra. Brukte svart tråd så trengte ikke teste ut fargeforskjell med finish på osv. Den skulle bli svart uansett. Metallic tråden fannt jeg en god måte å binde inn, men aner ikke om den er rett. Forskjellen på nybegynner og proff ser man på epoxy finishen. Der trøblet jeg en del, spesielt med den lange seksjonen over logo. Hadde 3-4 førsøk som endte med bølgete overflate, var bare å fjerne før den herdet og forsøke igjen.. ergo ødela jeg flere logo klistermerker. Fikk heldigvis tak i nye! Leste meg opp litt til og varmet opp flex coaten mye mer denne siste gangen, først i vannbad så ørlite grann til på aluminiumsfolie, og da fløt den ut som vann nesten på stanga. Ble aldeles perfekt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Meget flott arbeid ! :smile: Hvor bestiller man deler fra ? Hva koster det ca å begynne fra scratch på et slik prosjekt? :smile:

Endret av krim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk.  Alt av deler og småting kom på ca 4500,- da valgt fra "øverste" hylle. Blank og kork til 2800,- og Recoils til 45,- stk.

I tillegg har jeg investert i Pacific Bay rod wrapper og turner til ca 1000,- + til sammen. 

Har kjøpt smådeler og Pacific Bay utstyr fra Hilevel: http://www.hilevel.se/

Kork og blanks fra Websta: http://www.websta.at/rutenbau/blanks-fliegenruten-cts/

Man kan sikkert bygge en stang for langt langt under dette, men ville bygge noe bra:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Prosjektet har tatt 1mnd. Men effektiv arbeidstid kanskje rundt om 15-20timer. Har holdt på ein kveld her og ein kveld der. Og hadde jeg startet på stang 2 nå er jeg sikker på jeg skulle kunne halvere den tiden også. Blir mye prøving og feiling når man er nybegynner.

Man kan sikkert bygge en stang for langt langt under dette, men ville bygge noe bra

Høres veldig tiltalende ut dette. Nesten slik at dette kan alle og enhver gjøre. Kanskje til høsten eller neste høst? Kan sikkert være lurt å ribbe en gammel glassfiberstang og øve litt før en går løs på den innkjøpte stasen.

Og det bør jo koste en hel del penger. Skulle en plutselig bli innehaver av en eller flere gode stenger til (svært) lav pris, vil jeg tro alle og enhver ville føle seg bra snytt.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk, meget interessant, skal hive meg rundt å lese meg opp da det nettop falt 1 meter sne her i nord !

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres veldig tiltalende ut dette. Nesten slik at dette kan alle og enhver gjøre. Kanskje til høsten eller neste høst? Kan sikkert være lurt å ribbe en gammel glassfiberstang og øve litt før en går løs på den innkjøpte stasen.

Og det bør jo koste en hel del penger. Skulle en plutselig bli innehaver av en eller flere gode stenger til (svært) lav pris, vil jeg tro alle og enhver ville føle seg bra snytt.

Definitivt ikke noe for alle og enhver, men med ett visst pågangsmot og mye interesse vil det nok gå bra!

Btw jeg jukset og kjøpte ferdig kork. Kappa i den lengden jeg ville ha. Korkringer og liming er nok ikke vanskelig, men av mangel på "dreiebenk" så orket jeg ikke det der denne gangen.

Endret av Egil Brekke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg