Hopp til innhold
roli

Skottland 2014

Recommended Posts

River Dee åpnet den 1. februar

På de første 5 dagene er det tatt bra med fisk oppi elva. I de nedre delene er det fullstendig dødt. Det er ikke kelt der engang.

Det virker som fisken går i full fart et godt stykke oppi elva. I området rundt Potarch er det tatt veldig bra med fisk. Enkelte er til og med lusete.

Og dette er i de midtre delene av Dee. Det har vært en veldig mild vinter i Skottland  så det har kanskje noe med det å gjøre. Til nå er det tatt rundt 20 springere på Carlogie og Ballogie.

En kompis av meg tok 4 springere på åpningsdagen og 3 den andre dagen. Men han kan jo finne laks i en sølepytt.

Dit skal jeg om 9 dager :smile:

Slik ser det ut i Bridge Pool i dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det ser godt ud indtil videre. Ser frem til updates fra dig Roar. Jeg skal fiske Ballogie Beats en uge i marts som jeg plejer + en ekstra uge i april på Lower Crathes og Birse.

/Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bagen er desverre full MariusN :sad:

Høres spennende ut Tube. Skal prøve og få til noen oppdateringer ja :smile:

Takk for det eriku7 :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja vi får håpe "bettet" varer. Selv skal jeg ikke over før 28 mars. Skal prøve oss 1 døgn i River Devron, før turen går videre til 6 dg i Dee. Sjekker ut web kamera ved Bridge Pool om 9 dager. Kansje du dukker opp der, som i fjor Roar, med fast fisk i enden av snøre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja vi får håpe der varer. Devron er ei spennende elv. Har ikke fisket der, men kjenner flere som har gjort det.

Det var jo fantastisk at du sjekket web camen akkurat da jeg kjørte på en fisk :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja vi får håpe der varer. Devron er ei spennende elv. Har ikke fisket der, men kjenner flere som har gjort det.

Det var jo fantastisk at du sjekket web camen akkurat da jeg kjørte på en fisk :smile:

River Devron er vel egentlig en høstelv på linje med River Tweed. Formålet blir å sjekke ut elven i forhold til fremtidige høstturer. Er vi skikkelig heldige "drar det på" en Springer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for det Ronny. Første uka i april blir spennende ja - tight lines til deg også :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat kommet hjem fra en fantastisk uke i river Dee i Skottland. For oss som kommer fra Norge med snø og sludd og slaps var det fantastisk å komme til grønne elvebredder og temperaturer på 5-8 grader.

Ulempen med varmen var at det smeltet en del snø som gjorde at elva en dag gikk opp 1,5 meter - og det er mye. Så det var ikke store muligheter for fiske da. Det er fortsatt mye snø i fjellene i Skottland. Får håpe det smelter litt etter litt. Smelter alt på en gang blir det en kjempeflom.

Men vi hadde 4 dager med gode forhold. Og fangstene vi hadde var ganske eventyrlige. 15 springere på 4 mann på en uke hvor noen av dagene var helt fiskeløse pga flom og andre ting.

Vi fisker på Carlogie og Ballogie som vanlig. Disse to valdene er opptatt hver dag i hele sesongen i mangfoldige år framover. Ghillien Sean hadde aldri hørt at det var tatt så mange springere de første ukene i sesongen. Da vi dro derfra hadde antallet passert 50 springere siden 1. februar. Dessuten tok vi en del kelt - over 30.

Et kjent vald som Park hvor det fiskes med 10 stenger pr dag hadde de kommet opp i 8 kelt. Altså fullstendig svart.

Men litt lenger oppi elva hvor vi fisket var det livat.

Så dette var en fantastisk uke.

I'll be back...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er meget usædvanligt at der ikke bliver fanget noget af betydning på 'Lower Dee' på denne årstid. Roar Ved du om de fanger noget på Banchory i år (de er jo ikke længere med i den fælles rapportering til hjemmesiden)? Når man følger med her hjemme fra ser det ud til at det gode fiskeri starter fra Incmarlo og opefter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det er unormalt at de ikke får noe på Lower Dee. Det var en del teorier ut å gikk som at vinteren hadde vært usansynelig mild i år. Har ikke hørt noe fra Banchory. Ser ut som grensen går rundt Lower Blackhall. Så fisken har hatt det travelt. Noen av de vi fikk var lusete og på noen så en merker etter lusa. Og noen hadde stått i elva en uke eller to.

Snakket med en som fisket på Park. Han var dagens mann for han hadde sett en kelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er februarturen 2014 lagt inn på bloggen min. Ellers så er det lagt inn mange flere turer fra tidligere år samt masse sneller og bambusstenger og saker og ting for de som måtte være interessert.

Mvh

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres veldig bra ut.

Tight lines !

Mvh

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg