Hopp til innhold
penne

Klumper til NRX 15 fot

Recommended Posts

Har en 14' NRX og på emnet står det 36 gram, men det er etter min erfaring alt for lett, iallefall tl underhåndskasting.

Jeg kjører klumper på +38 på denne.

Ofte svitsjer jeg sneller mellom 14' NRX og 15'GLX uten problem. Rundt 40 gram.

Tipper at klumper på +45 går uten problem på 15' NRX

Når det er sagt så liker jeg at klumpene spenner opp stanga. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Dette var egentlig ei stang som sto på handlelista mi for 2014, men etter nærmere ettertanke og prøving har jeg lagt nytt stangkjøp litt på is.  Jeg lånte ei slik NRX 15 et par dager og med litt forskjellig prøving syntes jeg denne NRX stanga var mykere og dypere enn min gamle GLX, men allikevel mye annerledes og spenstigere.  Personlig syntes jeg NRX hadde mer til felles med Classic GLX enn med Stinger 15' GLX.
Av snører jeg benyttet var klumper som jeg ellers benytter på 14’, 15’ og 15’6” Classic.  Klumpene som jeg benytter på 11/12 classic var alt for tunge, og syntes vel egentlig at klumpene jeg benytter på 15’ classic satt som p... i grete, hvilket jeg også hører fra andre som benytter denne stanga.  Her er hva jeg fant som passet meg:

12,5-13m klump 36-40gram
15m klump  43-46 gram
18m klump 48-52gram
Klumplengder og vekt litt avhengig av tapering, og om det er utskiftbare synke spisser.   Personlig benytter jeg ikke kortere synkeklumper bare fordi at det er synk, mine synkeklumper har samme lengde som flyt fordi at ved synkeliner benytter jeg langt kortere fortom. 

Slike tunge klumper som Moby beskriver er mye likt med hva jeg benytter på 15’6” GLX #11/12, men syntes disse slettes ikke passet for meg på NRX 15’ #10/11.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket en del med denne og min oppfatning er at den er meget allsidig.

Har fisket med klumper fra 38-50 gr. 

Stanga er som Nobody skriver, ganske dyp. Og minner mye mer om Classic GLX enn Stinger. 

Nrx tåler stort sett alle klumplengder, men jeg synes det skinner mest når det er litt lengde på klumpene 13 meter ++

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar.

Leste også en test i Alt om Fiske der testerne mente de oppgitte 42 gram var for lett for å få ut potensialet i stanga. Ser ut som det bare er å prøve med det jeg har av klumper på rundt 42 gram og oppover. 

Kanskje jeg må kjøpe min første "langklump" f.esk LTS Across

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

På 14 NRX fungerte klumpene til 15 foter utmerket. Ca 40-42 gram + poly. Anbefalt klump var for lett til at stanga jobbet.

Anvendte samme klumper som over til 15 NRX, og prøvde ikke tyngere klumper. Om jeg hadde gjort det så hadde jeg
kanskje ikke solgt 15 foterne, idet jeg synes at stanga ikke jobbet skikkelig, "tung"  å kaste med/spenne opp.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg