Hopp til innhold
hmmkk

Hva synes DU er den råeste 2hånds 15' i #10-11på markedet?

Recommended Posts

Tenker da på en stang som er god kastemessig, følsom/god å kjøre fisk med samt behagelig å bruke på lange økter i elva.

Jeg skal ha ny stang i denne klassen, men ikke sikker på hva jeg skal velge.

Pr i dag vurderer jeg et par alternativer fra cnd, sage one, Orvis helios, lts across.

Cnd stengene har jeg såvidt testet ut og virker som gode kastestenger. kanskje er de litt harde (lite følsomme) når det kommer til kjøring av fisk?

Din mening (gjerne en liten beskrivelse hvorfor) tas i mot med stor interesse!

Endret av hmmkk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det kommer vel litt ann på hvilken kastestil du foretrekker samt om du favoriserer klump eller hel/langline .

Kan anbefale Loomis NRX 15 fot som  takler både klump og langline .Jeg fisket med denne stangen forrige sesong og ble svært begeistret .

Har igrunnen bare fisket med Loomis siste årene og har også Stinger 15 fot som er en mer utpreget stang for skyteklumper .

Jeg vil anbefale å kikke på NRX ,evnt få prøvekaste den .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SAGE tcx 15' ör också en helt rå stang! Perfekt för det tidiga fisket med sjunklinor men ändå ett lätt spö som man lätt fiskar med en hel dag utan att bli trött. Det har också en helt otrolig finish. Jag har varit intresserad av ett one 15' men kommer nog att behålla mitt tcx efter att ha läst vad många har för erfarenheter av one. Skickas från min iPhone via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har kjøpt meg hardy zenith sintrix 14,6 men har ikke fått den i hus enda.

14,6 og 15,1 stanga har fått toppkarakterer bla i alt om fiske og trout&salmon.

har vært i kontakt med flere som har denne stangserien,kanonstang er deres komentarer.

selger som jeg brukte hadde solgt mange.ingen reklamasjoner. Og superfornøyde kunder.

Kanskje vært å ha med seg denne også i dine vurderinger.

mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva som er "rått" avhenger jo mye av hva den enkelte liker. Ikke bare med tanke på aksjon og stangens egenskaper, men også design og merke. Det er ikke få innlegg om stanganbefalinger man har lest opp gjennom årene som er sterkt farget av at forum medlemmer tilhører en eller annen "leir" og flagger sine meninger deretter. I noen tilfeller har det også handlet om anonym snikreklame. Svarinnlegg om stenger og annet utstyr bør leses med filter... 

Men det blir jo kjedelig om ingen skal få lov til å mene noe, og den sedvanlige kommentaren "du må teste sjøl" er ikke hva alle ønsker å høre. Meeen, det er likevel du som skal like stanga så ingen andre kan noen gang fortelle deg fasiten. Kan du sjekke ut aktuelle stenger hos din lokale forhandler eller ta en lørdagstur til noen som holder til litt lenger unna så kan det være vel anvendt tid.

Det er likevel interessant å høre hva andre mener. Selv har jeg tro på at kvinalax sitt forslag om Hardy Zenith kan ha mye for seg, det virker som de tåler en god omgang juling i alle fall. Av de modellene man ikke ser rundt overalt så hadde jeg sjekket ut Scott T3H. Aldri fisket med CnD, men de jeg kjenner som har dem har ingen innvendinger på følsomhet ved kjøring så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg når dere neppe til knærne her men prøver nå å fortrenge tanken på anskaffelse av enda en stang så jeg får holde ut med min eneste 15 foter som er en 4-delt GL Lpxe. Noe foredrag om LPXe' fortreffelighet tar man ikke her men den 15 foteren der drar nå sannelig ut 45 grams/13 meter lange klumper så det holder. Og synkeliner i S3/S4 densiteter er no problem for den stauren og den bukker veldig høflig og pent for de litt penere lakser såvel. Man får være fornøyd med det man har noen ganger :clapping:

Endret av Salaren
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan ikke påstå at jeg har prøvd det meste men noen stenger har jeg da hatt gjennom årene og mange har jeg viftet med men egentlig ennå ikke funnet den ultimate som ville kunne takle alle snører og situasjoner.  Råskap har jeg vel funnet i et par- tre av disse men for meg er det andre kriterier som er avgjørende.  Gammeldags som jeg er og etter mange prøvinger og feilinger blant nyere ”high end / state of art” stenger faller jeg alltid tilbake på den gamle trygge sorte Loomis Glx (classic).  (never too old to rock’n roll, still too young to die) Selvfølgelig er disse borte og skulle mitt eksemplar av denne brått avgå ved døden så måtte valget bli Loomis NRX eller at jeg dristet meg på en Meiser, forskjellige ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uten tvil, en Sage TCX 15 fot. Jeg har hatt mange stenger i min lange karriere som laksefisker,Men aldri noe som har vært i nærheten av denne TCXen.

Den er utrolig lett å gå med, og for en kraft det ligger i den stanga. 

Så derfor tror jeg du bør vurdere en Sage TCX15 foter.

Til og med jeg med min dårlige rygg og nakke kan gå i timesvis å fiske med denne fantastiske stanga.

Testet også en Sage One 15 fot, Men den passet ikke meg. 

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmm er mange veldig gode 15 fotere, jeg synes vel TCX og Meiser MKS 8/9/10 er veldig gode stenger selv om jeg har kvittet meg med en og den andre er for salg:) Rett og slett fordi jeg er sikker på at jeg har to stenger til bygging som kommer til å bli helt overlegne:) Meiseren blir nok uansett i garderoben:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du skal ha en CND iSpey Classic 15.1 #9-10-11 Kenneth! ;) Denne stangserien er den desidert beste kombinasjonen av fiskestang/kastestang etter min mening. Hvis du er klar for å legge de stive kjeppene du har i skapet på hylla! :) At Cnd er lite følsomme til kjøring av fisk faller på sin egen urimelighet ;) Sent from my GT-P5210 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm, jeg venter i spenning på å prøve Across skikkelig!

Føltes slapp og tung da jeg prøvde en lånt fra en LTS teamer medlem.

Kom rett fra en 14' NRX som vel er rake motsetningen.

Merkelig dette med klumpvekter idag.

Kjør på med 50 gram på din nyere klasse10 er stang og du vil bli forbauset hvor det går!

Fisker idag mest med Loomis i tohånds og Zpey i enhånds (switch)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du skal ha en CND iSpey Classic 15.1 #9-10-11 Kenneth! ;) Denne stangserien er den desidert beste kombinasjonen av fiskestang/kastestang etter min mening. Hvis du er klar for å legge de stive kjeppene du har i skapet på hylla! :) At Cnd er lite følsomme til kjøring av fisk faller på sin egen urimelighet ;) Sent from my GT-P5210 using Tapatalk

Kan være at du klarer å påvirke meg så mye at jeg ender opp med å gå for denne, du bør be nfisk om litt provisjon eller rabatt avtale. Får nok ta en tur innom nfisk og glo litt på stanga hvis de har den inne, nå kanskje de også har en som kan prøvekastes!? (mulig litt feil å prøvekaste i -10ºC?, min 17fot LTS endrer karakter ganske mye avhengig av temp.. fra noen få gr. C til en skikkelig varm sommerdag...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden alle anbefaler den stanga de har selv, må jeg få lov til å anbefale Sage Z-Axis,

Ellers tror jeg det vil lønne seg for deg å låne et par/tre aktuelle modeller, og prøvekaste disse. Ei stang som passer èn fisker, passer nødvendigvis ikke en annen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

CND Ultimate 15' är betydligt råare än Classic 15'1" tycker jag . Classic 16'3" däremot är  rått !!! 

Utdyp gjerne mer? Dette er også en stang som jeg har hatt  i tankene, er jeg heldig så kanskje det er mulig å prøvekastes disse hos Nfisk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ultimate 15' har jag fiskat med sen den kom ut på marknaden och har blivit min favorit allround stang .

Jag har kastat med dom flesta  längre CND stenger

Classic 15'1" är betydligt mjukare än ultimate 15' . Skall du fiska mestadels med shootinghead tror jag du kommer

trivas bättre med Ultimate 15'

Förresten "Rå" kanske betyder olika på svenska och norska :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ultimate 15' har jag fiskat med sen den kom ut på marknaden och har blivit min favorit allround stang .

Jag har kastat med dom flesta  längre CND stenger

Classic 15'1" är betydligt mjukare än ultimate 15' . Skall du fiska mestadels med shootinghead tror jag du kommer

trivas bättre med Ultimate 15'

Förresten "Rå" kanske betyder olika på svenska och norska :msn-wink:

Tror jeg må få kjent litt på begge disse, forutsatt at butikk har de inne.

Men har da såpass feeling at jeg skal klare å tilvenne meg uansett hva jeg ender opp med å kjøpe 8)

Viktig for meg er at jeg ender opp med en god fiskestang som er behagelig å gå med i time ut og time inn.

Rå betyr i norge flere ting, bla bruker vi ordet i sammenhengen som du gjør her!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med Lill i at 15 Ultimate også er en tilsvarende god allround stang, men da betydelig raskere enn iSpey. Sånn sett er det vel personlig preferanse på aksjon som avgjør. Prøv begge til våren! :) Sent from my GT-P5210 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med Lill i at 15 Ultimate også er en tilsvarende god allround stang, men da betydelig raskere enn iSpey. Sånn sett er det vel personlig preferanse på aksjon som avgjør. Prøv begge til våren! :) Sent from my GT-P5210 using Tapatalk

Indeed!

Forøvrig litt skummelt å vente for lenge, hvis ikke de har masse stenger på lager. Så jo hva som skjedde med Asmyhr.  LLLaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnngeeeee leveringstider... !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv en Scott T2H 15' 10wt, som egentlig er en 15'4 som bare er knall :biggrin: . Personlig er dette den beste 15 foteren idag, fordi det er den eneste jeg har på 15'  :wink:

Endret av Black Rat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruce& Walker Powerlite med Carron sin line med 65 fots hode. det er mitt verktøy for de store elvene. For meg er det den beste kombinasjonen jeg noen gang har fisket med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg