Hopp til innhold
Freddem

Klumpvekt

Recommended Posts

Hei.

Pleier å bruke en klump på ca 28-29 gram og 10 - 10.5 meter til min 13 foter. Nå har jeg lyst å prøve en lit lengre flyteklump, fra ca 12.5-13.5 meter, feks Vision Ace Long, (ca 13 meter). Bør jeg gå opp lit i vekt på en lengre klump? Noen som har erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Du skal/bør ikke gå opp i vekt om du velger en lengre klump. Du bør da evt gå ned en klasse på Ace-lina for å havne på ca samme vekt som den du idag bruker eller gjerne noe i underkant av den. Prøv deg litt fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Pleier å bruke en klump på ca 28-29 gram og 10 - 10.5 meter til min 13 foter. Nå har jeg lyst å prøve en lit lengre flyteklump, fra ca 12.5-13.5 meter, feks Vision Ace Long, (ca 13 meter). Bør jeg gå opp lit i vekt på en lengre klump? Noen som har erfaringer?

Fungerer stanga greit med f.eks de klumplengdene/vekter du oppgir der så legg på 3 gram om du øker klumplengden med en(1) meter. Nå nevner du ikke stangmerke og stangklassifisering men mine erfaringer med 12'6" - 13 fotere i klassene 8/9 som er typisk for bla. Loop, LTS, GL, Loomis, Shimano m.fl.. tilsier at en typisk vanlig profilert løkkeklump i utførelse som F, F/S eller Intermediate ligger på 33-34 gram ved 11,6 - 11,8 meters lengde. Det er vel ikke for ingenting at SA, Rio, Airflo m.fl holder seg til akkurat de vektene/lengdene på sine Scandiklumper som er nevnt over. Dette er klumper som går godt og gir gjerne ny giv på stenger som man tidligere ellers kanskje ikke trodde fungerte.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det slår meg, hvorfor spør du? Er det noe med dagens oppsett som du syns halter litt?

En kan generelt justere linevekten litt, de fleste stenger har noen grams toleranse opp og ned. (Jeg justerer ørlite vekt - lengde tildels mye - etter om det er synk eller mer flytende liner og også etter tapering, men dette er egentlig bare finsnekring for mystisismens/truas skyld. Har neppe mye annen virkning enn inne i mitt hode. Har en god tru, så er det helt klart en liten suksessfaktor - det vet alle her inne mye om).

Men har du funnet trivselsvekten på klumpen for deg og stanga, hvorfor da endre dette nevneverdig ved klumpskifte.

Endret av svensvik
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det slår meg, hvorfor spør du? Er det noe med dagens oppsett som du syns halter litt?

En kan generelt justere linevekten litt, de fleste stenger har noen grams toleranse opp og ned. (Jeg justerer ørlite vekt - lengde tildels mye - etter om det er synk eller mer flytende liner og også etter tapering, men dette er egentlig bare finsnekring for mystisismens/truas skyld. Har neppe mye annen virkning enn inne i mitt hode. Har en god tru, så er det helt klart en liten suksessfaktor - det vet alle her inne mye om).

Men har du funnet trivselsvekten på klumpen for deg og stanga, hvorfor da endre dette nevneverdig ved klumpskifte.

Nei dagens oppsett funker bra takk, ikke bekymre deg for det. Det er ikke mer komplisert enn at jeg har lyst å teste med en lengre flyteklump for å se hvordan jeg trives med det.

Ok, har fått forskjellige svar her, Salaren anbefaler å gå opp ca 3 gram på en meter, Hr Lucky Fly anbefaler ca samme vekt som på en kortere klump. Kanskje har lit med kastestil, smak og behag å gjøre da? Flere innspill?

Takk for svarene

Endret av Freddem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg