Hopp til innhold
Salaren

Noen som husker denne her..?

Recommended Posts

Ryddet litt i godsakene i dag og monterte likegodt sammen min gamle traver:

Dream 690

Made by Vangen 

Oslo Norway

9 1/2'

AFTM. KL.9-10

Med den stanga der og en skrikende Rimfly Magnum har en plass i mellom 700 og 900 elvefangede SØ fått hjelp til å ankomme Valhall. Kan vel ikke komme på stenger jeg har hatt i min besittelse som har bukket i nærheten av så mange ganger som denne stanga her. Dette var gode saker i begynnelsen på 80åra. Tror jeg kjøpte den i 1980 eller 81 og brukte den til alt mitt fluefiske frem til jeg fikk tak i surresett av type Kingfisher grafitt ca. 1985-86. Siden har den stort sett fått sin fortjente hvile selv om jeg ca annenhvert år tar den med i elva og lufter den litt. Selv fisket jeg alltid med den 4" forlengeren påsatt da jeg liker å få snella bort fra kroppen når man trekker men den kan altså taes av. Håndtaket kan minne om en "switchsak" og kan sikkert og andvendes til det hvis man prøver. Selv gikk det den gangen bare i OH kasting for min del stort sett med en Cortland 333 #9 F/S. 

Med det forstår man og hvorfor man siden har vært sterk i håndleddet selv om det kostet perioder med senebetennelse i mine yngre år, oftest når SØ sesongen var på sitt beste i August.

Noen som har hatt en slik sak som jeg viser til her og har tilsvarende gode assosiasjoner som meg..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Guest Asbj.R.

Joda vi plukker av og til frem de gode gamle dagene.

Rimfly, har jeg sikkert en par tre varianter av. Egentlig ei såre enkel snelle, men funksjonabel som bare det. Bremsa var vel litt svak, men det hjalp å bremse på spolen da, og jeg har aldri opplevd problemer med den snella. Driftsikker som bare det, og navnet bringer frem mange gode minner.

Jeg har det med gammelt fiskeutstyr som jeg har dermed gamle LPer. Disse kan man aldri kvitte seg med. Nyere stenger derimot, kan man godt selge eller bytte hvis man ikke trives med selskapet.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husker absolutt disse stengene, jeg hadde ingen av disse selv. En kjenning av meg hadde noen av Dream serien! Både en og to-hånds. En skolekompis hadde en av de brune midt på 70-tallet. Det var såvidt jeg husker en 602 , 9" klasse 5. Var litt misunnelig på ham, jeg hadde en Tjøstheim 1472-9" kl 7/8. Vi ble kjørt av våre foreldre til Svanefossen og fisket harr på høsten:). Brukte samme snøre som deg, Cortland 333:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fattern hadde mye kurs i surring av fluestenger for marinen  på starten av 80 tallet. Kjøpte det meste av Vangen. Stanga på bilde ligner mye på de dei lagde. Bruttern har vel noen av de ennå mener jeg. Rimfly sneller var det også i heimen på den tia. Skal hjem til modern over nyttår, da skal jeg rote litt i kjellern hennes. 

Endret av anton1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg