Hopp til innhold
svensvik

Katastrofeforebyggende tiltak.

Recommended Posts

Etter at jeg begynte så smått med den møysommelige hobbyen fluebinding, er det kommet mange sneller i huset, i ulike farger og fasonger.

Felles for alle disse er at når en sneller av innholdet på kroker eller plast, vil de alltid ut av fingrene og etter det stopper de aldri, i rasende fart over golvet, under og over og litt oppetter veggene også. Slik kan de holde på i minutt etter minutt.

Jeg har brukt strikk rundt for å dempe disse tendensene, og innimellom fungerer det. Men brått er strikken på feil ende av rullene.

Finnes det en bedre måte å takle dette hustyranniet, fx noen klyper som kan kjøpes eller andre tricks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg vet ikke helt om jeg har forstått problemet, men ut ifra beskrivelsen tror jeg noen enkle grep hjelper.  Tinsel og floss spoler som er i stadig anvendelse har jeg i en liten zip lock plastpose slik at de ikke avspoles i en haug til det ugjenkjennelige.  Altså bare enden på tråden stikker ut av posen slik at jeg kan dra i denne og forsyne meg med ønsket mengde.  Egentlig banalt enkelt og litt flau av å beskrive noe jeg trodde alle gjorde.  Når det kommer til flash så har jeg også dette oppbevart i slike nevnte poser, men har da klippet et lite hjørne i bunnen av denne posen slik at jeg kan pirke ut en-tre eller ønsket mengde fiber med dubbingnåla.  Alle de andre spolene som man har og sjelden benytter ligger trygt og godt forvart i plastskrin.  Utrolig mange av disse har aldri forlatt sin plass i disse skrin selv ikke for en gjesteopptreden på bordet.  Coneheads, metallkuler, ”skjorteknapper”, plast og glasskuler oppbevares i små sortimentsbokser.  Jeg hater å ha slikt liggende i plastposer.  Etter at jeg for noen år siden fant noen små arkivskap i stål på Ikea har den verste graving og elting i skuffer og bokser blitt sterkt redusert.  Men obs obs, her kan det lett utarte seg slik at det blir mange slike små arkivskap på hjul under skrivebordet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig mange gode innspill på sårt tiltrengte nødvendigheter i heimen her. Får liste det opp og få listen innfridd over farsdager, bursdager osv osv.

Men snelleproblemet tror jeg ikke tuktes med pose. Rett nok vil et poseglipp stoppe ved gulvet, men kjenner jeg loven om tingenes iboende djævelskap rett, vil nok da posen åpne seg og snellen setter fart rundt i huset.

Får gjøre som på videoene og klippe av en bit tinsel (som enten blir for lang eller for kort). Eller dra dette med strikk eller klype ut i en lang utfinningsfase. Mørketiden er enda to-tre-fire måneder lang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Poenget var at posene er så små at spolene ligger forholdvis trangt i disse og at du drar av ønsket lengde med spolen liggende i posen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Poenget var at posene er så små at spolene ligger forholdvis trangt i disse og at du drar av ønsket lengde med spolen liggende i posen.

Ok, veldig små poser. Kan være en genistrek, det. Ser om jeg finner så små zip-poser, neppe hos stedets kjøpmenn, og prøver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Muligens langerne av hvitt pulver har kjøpt opp hele beholdningen.  :shock:   Du kan kanskje ha noen som det har vært til kroker el. ?

(personlig syntes jeg det til tider svømmer over med slike små poser, spesielt etter en netthandel av slikt småtteri)

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Muligens langerne av hvitt pulver har kjøpt opp hele beholdningen. 

Jeg får kroker og slikt i små esker, har en ufattelig stabel med små esker som er hendige til å putte dagens veldig nøye utvalgte fluer i om sommeren. Ellers kommer alt bare i 2-liters og 4-liters poser. Containere er enda uteblitt, men hvem vet. Det er veldig mye jeg trenger, blir det opplyst fra optimistiske hold.

Takker for tipsene, trangt posefengsel for snellekriminaliteten i heimen kan helt klart virke dempende og avskrekkende. Ser den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg har kutta bjørkekubber på langs. Spikra med små fine spikere akkurat tett nok til at eg kan sette spolane tett inntil kvarandre på kvar sin spiker. Om du har altfor mange spoler, er eit alternativ å kjøpe høvla materiale og gjera det same, men også å lage seg ein provisorisk spolekommode om du er med på kva eg tenker, eller evt lage seg eit system så dei står stødig i høyden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Det slo meg Svensvik, at kanskje en kort bit av et fleksibelt plastrør i høvelig lengde og diameter (tilsvarende trådsnella), som er splittet på langs, kan brukes til å holde "klem" på løse ender. Du har sikkert sett lignende på fortomspoler fra noen fabrikanter. Et elektrikerrør med diameter som passer snellene må jo være ypperlig. Dette kan du jo gjerne kombinere med bjørkekubber eller trær (!) som nevnt over her, avhengig av hvor mange sneller du har. Av erfaring vet jeg at det blir mange etterhvert. Kjøp en rull på 50 meter med elektrikerrør så holder det til neste år. :)

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøper disse posene med zip Lock på Binders bruker dei til det meste av mitt fluebinderi. De har i alle størrelser. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg