Hopp til innhold
outlook

Erfaringer med Zpey Scandic sw serien

Recommended Posts

Hallo, er ny i forumet her. Har lenge vurdert å gå til anskaffelse av Zpey Scandic sw #7 for bruk til sjøørretfiske. Er det noen av dere som har erfaringer eller har hørt noe om denne, eventuelt hvordan er den å kaste med? Kan man bruke wf snører på dem, eller kreves speyliner? Kan man kaste vanlige fluekast med dem, eller er de kun tilpasset speymetoder og underhånds?

Takk for svar og beklager min uvitenhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei!

Vet ikke om du har bestemt deg for stang, men et tips er å logge deg inn på Fluefiskesiden .no. Under selges, er det en flott combo for sjøørret og laks. Eneste minuset er at det er en 8'er. Kan bli litt tøff for "vanlig" sjøørret.

Men, det er en kastemaskin(Guideline Lpxe RS v2), med kanongod snelle (Danielsson l5w 6-9) og god line(Guieline coastel Fast interm.) Den selges kun for 3500,-

Angående Scandic, vet jeg lite. Stanga er helt sikkert god, det har litt med hva du liker.Du kan selfølgelig kaste overhode og bruke vanlige WF liner, på begge stengene(gjelder for så vidt alle stenger). Tror ikke de er så ulik, men Zpey'n er nok litt "roligere og ikke minst et "bedre" alternativ til bare sjøørret, da #7 ikke er riktig så kraftig.

Lykke til!

Mvh

Stein

Endret av LT.Shadow
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Vet ikke om du har bestemt deg for stang, men et tips er å logge deg inn på Fluefiskesiden .no. Under selges, er det en flott combo for sjøørret og laks. Eneste minuset er at det er en 8'er. Kan bli litt tøff for "vanlig" sjøørret.

Men, det er en kastemaskin(Guideline Lpxe RS v2), med kanongod snelle (Danielsson l5w 6-9) og god line(Guieline coastel Fast interm.) Den selges kun for 3500,-

Angående Scandic, vet jeg lite. Stanga er helt sikkert god, det har litt med hva du liker.Du kan selfølgelig kaste overhode og bruke vanlige WF liner, på begge stengene(gjelder for så vidt alle stenger). Tror ikke de er så ulik, men Zpey'n er nok litt "roligere og ikke minst et "bedre" alternativ til bare sjøørret, da #7 ikke er riktig så kraftig.

Lykke til!

Mvh

Stein

Takk for svar, Stein. Den så flott ut, men klasse åtte tror jeg blir i heftigste laget for det fisket jeg liker. Når jeg fisker laks har jeg så langt kun fisket med #5 og #6 og meget tykk fortom. Men ser at den kommer i klasse 7 også til ca. 35oo ,- ny vel og merke. Dette er riktignok helt i det øvre sjiktet av hva en ung ingeniør ønsker å betale for en stang, men hvis dette er gode greier så må en vel vurdere på nytt.  Hvilke andre stenger i klasse 7 kan egne seg for sjøørret (i saltvann) ?

Jeg har en Fenwick Ironfeather 9,9' #6 med et SA Mastery Textured GPX. Fikk aldri godfølelsen og syntes half-wells håndtak ble slitsomt i de lengste kastene. Ikke klarte linen å holde koken helt ut heller. Hvordan er Costal linen til Guideline?

Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, jeg har testet zpey scandic sw #7. Den funker fint til både overhode og speykast. Personlig så syntes jeg den var lit for myk i toppen, (lit som "guideline lecie, fast", om du er kjent med den?)

Jeg har og testet zpey tropic sw #7 og likte denne bedre. Dette er en rask stang med jevnere aksjon og stivere topp, noe som jeg liker på kysten. Denne stang klarer et #8 snøre.

Tropic finnes også i #5, klarer garantert et #6 snøre.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg