Hopp til innhold
kvinalax

Ny backing/skyteline sesongen 2014

Recommended Posts

Hei der.

Tenkte det var tid for å bytte ut backing og skyteline på div sneller som brukes til tohånds laksefiske.

Jeg trenger tips om god backing,noen år siden sist jeg skifta.Regner med det er noe nytt bra på markedet.

Jeg skal også ha meg noe ny skyteline.Har brukt den svarte fra sunset amnesia og denne har jeg vært meget bra fornøyd med.

Tror jeg kjøpte denne fra en engelsk butikk for noen år siden på nett.

Tips om nevnt utstyr og nettbutikker med gode priser motas med takk.

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei .

Du bør kikke på SA sin gelspun backing .Har brukt denne på snellene til 15 foterne mine i år og er svært fornøyd . Bygger lite og virker svært sterk og solid . Bruker Rio sin slick shooter skyteline til den tyngste fisket . Kan anbefales .

Jeg tror skittfiske har begge .Backingen er dyr mens skytelinen er billig .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er å gjenta seg selv, iom at dette spørsmålet kommer med jevne mellomrom. Men akkurat nå har jeg ikke noe bedre å gjøre enn å gjenta meg selv.

Har Sufix kjøpt på 250 yards rull til knappe 200 kr på alle sneller til tohåndsstenger. Dacron, men tørkes den så står den på i mange år. Ligger stødig på snella, aldri tegn til at den skjærer seg nedi og kan også holdes i fingrene. Sammenlignet med tilsvarende over en del år, lav pris og utmerket kvalitet.

Har ellers LTS gul 30 lbs på de samme snellene, ingen floking, knuter og elendighet. Men litt strekking må til etter vinterlagringen. Da er den omtrent like "død" som coated line. 33 m, så en kan kappe litt når det blir hakk etter steiner og slikt bak løkka og ha samme skytelinen i flere år. Sammenlignet med alt annet jeg har prøvd, høy pris og utmerket kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tips.skal sjekke ut sufix og gelspun.

LTS sin har jeg,den er meget god,men amnesia er like god mener jeg og mye billigere...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tips.skal sjekke ut sufix og gelspun.

LTS sin har jeg,den er meget god,men amnesia er like god mener jeg og mye billigere...

Husker du dimensjon på den amnesiaen du liker best..? Har selv liggende endel spoler av div. dimesjoner men synes den ble litt for krøllete. Leste siden at den ble mye bedre og ble kvitt minnet når den ble strekt og innfisket mange ganger men tok meg aldri helt tid til dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husker du dimensjon på den amnesiaen du liker best..? Har selv liggende endel spoler av div. dimesjoner men synes den ble litt for krøllete. Leste siden at den ble mye bedre og ble kvitt minnet når den ble strekt og innfisket mange ganger men tok meg aldri helt tid til dette. 

Husker ikke,sikkert 30 i hvert fall.Er på jobb i stavanger,men tror jeg har spolen hjemme og kan sjekke når jeg kommer hjem.

Hvilken farge er det på dine?

Min spole var svart.

Legger amnesiaen i varmt vann etter lang tids lagring på snella og strekker den litt.så funker den fint som snus,synes jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husker ikke,sikkert 30 i hvert fall.Er på jobb i stavanger,men tror jeg har spolen hjemme og kan sjekke når jeg kommer hjem.

Hvilken farge er det på dine?

Min spole var svart.

Legger amnesiaen i varmt vann etter lang tids lagring på snella og strekker den litt.så funker den fint som snus,synes jeg.

Mener jeg har 30Ibs i rød og 40Ibs i svart. Det var den 40Ibs jeg strevde endel med. Men må innrømme at når den er strekt så går den bra rett etter strekkingen. Den blir jo nærmest stiv som en ståltråd da men spoler man den på snella og lar den være der noe tid så krøller den noe forferdelig. Blir så slitsomt å måtte strekke den for hver gang man skal fiske så jeg gav det hele opp. Men den er veldig god og tykk og trekke det er sikkert. Den er og matt i overflaten så den glipper ikke i klypa når man trekker.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Backing=optional. Skal du ha mest mulig er gelspun selvfølgelig det beste alternativet

skyteline= Ingenting slår LTS 30lbs skyteline, punktum. 40lbs kan være et alternativ på større stenger ala 15fots, men liker fortsatt 30 best.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det finnes flere tråder med dette temaet, men jeg kan gjenta hva jeg selv syntes funger optimalt.  Backingen er ikke veldig ofte vi opplever at blir dradd av snellen i store mengder under fiske, men det kan skje allerede neste gang.  Selv har jeg nå skiftet til billig ”hong kong” backing av type Dyneema spectra braid.  Dette er en meget bruddsterk multifilament line , men glem bruddstyrke gå for en større diameter.  Selv benytter jeg til normalt tungt laksefiske 70-80lb som har en tykkelse på ca 0,45mm.  Til lettere to-hånds benytter jeg 50lb som har tykkelse 0,36mm.  Denne backingen får du ”slengt i nakken” på the big market in the sky og kommer på spoler fra 500m til noen km. 

Av skyteline benytter jeg flytende coated skyteline,  til kraftig to-hånds 0,035-38”, til lettere (7-9) 0,030-32”  SA er utvilsomt de beste.  Skryteliner av plast til fiske syntes jeg ikke noe om, men har allikevel prøvd et utall.  Felles for disse er at de fungerer best når de er skikkelig våte, legg snella i vann før fiske og hold skytelina våt.  (plast trekker utrolig nok vann).  Du er fornøyd med Amnesia, så hvorfor ikke fortsette med denne?  Imidlertid har jeg benyttet ulike farger av denne; sort, rød, hvit og grønn, utrolig nok er det forskjell på dem og syntes den grønne var klart best.  Av disse plastlinene syntes jeg de langt fleste hadde en oppskrytt fantasipris, 0,60mm vanlig sene av en myk type var egentlig å foretrekke, billig er det også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig med koking eller bløting av skyteliner.

Jeg liker LTS 40 lbs best. Kjøpte min tredje i fjor og har brukt disse siden de kom på markedet.

Har prøvd flere andre og liker også Rio Slickshooter i 50 lbs.

Lærer man seg et ryddig inntrekk av line i store kveiler er det svært sjelden problemer med disse skytelinene.

Slikt inntrekk burde være pensum for all fluekasting med skyteklumper, iallefall tohånds. Flyfishing & FT hadde tips med bilder av en metode i siste nummer hvor det legges line i store løkker mellom fingrene på nederste hånd.

Når det gjelder backing er jeg mere usikker på hva jeg ville valgt. Skal kjøpe 300 yds selv til en ny 10-12 snelle og vet ikke hva jeg skal kjøpe. Gelspun har jeg på en snelle, men det er jo veldig tynt. Hva skjer når storlaksen setter av gårde med full brems på snella? Vil den kunne skjære inn i spolen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gelspun har jeg på en snelle, men det er jo veldig tynt. Hva skjer når storlaksen setter av gårde med full brems på snella? Vil den kunne skjære inn i spolen?

Hva skjer når folk løfter ei kveite på 100 kg med samme lina da ?.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://salarsport.no/produkt/fluefiske/skyteliner/amnesia-100-m der finner du amnasia salarsport har også Ken sawada som er en fin skyteline

Endelig litt liv som engasjerer på forumet nå i disse førjulstider. Vedr. Amnesia som jeg jo som sagt gav opp, blir den meget bedre etter lang bruk og i så tilfelle hvor lenge må man kaste med den for at den skal bli litt slakk og dau..? Er det noen snarvei her..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ble litt nyskjerrig på denne 2 Instinct lina.

Den er vel rimelig dyr,kontra amnesiaen som man får på 100meters spoler.

Jeg kommer nok til å kjøpe en til amnesia fra England,så blir det kansje å prøve denne til 2 Instincts.

Lts funker meget bra men denne er også dyr.

Har prøvd sufix også,funker greit i starten men blir fort krøller i denne syne jeg.

SALAREN:Om det er snarveier på amnesiaen vet jeg ikke.Har kunn hatt den i varmt vann før sesongstart og strukket den litt.

Synes det har funket greit,men jeg er ingen perfeksjonist innen fluefiske så det henger seg opp en gang i blant når man kaster.

Mulig jeg prøver 30lbs neste gang av denne.

Backing får jeg kikke litt på i vinter og se om det er noen bra tilbud.Loop har 2500 yards til ca 1000 lappen.

Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva skjer når folk løfter ei kveite på 100 kg med samme lina da ?.

ok ser den :) Trodde kveitefiskerne brukte andre liner?

Da blir det nok gelspun, ser at Korsholm har 50 lbs både i 200 og 300 meter spoler. Optimalt hadde vært 250 m

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt å tenke på før kjøp av dyr gelspun  http://midcurrent.com/gear/gel-spun-for-fly-reel-backing/  Gelspun vs Dyneema = same shit.  Les også litt om tilrådning tykkelse.

Jeg er heller ikke tilhenger av å "koke" og stekke plast skyteliner, men om lina holdes våt er den langt greiere å håndtere.  etter avsluttet fiske for dagen kan det være til hjelp å legge snella i en plastpose, eller sette på et neoprenefuttereal på snella.  Jada, nå går jeg å beiser sharken :wink: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trodde kveitefiskerne brukte andre liner?

Tror kanskje at en skal være noe tilbakeholdende med en slik sammenligning. Har fisket min del på sjøen, og for meg er denne type utstyr forskjellig fra utstyr til fluefiske. Faiærlainen har gjerne en bruddstyrke på 65 - 90 lbs, og tilsvarende tykkelse. "Fortømmen" består seg likeledes av mono i dimeter 0.90 - 1.40. Snellene er relativt brede og bygger mindre på spolen. Hvis lineføreren ikke er fjernet (som noen gjør), vil snella krysslegge lina på annen måte enn på en fluesnelle. Når linene holdes så tynne som mulig, har dette med strøm, drift og dybder å gjøre.

Også når det gjelder bakline/skyteline må den enkelte fluefisker gjøre sitt individuelle valg ut ifra det som passer for vedkommende. Uansett valg, vil alternativet ha sterke og svake sider. Er en oppmerksom på hva som er svakheteten(e), kan en gjerne kompensere for disse. Kompenseringen kan være krevende eller enkel, og by på noe for enhver smak.

Jeg foretrekker dakron, bl a fordi jeg vil holde i lina med fingrene. Men det medfører at jeg må tørke og passe på dette med råte. Og selv om baklinen ikke skulle få noen heldige minutter i elva, blir den uansett våt når snella brukes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Jeg slutter ikke å la meg forbause over at folk husker hvilket merke de har på backing eller skyteline på laksesnella. Tar dere vare på merkelappene, eller fører dere arkiv?

Selv har jeg en blå backing og en oransje, coated skyteline. Disse har har jeg hatt i flere år, og jeg er kjempefornøyd med dem. Fisk får jeg også. Noen ganger lurer jeg på om det eksisterer et merkehysteri her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg slutter ikke å la meg forbause over at folk husker hvilket merke de har på backing eller skyteline på laksesnella. Tar dere vare på merkelappene, eller fører dere arkiv?

Selv har jeg en blå backing og en oransje, coated skyteline. Disse har har jeg hatt i flere år, og jeg er kjempefornøyd med dem. Fisk får jeg også. Noen ganger lurer jeg på om det eksisterer et merkehysteri her?

Ja og ja Asbjørn.  Jeg humrer fortsatt godt av naboen med snøskuffa, vi har alle en begeistring for noe i en periode.

Egentlig har det noe med genuin interesse for sin hobby å gjøre, en blir litt detaljfiksert.  Regner med at du også muligens har en fritidssyssel hvor detaljer, minner, erfaringer og ikke minst litt nerdete holdning i denne syssel er avgjørende.  Noen av oss har slike tendenser innen sportsfiske, andre har det i fks frimerkesamlinger, vin smaking eller samle på minner om gamle kjærester mv. 

Jeg ble mektig imponert av hukommelsen til en person som viste fram sin samling av mange tusen kulepenner, og kunne påstå at forelagte kulepenner ikke allerede var i samlingen.  Likeså personen som holdt på å samle autografer og håpet på å nå en million slike.  Det ville vel egentlig være meningsløst om ikke alle disse var unike fra forskjellige personer.  Det spises sikkert mye poteter i Norge og med en lei bronkitt som ikke sytes å slippe taket har jeg nedtegnet utdrag av mitt skarve bidrag i så måte.  Muligens ville dette være bedre plassert på OT men håper Kvinalaks tilgir.

Jeg husker godt jeg hadde kun en stang, ei snelle, et snøre og kanskje 4 fluer.  Dette med ei stang holdt relativt lenge, men det ble faktisk en ekstra spole til snella og et ekstra snøre.  Da hadde jeg variasjonsmulighet mellom et snøre som fløt og et som sakk.  Mht backing var det også valg den gang, valget sto mellom Ashaway rot proof backing line eller Cortland green spot Dacron som kostet det dobbelte.  Dette fungerte i mange år selv om stang og snelle ble skiftet ut, likeså snørene som begge etter hvert var blitt synkesnører.   Backingen ble også skiftet etter et antall år, men ble erstattet med samme Dacron i frisk utgave.  Utviklingen ble at DT linene ble kappet på midten og flat monofilament av type Stonefly ble montert.  Nå begynte fluefisket med skyteline å ta til, snørene var fortsatt de samme et som fløt og et som sakk men i halv lengde.  Utviklingen raser videre, fortsatt ei stang ei snelle med ekstraspole, to snører et som fløt og et som sakk men nå som WF (weight forward) nå til to-håndsfiske med en integrert skyteline bak.  Dette var noe langt annet enn den flate sena som stadig huket seg opp i vaser og som også bidro til at fortommen sjelden og aldri ble strukket grunnet sin minimale motstand, men langt gikk det selv om det landet i en haug.  Nå begynner flere av oss å eksperimentere, bytte ut den jamntykke skytelina med den tynnere skyteline fra enhånds WF fluesnører og dette fungerer godt og snart var det level flueline i handel som passet dette formål.  Norge var et U-land mht fluefiskeutstyr bare for noen år tilbake, alt måtte hentes hjem fra Sverige, svenskene lå milevis foran oss.  Egentlig holdt dette oppsettet med ei stang litt dårlig så her var det nok nå 2-3 men fortsatt ei snelle, men nå 2 ekstraspoler fordi det hadde dukket opp et nytt supersnøre som het intermediate, men backingen var fortsatt den samme.  Visst florerte det med sink tip varianter av WF liner, men enten så fisket jeg flyt eller så fikk hele snøret synke.  Dette snøre hysteriet skulle virkelig skyte fart men ikke før mot slutten av 90-tallet.  Den gamle Banker skytelina ble pimpet opp med ny farge og kalt HT skyteline denne og syltynn level skyteline skulle nå revolusjonere fluefisket mht kastelengder. (castingfolket hadde på alvor begynt å sette sitt preg på fiskeutstyret).  Fortsatt var det samme backing på snella, selv om denne var skiftet ut og erstattet med 2 sneller og ekstraspoler og stengene var også pensjonert til fordel for nå nye stenger, men fortsatt et snøre som fløt, et som sakk og et hverken eller.  Nå kommer inntoget av nye taperinger på ”snørestumpene”, denne i kombinasjon med fantastiske skyteliner og eventyrlige kastelengder vil gi enkelte mange vonde år med fortommer uten strekk og snører som lander i haug og fluer som ikke fisker langt der borte ved den andre bredd.  I dag er vi kommet dit at vi har et stort knippe stenger, minst en koffert med snører i ulike densiteter og løse tupper i ulike lengder, vi har byttet ut ekstraspolene med ekstra sneller i stedet, ja vi har med oss en koffert med slike også men enkelte holder fortsatt fast på den gamle Dacron backingen og den glatte skytelina (flate sena).  For egen del var det ikke langt tilbake i tid siden jeg gikk til det skritt å bytte ut Dacron backingen i alle fall delvis.  Jeg byttet pga vekt, men har beholdt 25m av ”fossilet” nærmest fluesnøret grunnet større diameter som er bedre å fingerbremse på, knutestyrke jeg kjenner, innbilt større slitestyrke mot stein samt litt nostalgi.  Det at enkelte skifter snøret i et anvendelsesbehov for en halv km backing bestående av tynn moderne mulitifilament snøre er en gåte for meg, jeg husker godt tiden med spolekapasitet på snaue 100m Dacronbacking var mer enn tilstrekkelig. 

Jeg regner med at de av oss som er blitt litt gråstenket vil nikke gjenkjennende til disse linespolene og utgår ifra at ingen bruker disse linene lenger..

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg