Hopp til innhold
Bergenfisker

Nybegynner - 2hånds stang

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg to håndstang nærmere sagt Zpey Infinity 16' #10/11 :clapping:. Har tenkt å bruke vinter halvåret til å lese meg opp og lære teknikk ect. Har aldri vært borti to håndstenger før så har gitt meg ut på en utfordring her. Jeg lurer på om det er noen som har et eller flere tips om backing og line? Om noen vet hvor det er mulig å få litt mer detaljert informasjon om teknikk enn en person som står i elven å kaster? Er det noe spesielt jeg trenger å vite om stangen, eller generelt om tohånds fiske. Eventuelt andre tips eller linker som kunne vært interessant for en nybegynner. 

Takk på forhånd!  :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har selv prøvd å være andre gangs begynner. Å finne ut alt selv er krevende både i tid og økonomi. Anbefaler deg å komme inn i et kaste-/fiskemiljø så snart som råd, f eks en fluefiskeforening eller -klubb.

Finn en kurstilbyder hvor du kan legge grunnlaget for kasting gjerne i den mørke tiden eller til våren, altså før sesongen starter. Vær obs på at det finnes kurs som ledes av gode kastere, men som ikke helt vet hvordan voksne i ulike aldre best lærer.

Har du fisket med mark, vet du allerede mye om hvordan flua skal fiskes, men først må du få den uti på hendig måte og dit du vil.

I et miljø og på et kurs er det alltid noen å spørre om de utallige detaljer, det samme gjelder i dette forumet og på ulike fb-sider.

Jeg syns at denne karen kaster slik akkurat jeg liker, men det er mange "stiler." Også her kommer den berømmelige "personlige smaken" inn.

http://www.youtube.com/watch?v=xnc40QQKiVo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar! 
Lurer også på hvordan line oppsette skal være. Er det slik som med enhåndstang, at man har backing, fluesnøre og fortomme?
Går ut ifra at tohåndstang har egent type snøre siden klassene er 10++, og stengene er lengre ect. Har lest litt om skyteklump. Vil dette være det det samme som et WF-snøre, eller vil det være enda en del mellom fluesnøre og fortommen.
Eventuelt hvordan er oppsettet på snellene? 

Igjen takk på forhånd!  :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar! 

Lurer også på hvordan line oppsette skal være. Er det slik som med enhåndstang, at man har backing, fluesnøre og fortomme?

Går ut ifra at tohåndstang har egent type snøre siden klassene er 10++, og stengene er lengre ect. Har lest litt om skyteklump. Vil dette være det det samme som et WF-snøre, eller vil det være enda en del mellom fluesnøre og fortommen.

Eventuelt hvordan er oppsettet på snellene? 

Igjen takk på forhånd!  :msn-wink:

Hei du,

Ikke noe Hokus Pokus dette.. Inn på snellen i denne rekkefølgen: Backing - skyteline - snøre evt klump, fortøm....  Dette kan du seff "spice opp" med sink tips i tillegg til fortøm.... Men jeg skjønner ikke  hvorfor du går for 16 foter.... Et fåtall elver som krever det i Bergens området;-)

Mvh,

Oen:-)

Endret av Oen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Okei, så egentlig samme prinsipp. Hehe, ja kan se hvorfor du spør om det, men nå skal du høre. Først og fremst så fikk jeg den for en billig, 2000kr mot 6300 kr ord pris - helt ny. Samtidig så har familien hytte ikke langt fra Lærdalselven. Nå som den åpnet igjen sist sesong så brukte jeg muligheten når jeg fikk den :biggrin:  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Infinity serien er kjempestenger, men om jeg skal være helt ærlig, så er en 16foter i klasse 11 det SISTE jeg hadde anbefalt for en nybegynner. Du har gjort et godt kjøp, men gå for en annen nå når du skal lære deg. 16foteren er beregnet til det absolutt tyngste fisket. Det er en tung stang, og jeg ville ikke gått med den i lærdal. Har fisket både med den stanga og i lærdal;). 

Min anbefaling er å kjøpe seg en 12-14 fot klasse 8/9. Da får du MYE mer fiskeglede, og det kommer til å bli mye lettere å lære seg med den. 

Så kan du spare 16foteren til du skal på åpningsfiske i en av de store elvene.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Not bad. Som tidligere nevnt, hvor er liker-knappen?

Rett ut til høyre og litt ned for spørsmålet ditt. Det står på engelsk "like this".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke enig i at en 12 foter er noen egnet nybegynner lengde på en tohånds. Synes det er vanskeligereå kjenne oppspennet av stanga, og en må bruke kortere og mer presise bevegelser enn på en lengre stang.

Vil heller anbefale en snill 14'-15' foter. Jeg kjenner ikke Zpey Infinity 16', men de Zpey stengene jeg har kastet med har en tilgivelig dyp aksjon, ikke for raske.

Hvorfor ikke kjøpe en flytende Zpey klump til stanga, og kanskje gå opp noen gram i forhold til hva Zpey anbefaler som klumpvekt.

Så må du ha en skyteline, og da er vel en vanlig type level fluelinemodell å foretrekke ( såkalt Coated shooting line).

Og så 150-200 m backing i 30 til 50 lbs styrke. Og linedelene fester du med løkke i løkke prinsippet.

Finn deg en DVD med kasteinstruksjon hvis du ikke skal ta kurs. Ellers så er youtube din venn ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjenner stanga, moby, og den blir rett og slett for tungt å gå med som allroundstang. Ikke noe jeg ville gått med i lærdal uansett forhold.. Spesielt viktig å ikke drepe fiskeglede hos en nybegynner. Jeg har flere zpey stenger selv, og liker dem veldig godt. 15foter synes jeg også blir overkill! Det er ikke nødvendigvis vanskelig å kaste med en litt lettere stang. Om en 12-foter er rask kommer an på hvilken klasse du velger(og merke). 12fot klasse 10 blir selvfølgelig kjappere enn en 12fot klasse 8. Ideelt sett ville jeg valgt noe på ca 13 fot i klasse 8/9.

Når jeg var nybegynner selv, så gikk jeg først med en 14foter klasse 9/10 i bjerkreimselva, som er noenlunde samme størrelse som lærdal (dog mindre laks ;)). Slet mye med kasting og syntes det var tungt. Så kjøpte jeg meg en 12,5fot klasse 8/9 Scierra HMS (av den gamle blå modelen). Denne var en rolig stang som var lett å bli kjent med og i tillegg var den MYE mindre slitsomt å fiske med. Det gjorde fisket 100 ganger bedre for meg. For det andre så fisker man mye mer effektivt med en slik stang. Du skremmer mye mindre fisk og slipper all plaskinga. I tillegg kommer det til å bli mye mer glede når man først får en smålaks. På 16-foteren blir det bare å vinsje inn en 2 kilos.

Så mitt tips er å spare 16foteren, som er en nisjestang som er flott til sitt bruk: tungt fiske i store elver, og kjøpe seg en lettere stang. Det kryr av tilbud rundt omkring. Sjekk for eksempel ut ryddesalg hos gero ('?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>å-gero/?hl=gero) og skittfiske.no. Se om du finner noe som ser greit ut i klasse 8-9. Ellers følger du moby sine tips om klump, skyteline, kastevideoer osv! 

:smile:

Endret av max_fishing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg