Hopp til innhold
FLuefiskerene

Overfiskefilm - Must watch

Recommended Posts

Denne skremselspropagandaen passer vel bedre hos trålrederne og hos yrkesfiskerne enn på et fluefiskeforum. 

En skarve fluefisker med strenge kvoter og sterkt begrenset fisketid kan umulig være noen trussel for fiskebestanden.  Men du har kanskje ikke tenkt på at vi må ha noe mat på bordet, med all oppfordring til c&r så må jo det marine protein kjøpes.  Hva foreslår du som alternativ?  Egentlig syntes jeg hele filmen er noe propagandapiss fra de grønne barketerne.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hva foreslår du som alternativ?   

Jeg ser en fremtid i at lakseoppdrettsnæringen begynner med å tilby fluefiske i mærene for de som måtte være interesert. Så betaler man kg.prisen på det man kakker etter samme prinsipp man gjorde før i tiden(før polakkene kom) da man var med mor i jordbæråkeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nobody: Hvor mange skarve fluefiskere trur du det er i verden? Det er nok noen millioner som fluefisker. Selvfølgelig er trålere og garnfiskere det største problemet men det handler mer om at noen må gå fram å sette et godt eksempel slik at andre følger etter. Om alle hadde tenkt slik som du så hadde vi nok vært tom for fisk om få år. 

Jeg bare lurer: Klarer du ikke se at vi ikke kan fortsette på måten vi gjør i dag? 

Vil du ha en bærekraftig bestand eller bryr du deg bare om at du skal få spise og fiske så mye fisk du vil mens neste generasjoner må lide?

Å svar til hva som kan gjøres:

I oppdrettsnæringen må man først få en lukket og bærekraftig oppdrettsnæring. I flere andre land enn Norge er de kommet langt på den delen, finnes flere lukkede oppdrettsanlegg utenfor Norge. Samt utvikle alternativer til føde en fisk. Nytter ikke å produsere 1 kilo laks for å drepe 5 kilo annen fisk. 

Og selvfølgelig må man kunne fortsette å fiske med trål, men det må settes kvoter slik at man ikke høster enn mer av overskuddet. 

Å rekefiske må man kunne finne opp en mer effektiv fangstmetode slik at man ikke får så mye bifangst. 

Dette er heller ikke skremselspropaganda, det er dessverre fakta.

Endret av FLuefiskerene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nobody: Hvor mange skarve fluefiskere trur du det er i verden? Det er nok noen millioner som fluefisker. Selvfølgelig er trålere og garnfiskere det største problemet men det handler mer om at noen må gå fram å sette et godt eksempel slik at andre følger etter. Om alle hadde tenkt slik som du så hadde vi nok vært tom for fisk om få år. 

Jeg bare lurer: Klarer du ikke se at vi ikke kan fortsette på måten vi gjør i dag? 

Vil du ha en bærekraftig bestand eller bryr du deg bare om at du skal få spise og fiske så mye fisk du vil mens neste generasjoner må lide?

Å svar til hva som kan gjøres:

I oppdrettsnæringen må man først få en lukket og bærekraftig oppdrettsnæring. I flere andre land enn Norge er de kommet langt på den delen, finnes flere lukkede oppdrettsanlegg utenfor Norge. Samt utvikle alternativer til føde en fisk. Nytter ikke å produsere 1 kilo laks for å drepe 5 kilo annen fisk. 

Og selvfølgelig må man kunne fortsette å fiske med trål, men det må settes kvoter slik at man ikke høster enn mer av overskuddet. 

Å rekefiske må man kunne finne opp en mer effektiv fangstmetode slik at man ikke får så mye bifangst. 

Dette er heller ikke skremselspropaganda, det er dessverre fakta.

Om du og dine meningsfeller er av den oppfatning at en uskyldig fritidssyssel som fluefiske er en trussel for fiskebestandene og dens overlevelse, syntes jeg saktens du har dradd dette vel langt.  Ved utøvelse av en slik uskyldig aktivitet har og bør vi ta oss råd til å nyte noe av vår fangst som mat, samt at dette også forsterker selve fangstopplevelsen.  Om du er uenig i dette syntes jeg heller du burde skaffe deg en helt annen fritidssyssel enn å plage fisk.

Du burde kanskje også lese deg litt opp på omfanget av oppdrettsnæringen slik at du kan forstå dimensjonene på de anlegg som må bygges for ikke å snakke om hvor skjemmende disse ville blitt om de lå på land.  Annet du også burde sette deg inn i er hva foret til oppdrettsfisk i dag består av, og hvordan fisk utnytter proteinet i foret sammenlignet med varmblodige dyr.  Bifangst fra rekefisket blir selvfølgelig utnyttet såframt fiskerne får avsetning på produktet, blir det dumpet over rekka så går det uansett tilbake i næringskjeden.  Eventuelt overskudd av dette kan du om ”noen år ” fylle på mopeden din.

Jeg er vel egentlig fristet til igjen å spørre: hva spiser du og hvilket mat alternativ har du å foreslå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet ikke helt om du tviholder på din mening eller har lest feil, men hvis du leser min kommentar så handler det å gå fram med et godt eksempel. Holdningene til folk det er snakk om. Fluefiske alene er ikke en trussel, men som sagt handler det å gå fram med et godt eksempel. Det er en grunn for at villaks-bestanden er i stor tilbakegang, og det skyldes trål, garn, oppdrettsnæringen og vanlig stangfiske, selv om sistnevnte ikke er en trussel alene. Men det forverres hvis alle å enhver skal ta alt dem får, det er en grunn for at det er noe som heter baglimit. 

Jeg er selv en lidenskapelig fluefisker å spiser fisk også for å svare på ditt spørsmål. Men når jeg fisker så høster jeg av overskudd, hvis jeg vet at det har vært dårlig sjøørretfiske en sesong så tar jeg 1 fisk til middag så får nummer 2 og 3 gå. 

Hvis du syns C&R er å plage fisk, så trur jeg nok det bare er en unnskyldning for deg selv for å ta all fisk du får. Å når du snakker om høsting/fangopplevelse, 95% fisker for spenningen, lidenskap eller for å komme seg ut i naturen. Det gikk kanskje før i tiden å ta alt man kom over, men om 7 milliarder mennesker skal ta alt dem kommer over så sier det seg selv at det ikke går.

Har studert havbruksnæring så trur jeg kan uttale meg på veldig godt grunnlag.   

Skjemmende på land? Så det er greit at villfisk trues og dritten som kommer av oppdrettsnæringen går rett i sjøen? Handler strengt tatt ikke om det er pent eller ikke, handler om miljø å bevare villfisken. Å hvis du vet det bygges flere oppdrettsanlegg i fabrikker i utlandet, så det er ikke mer skjemmende en hvilken som helst fabrikk.

Å jeg sa jo på mitt forrige innlegg hva foret til oppdrettsfisk består av, det er fisk og andre stoffer. Jeg sa bare at det måtte utvikles nytt for og man kan ikke drive som idag. Det er fult mulig i framtiden med litt forskning. 

Å siste med rekefiske, ja det går tilbake til næringskjeden, men som mat. Det dukker ikke opp ny fisk selv om de døde slippes ut i havet :pp

Endret av FLuefiskerene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke vet jeg hvor du har fått opplysninger fra om at jeg slår i hjel all fisk jeg fanger?  Jeg kan opplyse deg og leserne om at så ikke stemmer.  Jeg forholder meg til kvoter og regler som er satt og jeg frislipper all fisk jeg ikke kommer til å nyttiggjøre meg av.  Det budskap jeg forsøker å formidle til deg er at sportsfiskere og i særdeleshet fluefiskere har normalt et avslappet forhold til dette med fangst. – vi må liksom ikke på liv og død fange fisk.  Det er derfor jeg syntes koplingen mellom en hysterisk animasjon og et fluefiskerforum er litt underlig.

Alle oppegående mennesker forstår at det å huke en fisk i kjeften (eller annet sted for den saks skyld) med en stålkrok, og denne er festet til et snøre som holder fisken fast mot dens vilje er å utøve tvang mot et individ.  Fisken reaksjon er naturlig nok forsøk på flukt og forsøker å frigjøre seg fra kroken helt inntil den er utmattet.  Klart dette er plagsomt for fisken enten du så slår den i hjel eller setter den fri.  Du tror vel ikke annet enn at vi fisker for egen fornøyelse, og du tror vel ikke at fisken biter på din krok for å oppleve den samme spenning som deg?

At du har studert er sikkert mulig, men om du forsto så mye av det er tydelig tvilsomt.

Mener du at fiskeri og havbruksnæringen skal legges ned for å bevare mangfoldet?  Hvor skal maten til jordens befolkning i så fall produseres, tror du jordbruk og skogbruk vil mette milliarder alene?  Faktisk så er 7/10 av overflaten på den ”ballen” vi lever på hav og hva ville ikke være mer naturlig enn at det er havbruk vi må satse på.  Se det heller i hvitøyet at vi er kanskje blitt for mange mennesker sett oppimot hva som var tilstrekkelige arealer for matproduksjon tidligere tider.  Dette også sett i sammenheng med hvordan protein i for best utnyttes da enten ved å produsere mat i havbruk eller jordbruk. 

Ps. Jeg er også imot forsøpling og forurensning, jeg er også tilhenger av resirkulering og gjenbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du må jo være en av de dummeste personene jeg noensinne har diskutert mot.

Det er du som påstår at C&R er å plage fisk, så jeg går da selvfølgelig ut fra at du slår i hjel alt av fisk som du får, selvfølgelig utenom det som du ikke kan ta av hensyn til regler i elver. 

Hvis du leser fra da jeg delte videoen på dette forumet står det ingenting om at dette er rettet mot fluefiskere. Men hvis vi fluefiskere retter søkelyset mot politikere å sprer ordet til flere kan man utrette ting til det bedre.

Å det siste med havbruksnæring, så hvis du kan lese så står det ingenting om at jeg mener det skal legges ned. Men komme i lukkede anlegg i tillegg til alle de andre forslagene jeg presenterte over. Å jeg har også sagt at vi skal fortsette å fiske, men høster man mer en det produseres så blir det tomt for fisk etterhvert. Å det håper jeg du skjønner. 

7/10 deler av overflaten er dekket av hav ja, ser du i hvertfall du lærte noe av filmen :) Selvfølgelig skal vi satse på havbruk, men man satser jo skikkelig på havbruk hvis man er villig til å bruke penger på noe som gjør det bærekraftig. 

Denne videoen ble heller ikke delt for å skape en diskusjon, den ble delt for at den skal nå ut til flere. Er ferdig med å diskutere med deg, det er håpløst når du ikke klarer å lese hva jeg virkelig skriver men omgjør alt til noe du du selv dikter opp. 

Endret av FLuefiskerene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du må jo være en av de dummeste personene jeg noensinne har diskutert mot.

Det er du som påstår at C&R er å plage fisk, så jeg går da selvfølgelig ut fra at du slår i hjel alt av fisk som du får, selvfølgelig utenom det som du ikke kan ta av hensyn til regler i elver. 

Hvis du leser fra da jeg delte videoen på dette forumet står det ingenting om at dette er rettet mot fluefiskere. Men hvis vi fluefiskere retter søkelyset mot politikere å sprer ordet til flere kan man utrette ting til det bedre.

Å det siste med havbruksnæring, så hvis du kan lese så står det ingenting om at jeg mener det skal legges ned. Men komme i lukkede anlegg i tillegg til alle de andre forslagene jeg presenterte over. Å jeg har også sagt at vi skal fortsette å fiske, men høster man mer en det produseres så blir det tomt for fisk etterhvert. Å det håper jeg du skjønner. 

7/10 deler av overflaten er dekket av hav ja, ser du i hvertfall du lærte noe av filmen :) Selvfølgelig skal vi satse på havbruk, men man satser jo skikkelig på havbruk hvis man er villig til å bruke penger på noe som gjør det bærekraftig. 

Denne videoen ble heller ikke delt for å skape en diskusjon, den ble delt for at den skal nå ut til flere. Er ferdig med å diskutere med deg, det er håpløst når du ikke klarer å lese hva jeg virkelig skriver men omgjør alt til noe du du selv dikter opp. 

Mulig det er vanlig for deg og dine likesinnede å innta fronter mot andres synspunkter og kaller meddebattanter motstandere.  Men det å kalle meddebattanter for dumme er vel også å strekke det.  Selv syntes jeg du røper stor mangel på kunnskap til å begi deg inn i diskusjonen om fiskeri, havbruk og bærekraft i disse næringene.  Det er fortsatt et stykke vei til at jeg vil karakterisere en meddebattant som dum uten andre holdepunkter.  Som du selv ønsker kan vi ballen (fisken) ligge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Videoen viser galskapen i dagens forvaltning hvor de som prøver å begrense uttaket først blir overkjørt av politikere (som skal bli gjenvalgt) og så av konsernene som eier fiskeflåten. Det handler om kortsiktig stor gevinst vs bærekraft. Hittil har bærekraften tapt. Videoen forteller det mange av oss har ment i årevis, og er viktig også for fluefiskere. Ikke for at vi nødvendigvis skal ta med oss mindre fisk hjem men for at vi skal skjønne det som helt bevisst foregår mange steder. Vi ser kanskje opp til trålrederne som har råd til det meste, men glemmer at med en annen forvaltning kunne man totalt sett økt inntjeningen enormt. Vi vil forhåpentligvis ristet på hodet hvis bonden tar opp potetene når de er 2cm i diameter. Vi gjør dessverre ikke detsamme når mange fiskere tar opp store mengder småfisk for å få opp noen få store. Det hjelper lite på bestanden at man kaster død småfisk tilbake i havet.

http://fiskejournalen.se/tralforbud-skyddar/  Vi får håpe at EU som bestillte rapporten om Øresund vs Kattegat tør å tenke nye tanker etter å ha lest den. Det er penger å hente på en restriktiv forvaltning. Det motsatte har vist seg ikke å fungere. 

God helg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig det er vanlig for deg og dine likesinnede å innta fronter mot andres synspunkter og kaller meddebattanter motstandere.  Men det å kalle meddebattanter for dumme er vel også å strekke det.  Selv syntes jeg du røper stor mangel på kunnskap til å begi deg inn i diskusjonen om fiskeri, havbruk og bærekraft i disse næringene.  Det er fortsatt et stykke vei til at jeg vil karakterisere en meddebattant som dum uten andre holdepunkter.  Som du selv ønsker kan vi ballen (fisken) ligge.

Hahaa! Må nesten flire av deg, det var du som sa at jeg ikke hadde fått noe ut av studiene å hintet til det samme. Så at du bli sjokkert over å få noe tilbake er merkelig. Mangel på kunnskap er det du som har, som tydelig kommer fram under diskusjonen, i og med at du sir mot alt av resultater og forskning som er. Det er vel ikke Lisbeth Berg Hansen jeg diskuterer mot eller? 

Endret av FLuefiskerene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er selv en lidenskapelig fluefisker å spiser fisk også for å svare på ditt spørsmål. Men når jeg fisker så høster jeg av overskudd, hvis jeg vet at det har vært dårlig sjøørretfiske en sesong så tar jeg 1 fisk til middag så får nummer 2 og 3 gå. 

Om du tar med deg fisk nr 1 hjem, hvordan vet du at det ikke er den siste fisken i havet? Er det lenger et overskudd å høste av? Burde ikke fisk nr 1 og 2 få gå, så er vi mer sikre på at nr 3 er et overskudd og tar heller med den hjem?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har aldri dårlig samvittighet når jeg tar med meg matfisk hjem. Sesongen 2013 kakket jeg kanskje 10 fisk..om jeg har fisk i fryseren eller ikke har planer om å spise fisk i nærmeste framtid, så lar jeg fisken gå. Er ikke sånn at jeg fisker for at jeg skal ha mat på bordet, jeg fisker jo mest fordi jeg synes det er gøy, men litt av grunnen er jo også for å spise villfisk. Hvis jeg ikke skal få lov å spise villfisken jeg tar, hva er da alternativet for et fiskemåltid? Kjøpe oppdrettsfisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om du tar med deg fisk nr 1 hjem, hvordan vet du at det ikke er den siste fisken i havet? Er det lenger et overskudd å høste av? Burde ikke fisk nr 1 og 2 få gå, så er vi mer sikre på at nr 3 er et overskudd og tar heller med den hjem?

Var et eksempel da... Normalt lar jeg de største og minste gå, og tar 1 fisk som passer seg best som matfisk. Å hvordan jeg vet at det ikke var den siste... Det er flere enn meg som fisker i verden, og jeg får stadig rapporter etter folk som har vært å fisket før meg :P I tillegg så skriver jeg opp resultatet etter hver sesong hvor mange jeg har fått, når, hvor og forhold så trur det går helt fint :) 

Nei Hoaas, det skal du heller ikke ha :) Denne linken er i utgangspunktet ment for garn/trål/Mataukfiskere som det står over :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Jeg er en mataukfisker, og jeg er stolt av det. Jeg fisker utelukkende med flue, og jeg setter tilbake fisk som er for små eller "ulovlige". Setter også tilbake tynne "slips" i vårfisket i fjæra. Ellers når dagskvota er nådd, avslutter jeg fisket og koker kjelen. I vassdrag med truede arter lar jeg rett og slett være å fiske. Det er et mye bedre virkemiddelet enn CR når det gjelder bestandsbevarelse.

Henta forresten siste porsjon av sjørøyer fra frysern i forrige uke. De smakte aldeles fortreffelig.

Oppfordrer FLuefiskerne fra andre sida av brua å oppføre seg dannet i diskusjonen videre. Vi er da gentle- women & men.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

asbr: Da må du i så fall rette den dannet i diskusjoner mot nobody også ;)

Men heldigvis er kommende generasjon som jeg fisker med stort sett veldig flinke til å ta vare på bestanden og C&R så det lover godt :)

Endret av FLuefiskerene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

asbr: Da må du i så fall rette den dannet i diskusjoner mot nobody også ;)

Det var du som kalte han dum, ikke omvendt.

Men heldigvis er kommende generasjon som jeg fisker med stort sett veldig flinke til å ta vare på bestanden og C&R så det lover godt :)

Jeg tror at jeg er mye flinkere enn deg til å ta hensyn til de ulike bestandene, rett og slett fordi jeg har mye mer erfaring enn du har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du har fisk i fryseren så er du nok ikke det Asbjørn. Jeg slapp ut litt over 50 SØ så langt i år av totale 61. Å tok 1 av 12 Sjørøyer. Erfaring har lite å si på å ta hensyn, det er antall fisk som er tatt opp som telles til slutt. Men fluefiske og C&R erfaring har jeg allerede massevis av, og det kommer av at jeg bruker så mye av min fritid som mulig på fluefiske fra tidlig alder og har fisket lamme erfarne folk som deg i hele mitt liv. Så når det kommer til å ta hensyn, er jeg nok bedre enn deg i og med at jeg ikke er en mataukfisker. 

PS. Det er ikke slik at jo høyere alder man har jo bedre tar man vare på fiskebestanden. Det er ofte omvendt.

Endret av FLuefiskerene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne skremselspropagandaen passer vel bedre hos trålrederne og hos yrkesfiskerne enn på et fluefiskeforum. 

En skarve fluefisker med strenge kvoter og sterkt begrenset fisketid kan umulig være noen trussel for fiskebestanden.  Men du har kanskje ikke tenkt på at vi må ha noe mat på bordet, med all oppfordring til c&r så må jo det marine protein kjøpes.  Hva foreslår du som alternativ?  Egentlig syntes jeg hele filmen er noe propagandapiss fra de grønne barketerne.

Det er vel heller meningen å informere folk, og danne opinion.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Hvis du har fisk i fryseren så er du nok ikke det Asbjørn. Jeg slapp ut litt over 50 SØ så langt i år av totale 61. Å tok 1 av 12 Sjørøyer. Erfaring har lite å si på å ta hensyn, det er antall fisk som er tatt opp som telles til slutt. Men fluefiske og C&R erfaring har jeg allerede massevis av, og det kommer av at jeg bruker så mye av min fritid som mulig på fluefiske fra tidlig alder og har fisket lamme erfarne folk som deg i hele mitt liv. Så når det kommer til å ta hensyn, er jeg nok bedre enn deg i og med at jeg ikke er en mataukfisker. 

PS. Det er ikke slik at jo høyere alder man har jo bedre tar man vare på fiskebestanden. Det er ofte omvendt.

At du mener at du tar større hensyn til sårbare bestander gjennom å leke med fiskene på snøret før du setter dem ut igjen enn det jeg gjør gjennom å unnlate å fiske på de sårbare bestandene, får stå for din egen regning. I min logiske verden stemmer ikke dette.

Som mataukfisker er jeg stolt av å tilhøre en lang norsk tradisjon med fangst og fiske. Jeg lærte tidlig å ha respekt for natur og vilt og å nyttiggjøre seg ressursene som finnes i naturen vår. Når det kommer til fisk har vi ressurser nok å ta av, også i fremtiden. Og skulle ikke dette holde stikk, er det neppe sportsfiskerne som vil være årsaken til det. Jeg mener at å leke med fisken for egen lykkes skyld (og kanskje for å ha noe å skryte av) ikke er å respektere viltet slik man bør gjøre. For meg ligger det et snev av skinnhellighet i slike handlinger. Jeg får lyst til å sitere Egon Holstad som i et TV program sa dette om CR: "Det er som om bonden skulle ta opp poteten, ta bilde av den, og så grave den ned igjen".

PS. Kanskje du ikke liker å spise fisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At du mener at du tar større hensyn til sårbare bestander gjennom å leke med fiskene på snøret før du setter dem ut igjen enn det jeg gjør gjennom å unnlate å fiske på de sårbare bestandene, får stå for din egen regning. I min logiske verden stemmer ikke dette.

Som mataukfisker er jeg stolt av å tilhøre en lang norsk tradisjon med fangst og fiske. Jeg lærte tidlig å ha respekt for natur og vilt og å nyttiggjøre seg ressursene som finnes i naturen vår. Når det kommer til fisk har vi ressurser nok å ta av, også i fremtiden. Og skulle ikke dette holde stikk, er det neppe sportsfiskerne som vil være årsaken til det. Jeg mener at å leke med fisken for egen lykkes skyld (og kanskje for å ha noe å skryte av) ikke er å respektere viltet slik man bør gjøre. For meg ligger det et snev av skinnhellighet i slike handlinger. Jeg får lyst til å sitere Egon Holstad som i et TV program sa dette om CR: "Det er som om bonden skulle ta opp poteten, ta bilde av den, og så grave den ned igjen".

Hvis du leser lenger opp på tidligere innlegg jeg har skrevet så kan du se at jeg liker svært godt å spise fisk. 

Jeg fisker heller ikke på sårbare bestander, så hvor du har det ifra vet jeg ikke. 

Men som SFTor sa i forrige innlegg: Så er jeg ikke her for å kritisere sportsfiskere (deg) hvis alle folk hadde drevet som deg så hadde det ikke vært noe problem, men det gjør dessverre ikke alle. Er derfor her for å informere folk som er uviten om dette å prøver og danne opinion.   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

PS : når du siterer Egon Holstad så taper du diskusjonen.  :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

PS : når du siterer Egon Holstad så taper du diskusjonen.  :msn-wink:

Hvorfor det Lars? Fordi han fisker med haspelutstyr, eller liker du ikke hans spissformuleringer? Personlig har jeg stor sans for fyren. :)

PS: Når du konkluderer som du gjør her, så vinner jeg diskusjonen. :)

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg