Hopp til innhold
Asbj.R.

Old school

Recommended Posts

I gamle dager dere, før jeg var ung, hadde fluefiskeren en mindre innholdsrik flueboks enn de vi har idag. Ja noen hadde bare ei eneste flue som følgesvenn gjennom hele sesongen. Jeg filosoferer litt over dette for tida, og lurer på om jeg skal forsøke å gjennomføre en hel sesong med bare ei flue i boksen (trenger kanskje ikke en boks engang, bare ei fyrstikkeske). Det kunne vært et interessant eksperiment, og et lite politisk innspill til et stadig økende fokus på utstyret til fluefiskeren. Er det slik at vi må ha minimum 200 fluer i boksen, eller kan vi klare oss med ei eneste flue?

Nå foregår mitt fiskeri i hovedsak med enhandsen etter sjørøya og sjøørreten, men jeg legger vanligvis inn et par/tre døgn etter laksen også. Kanskje man i laksefisket kunne tenke flere alternativer. Til det lette fisket tror jeg at jeg godt kunne gjennomføre hele sesongen med mi gode kulehodenymfe. Man bør vel ta høyde for at man kan miste flua, og derfor bør ha et par av samme mønster/størrelse i reserve.

Skal filososere litt mer over dette, og lurer på om andre kunne tenke seg en uformell konkurranse med ei flue som tema. Alternativt kunne man begrense perioden man bruker den ene flua, slik at ikke hele sesongen faller i fisk?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Dette har jeg tenkt på flere ganger, men ikke kommet så langt.

Så i steden for å ha med en hel drøss med fluebokser kunne det holdt med en fyrstikkeske ja :biggrin:

Samme flue i 3-4 forskjellige størrelser holder langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, dette er noe som har fascinert meg helt siden jeg så min onkels gamle flueboks, der var alt fra klassiske laksefluer på digre enkeltkroker til små tørrfluer og våtfluer, samt en gammel gumminymfe. Det var maks 15 fluer i boksen, og den brukte han i alt fra store lakselver til små fjellvann. Selv har jeg bortimot 500 fluer til sammen, fordelt over de mønsterene jeg bruker mest i forskjellige størrelse og gjerne 4-5 av hver, samt noen enkeltindivider. Men jeg klør meg like mye i hode hver gang det er på tide med et fluebytte. Var fisken mindre kresen før, eller er det bare vi fiskere som har blitt mer fokusert på materialisme? 

Men hvis man skulle velge ett fluemønster i en bestemt størrelse til et helt års variert fiske, hva ville vært mest gunstig..? Finnes det i det hele tatt en slik flue?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Finnes det i det hele tatt en slik flue?

Jeg vet hvilken flue jeg ville ha valgt, og det blir ikke ei av de klassiske. Det bli ei kulehodenymfe med løkkedubbet "Flaming Star" kropp, tynn sølv ribb på krok 10/12. Den flua jeg har fått mest fisk på, alle tre anadrome arter, i salt- og ferskvann og elv. Valgets kval kommer til sommern når sjørøya vaker på vårfluer, hva gjør man da? Skal man virkelig ikke kunne fiske tørt?

Kanskje ei mer fornuftig løsning er ei tørr- og ei våtflue. Men da er man straks på vei mot full flueboks igjen.

Endret av Asbj.R.
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg har snevra mitt utvalg ned til to floger til både laks og sjøaure i havet. Til laksen brukar eg ein sunray shadow inspirert bastard og pot belly pig. Til kystfisket brukar eg jiggy og ein enkel rekeimitasjon.

Eg savner ikke tidene med 4 flogebokser i lomma på veg ned i elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Artig dette Asbjørn:)

Med tanke på sesongkvotene på laks så kan en jo ha det litt gøy i tillegg. Dette kan jeg tenke meg å bli med på:).

Du får filosofere hardt så får vi høre hva du kan tenke deg:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Markfiskerne har fattet dette og tatt poenget for lenge siden og benytter som kjent kun et mønster nemlig Night crawler.  Deres eneste dilemma er fargen på ulltråden, eller om det skal fiskes uten tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så hvis jeg binder meg en innigamperævva dårlig flue utelukkende av rød ulltråd, kan jeg træ på en meitemark, hive det utti med bly og kalle det for markfiske? 

Mer seriøst: Foreslår March Brown som eneste flue. I kulehode, std nymfe, våt- og tørrflue til innlandsfiske, og i tradisjonell våtflue, spey og tørr til laks. Sjøørret noe derimellom. Tør vi driste oss på en tubevariant for de som skal ha plastic fantastic i enden av taumen også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

spennende prosjekt, vil tru at å velge 1 flue å fiske med en hel sesong sikkert kan gi mange laks. Men herrefred kor kjedelig det må være da :biggrin: dessuten trur jeg at med erfaring iforhold til vann, vannstand, temp, lys, vannfarge, bunnfarge, oppgang, brunlaks m.m alltid vil være enkelte fluer som fisker bedre under gitte forhold, men at en til 2, 3 fluer kan fange mange laks e vell ikke tvil om. problemet er vell at med 500 fluer i boksen er jo kluet og sette på den flua som faktisk fisker best akkurat da iforhold til vann og omgivelser, og det er vell ikke akkurat lett i utganspunktet å krever sikkert år og generasjoner med erfaring :blink: 
derfor trur jeg at om man ikke har denne kompetansen som vell få av oss har vil fange mere laks med færre fluer i boksen fordi feilmargin for å sette på gal flue blir mindre :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er en av de idiotene som faktisk er skråsikker på at flua har stoor betydning men jeg har 10 mønstre+- som rulleres på ved forskjellige forhold. Hver sesong har jeg også noe ny mønster som får sjansen. Skulle jeg dog blitt stuck med en flue hadde det vært en lett beslutning: allys for alle penga...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet hvilken flue jeg ville ha valgt, og det blir ikke ei av de klassiske. Det bli ei kulehodenymfe med løkkedubbet "Flaming Star" kropp, tynn sølv ribb på krok 10/12. Den flua jeg har fått mest fisk på, alle tre anadrome arter, i salt- og ferskvann og elv. Valgets kval kommer til sommern når sjørøya vaker på vårfluer, hva gjør man da? Skal man virkelig ikke kunne fiske tørt?

Kanskje ei mer fornuftig løsning er ei tørr- og ei våtflue. Men da er man straks på vei mot full flueboks igjen.

Er enig i at og ikke få fiske med tørt er et stort dilemma. Selv tror jeg at jeg hadde gått for en enkel flue som består av Fly-Rite #26 Adams Gray eller #20 Dark Tan i kropp, med 3-4 turn svart palmerhackel som klippes over og under, samt et blue-dun hackel fremst på en 14 krok. Dette er en flue som egentlig kan ligne på det meste; mygg, døgnflue(klekker og dun), steinflue og med litt god-vilje og mikrostriping kan den også tas for en vårflue.  Hvis man kunne velge to fluer så ville den andre blitt en svart Wooly Bugger med kulehode i størrelse 8.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spennende! På en måte hadde det vært en befrielse hver gang man skulle å fiske (selv om jeg selv har innført maksgrense på 3 fluebokser uansett type fiske!) men lurer også på om jeg faktisk hadde turt å gjennomføre noe slikt helt uforbeholdent i frykt for en totalt mislykket sesong :/  Sunray fra 1cm til 15+cm må da funke greit til det meste hvis man lar være å fiske tørt? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har i de stste åtte årene fisket med et begrenset utvalg av fluer.

Har en flueboks med store laksefluer for stor elv.

Denne innekolder 10-12 fluer i ett par typer men med variasjon i størrelse og farger.

Fanger bestandig minst like mange laks som andre fiskere. (Største er 15,1 kg)

En boks med 15-20 mindre fluer til enhåndsfiske i små elver etter laks og ørret.

Har enkelte av fluene i flere størrelser.

En boks med 10-12 tørrfluer, for bruk sammen med enhåndsstang.

Det meste utstyert jeg har med ut, er to flueboker beregnet for enhåndsfiske, og i verste fall to enhåndsstenger.

Outfit: Vadebukse, regntett vadejakke med lommer som kan romme to små flueskrin, fortaum,snøreklipper/negelklipper, og fyrtøy.

Joggesko, pose/sekk for transport av fisk og kanskje håv.

Har fornyet utstyr som stang og sneller, men mest på grunn av brukne stenger, utslitt sneller og snører.

Utviklingen på klesfronten må man også prøve å følge med.

PS: Fisker ikke med fluer som andre har laget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg